Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 16. juni 2015

Kjøpt tørrdrakt. Brukes også som redningsdress i båten.

Palm IOB tørrbukse,
foto fra nettsiden til kajakk og fritid.
Jeg bestilte meg ny tørrdrakt-bukse og jakke fra Kajakk og fritid.
http://www.kajakk-fritid.no/padle-bekledning/palm-ion/prodid/268/palm-ion-bib-torrbukse.aspx

Jeg valgte Palm Chinook
http://www.kajakk-fritid.no/padle-bekledning/palm-chinook/prodid/1737/palm-chinook-padlejakke.aspx
I forbindelse med kajakkpadlingen og oppstart av kajakklubb har behovet for tørrdrakt meldt seg. Hittil har jeg kun padlet alene og dermed kloss ved land. Dermed har jeg kun brukt padlejakke og enkel bekledning på bena. Ullundertøy når det har vært kaldt i været.
Nå har jeg kjøpt flere kajakker og er i et padlemiljø, dermed blir turene lengre og jeg må ha sikkerhetsustyr for å kunne ferdes med de andre.

Jeg har hatt planer om å ha to redningsdresser ombord i båten, foreløpig har jeg bare en.
Palm Chinook tørrjakke

Kolleger i kajakklubben tipset om at de bruker tørrdraktene som redningsdress også i båten. Det gjør det lettere å prioritere innkjøp av tørrdrakt når man også kan bruke den som redningsdress i båten.
 Redningsdressene for båtbruk koster ca.17-1800 Nkr, Man trenger derfor ikke legge på så mye ekstra for å få tørrdrakt.

Et annet godt alternativ er denne jakken, Palm Alaska, den virket litt for ekspedisjonspreget for meg men det  til slutt fant jeg ut at den passer best.
http://www.kajakk-fritid.no/padle-bekledning/palm-ion/palm-alaska/prodid/90/palm-alaska-padlejakke.aspx

I forbindelse med padlekurset vi arrangerte andre helgen i juni 2015 opplevde jeg å bli litt våt i forbindelse med redningsøvelser der man ligger i vannet noe tid , kombinasjon tørrjakke og tørrbukse var ikke knusktørr, jeg ble våt nedover ryggen og setet.
Palm Alaska tørrjakke
Som sikkerhetsbekledning og padlebekledning var det tørt nok, med ullundertøy under klærne og 5-6 grader i luften ble jeg ikke spesielt kald selv om jeg var litt bløt nedover ryggen og setet. Med andre ord er det en bekledning jeg ønsker meg og foretrekker til turbruk. Jeg har ikke vært ufrivillig i vannet på flere år og bekledningen er mer enn god nok (tett nok) til å ta godt vare på meg de få gangene det skjer at man havner i vannet ufrivillig. Palm Alaskajakken har bedre strammebånd, det kan godt hende den er helt tørr.

Til kajakklubbruk med stadige redningsøvelser blir smålekkasjer irriterende og plagsomme, etter mye fram og tilbake med meg selv bestemte jeg meg for Palm Cascade tørrdrakt i stedet, jeg kontaktet Kajakk og fritid og ble enige om å betale i mellom for å oppgradere til tørrdrakt.

Jeg må si meg veldig fornøyd med servicen fra Kajakk og fritid*, dersom alle butikker var såpass så ville det vært greit å være både butikk og kunde, her handler jeg gjerne igjen. (Selvfølgelig må jeg betale for oppgradering og frakt, men det er tross alt jeg selv som har bestilt feil.) Ikke bare fikk jeg byttet, servicen var meget rask og god.

En av grunnene til at jeg opprinnelig ønsket todelt er at det er enkelt å få av og på.
Palm Cascade tørrdrakt.
Palm Cascade har glidelås foran, de har stort sett samme fordelene som todelt med at de er lettere å ta på og av, spesielt når man er alene. Glidelås på ryggen liker jeg ikke siden jeg ikke er spesielt smidig, selv om det sikkert er en god teknisk løsning.
http://www.kajakk-fritid.no/padle-bekledning/palm-cascade/prodid/66/palm-cascade-torrdrakt.aspx

Til turbruk får jeg ønske meg den todelte et annet år, det koster tross alt penger. I sum koster denne løsningen "bare" drøye 2000 Nkr. ekstra i forhold til å kjøpe redningsdress til båten.

Jeg brukte Palm Cascade tørrdrakten til øvelse i kameratredning med kajakk på mandag kveld, den fungerte utmerket.

*Merknad, jeg har reklame på siden men det gir ingen fortjeneste, det er en morsom liten erfaring. Det er tjenesten Blogger som styrer reklamen etter premisser jeg ikke kjenner (jeg har krysset av for relevante annonser). Båtblogg er et så snevert marked at det gir nær null i inntekter, jeg har hittil tjent 22 øre (0,22 Nkr). Når jeg skriver om produkter er det egne erfaringer uten noe annen kontakt med bedriftene enn normal kundekontakt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?