Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 19. juni 2015

Fikk min egen Shimanosnelle på kroken etter at den har ligget i sjøen 1 år.

For ca. 1 år siden så ble stangholderen med stang og snelle dradd over bord. Det stod bare 4 skruehull igjen.

Forrige helg når jeg var ute og fisket fikk jeg bunnapp på 40-50 meters dyp, etter litt lirking ga jeg opp og la på litt kraft. Bunnappet løsnet, men jeg kjente at det hang på noe, jeg regnet med bunnvekster.
Stor var overraskelsen da sluken hang fast i snella som jeg mistet for et år siden.
Stanga var en litt billig og for stiv havfiskestang av en type som jeg har sluttet å bruke men snella var god, det var en Shimano TLD 20II.

Når den kom opp så prøvde jeg å sveive rundt, jeg måtte hjelpe spolen litt i gang, men etter det var det bare å sveive rundt og alt fungerte som det skulle.

Jeg tok den med hjem i garasjen og plukket den i biter. Den eneste konkrete feilen er et drev  (se rød pil) på bilde) som bærer preg av galvanisk korrosjon, dette førte til at tetningen gikk i stykker når jeg sveivet.
Selv lagrene er helt ok, jeg brukte en renseveske på sprayboks (grease blaster) og etter det så fungerte alt knirkefritt. Alle skruer, tannhjul osv ser ut til å være av god kvalitet.

Jeg sendte mail til importøren Normark der jeg fortalte historien og spurte hvor jeg kunne få kjøpe deler. De synes historien var såpass god at de ringte på og vi fikk en prat, samtidig som vi fant ut hvilke deler jeg trengte.

De sender ikke deler til private, kun til forhandlere så jeg valgte Sport1 på Melhus da jeg har god erfaring med dem. De har interesse for fisking og dermed gode fagkunnskaper om det så jeg foretrekker å handle der.

Som takk for god service så sendte jeg han bildene.

Jeg vasket delene på snella ganske godt og satt den sammen midlertidig. I del 2 vil jeg komme til overhaling av snella.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?