Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

mandag 1. juni 2015

Fisketur siste maidag i 2015 og en rask padletur.

Det var mye andre aktiviteter som skulle gjøres unna i helgen så det ble litt lite tid til fisking.
Lørdag kveld bad jeg  med min hyttenabo Kristian ut. Vi dro ut i retning Austklakkan i 21-tiden.
Været var litt ruskete som det har vært i hele år, 7-8 m/s med vind og 1/2-1 meters bølger. Når vi lå ute på Klakkan var det en del bølger på over 1,5 meter. Vi gikk på 14-16 knop og hadde en trivelig tur utover. Temperaturen var på 6-7 grader Celcius så jeg startet varmeren, det er godt å få varmet seg litt når man flytter opp igjen.

I første runde fant vi ingen ting og fikk ikke et napp.
Klakkan består egentlig av flere grunner. Hvor fisken står avhenger av strømretning, så jeg lette litt rundt og fant fisk.

Klakkan ligger i et område som i følge de lokalkjente har veldig god næringstilgang for seien, det er derfor ofte den ikke vil bite. Min erfaring er at det er lettere å få fisk når det er litt urolig sjø.

I løpet av et par timer hadde vi fått 35 fine mellomstore sei som gir fine fileter.
Selv om det har vært kaldt fikk vi et par timer med et utrolig flott kveldslys.
Jeg hadde dessverre ikke med speilreflekskameraet og knipset litt med mobilen, det blir ikke det samme.

 Ved midnatt fant vi det best å gi seg, tanken på at fisken må gjøres opp meldte seg.

På returen var det litt grovere motsjø så vi lå på 8-10 knop til vi kom litt i le av Tjeldbergodden.

Siden det var full aktivitet på akterdekket så valgte vi å ta all sløyingen når vi kom på land.

Klok av skade fra forrige gang så vet jeg at det blir mye søl utenfor sløyebordet dersom jeg sløyer oppe på terassen, avløp eller ikke. Vi bar derfor med oss sløyebordet ned ved en liten bekk (vannsig) og satte en fangkasse for fiskeslo under avløpet, deretter koblet vi til hageslangen og lot vannet stå å renne. Fiskesloet samlet vi i en bøtte. Dette var en renslig og fin måte som fungerte godt med ganske mye fisk. Dersom det bare er 3-5 fisker kan jeg gjøre opp oppe på terassen men når det er mye må det jobbes litt raskere.

Naboen fikk sin del og han ble permitert klokken 02.30. Fisken ble lagt i fryseren. (Den lille jeg har skrevet om tidligere.) Det vil si jeg fordelte litt mellom kjøleskapets fryser og den lille kompressordrevne på 12Volt.
Jeg fikset opp avfallet og vasket ned og spylte sløyebord, bøtter og kasser. Jeg fant køya kl.03.30

 Søndag gikk med til å kaste seg over rettebunkene igjen. (Kontorarbeid for lærer på teknisk fagskole.)

Like før vi skulle hjem tok jeg en rask kajakktur, valget falt på Hasle Excursion som er litt langsommere enn Neloen men jeg brukte vingåren. Jeg startet i leside der det egentlig skal være medvind og padlet rundt vågen, det er 3 km. Med stille vann gikk det ganske lett og jeg la jeg meg på 8,3-8,5 km/h og fikk ambisjon om å få et snitt på 8 km/h. Når jeg kom over på andre siden fikk jeg motvind og litt bølger. Jeg måtte arbeide ganske hardt for å opprettholde snittfarten og en stund falt den litt under 8. På slutten la jeg inn en liten spurt og kom på riktig side av 8 km/h når jeg klokket inn på ca.22 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?