Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 22. mai 2018

Ny propell gir ny og bedre båt. Merry Fisher 605

stålpropell type 688, 13 ½ x 16-K
I Norge blir Jeanneau Merry Fisher 605 levert med en Yamahamotor utstyrt med aluminiumspropell.
Jeg har en MF 605 med en 115 HK Yamaha.

Båten ble levert med en aluminiumpropell 13 ½  x 15-K, motoren kom opp i over 6000 rpm kvikt og lett. Toppfart på ca.30 knop og et minste forbruk på ca 1 liter/nm ved 22 knop. Det er et betydelig avvik i forhold til det man blir forespeilet.
Største problem med denne propellen er at den flekser tydeligvis for mye når man ligger like over planingsfart, som er 13-14 knop, slik at det er nesten umulig å få den til å holde stabil lav fart like over planingsfart. Det er en tendens til at når man først har kommet i plan så øker man til over 17 knop og i litt halvgrov motsjø er det for mye, med stålpropell er det lettere å regulere dette.
Forbruket med alupropell er også for høyt i forhold til motor og båttype.

Høyden motoren er montert

Jeg har derfor skiftet til den tidligere anbefalte stålpropell, sortlakkert stål. Rustfri er såpass mye dyrere så det mener jeg ikke er nødvendig annet enn for estetikken.

Yamaha selv anbefalte i 2016 en stålpropell, en 13 ½ x 16-K  type 688.
Båten var da oppgitt med et forbuk på 0,78 pr.nm og en toppfart på 33,4 med to personer ombord og maks turtall 6100.
Ved egen prøving med stålpropell så oppnår jeg over 32 knop som maks og et laveste forbruk ned mot 0,82-0,84 pr.nm. Maks turtall er fortsatt over 6000 rpm.
Med stålpropell har båten et større fartsområde der den går ganske rimelig, den har et akseptabelt forbruk fra 18-27 knop. Billigst går den i området 20-24 knop og ganske økonomisk opp mot 25-27 knop. Med lett båt er forbruket i 27 knop ca 1 liter/nm
Like over planingsfart er det nå lettere å regulere farten slik at man slipper den store fartsøkningen selv om det må justeringer til også nå, men jeg flyter oppå med et forbruk som kan aksepteres, bølgene tatt i betraktning .
Fra 12-13 til 15 knop i grov sjø kan man nå komme ned i 1,3-1,5 liter/nm mot nesten 2 liter om man ligger å pløyer, noe som er alternativet når bølgene er store. Siste alternativ er å holde seg på 6 knop og lavere, det blir heller ikke noe trivelig båttur, dessuten kan hjemturen ta veldig lang tid.

Hva som er oppnådd:
Her ser man høyden
samt slangen for inntak av
sjøvann for pumpe.
- Lettere å regulere hastighet like over planingsfart noe som er gunstig i bølger.
- Lavere forbruk, ca 10-12% enn med aluminiumspropell.
- Større hastighetsområde som kan betegnes som gunstig marsjfart, fra ca 18 og opp til 26-27 knop
- Kan kjøres med et akseptabelt forbuk opp i 27-28 knop.
- I og med at motoren blir bedre utnyttet virker det som det et litt mer hyggelig støybilde mellom 18 og 22 knop, i høyere hastigheter klarer jeg ikke å høre noen forskjell.

Ulemper:
- Litt tregere å få opp i plan med mye last. (Man skal velge propell etter bruksområde.) Med 5-6 personer ombord kan ikke alle passasjerene sitte på akterdekket når man skal opp i plan.
- Tilbakemelding fra Åke, den smeller styggere når man gearer. Talon propellen har fin demping som gir finere gearshift, dette er jeg enig i.

Man kan beskrive opplevelsen som at Merry Fisher 605 er en ganske mye bedre båt med stålpropell.
Når jeg hadde Merry Fisher 595 var forskjellen enda større, det var som å få ny båt.

Vannski, sommeren 2019 trakk vi vannski med båten. En voksen, stor mann som passasjer og en voksen mann på vannski. Båten gikk ganske raskt opp i plan og vi lå på litt over 28 knop, noe jeg synes er bra for denne båten.

Bilde av høyden motoren er montert i.



9 kommentarer:

  1. Vad bev turtalet med den nye propellern?

    SvarSlett
  2. Turtallet er fortsatt over 6000 rpm.
    Yamaha skrev i sin motorguide i 2016 at det skulle gi 33,4 knop og 6100 rpm.
    Mine egne erfaringer i praksis i åpent farvann der det nesten aldri er så stille at det kan prøves optimalt så får jeg over 32 knop og over 6000 rpm. (Båten brukes ganske langt ute på kysten i et område som er ganske vindutsatt.)

    SvarSlett
  3. Testade en 13 ½ x 16-K type 688 på vår MF605 nyligen (kom med en 13 5/8 x 14 6ek talon ref yamahas rekomendation på -17 och -18) blev stor skillnad, Trevligare att transportera sig i numera som du skriver, lite mer fart också men trøgare upp i planing men helt ok med 2 man, packning å full tank. det enda som blev en besvikelse ær manøvrering i hamn, stål propellern ruskar å smæller nær man lægger i å ur væxel. Alupropellern med shift dampner system var i stort sett ljudløs.

    SvarSlett
  4. Takk for dine erfaringer. Jeg ser at man kanskje bruker litt lenger tid opp av plan når man er tungt lastet, men jeg har brukt båten til frakt av trykkimpregnert materiale i sommer, lasset var svært tungt, det tok litt tid men jeg kom opp i plan.
    Med 6 personer i båten må noen flytte seg litt lenger fram, men jeg prioriterer de økte kvalitetene med to personer og bagasje.
    Vannski med en voksen passasjer i båten og en voksen mann på vannski ble prøvd i sommer, det gikk veldig fint.

    SvarSlett
  5. At den mangler demping har jeg ikke tenkt så mye på, men jeg er enig. :-)

    SvarSlett
  6. Hallo, en liten fråga om dina upplevelser med nya propellern, kan du trimma ut motorn mycket på fullgas? märkte förra året att den inte tålde mycket trim alls med stålpropellern. Nu i år då jag testade lite så kommer jag inte upp i fart ordentligt då propellern verkar suga luft.

    SvarSlett
  7. Hei. Min opplevelse av propellen er at det fungerer godt på alle hastigheter og jeg kan trimme ut motoren ganske mye også på full gass og den suger ikke luft. Når jeg svinger veldig hardt kan det være en fordel å ikke ha motoren veldig langt ute.

    SvarSlett
    Svar
    1. OK, märkligt det där. jag har tagit bort ca 40 kg bak och lagt på 20 längre fram det är allt jag gjort, har kontakt med en annan här i sverige som har samma propeller å den båten går inte mer en 27 knop. Funderar på om jag ska sänka motorn ett hack.

      Slett
  8. Det er klart at motorens høyde er viktig. En nabo fikk råd om å senke motoren et hakk på en Uttern med en Mercury, hans opplevelse var at de fikk "ny båt".

    SvarSlett

Har du kommentarer eller tips?