Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 26. mai 2015

Fisketur i pinsen.

I pinsen var det, som jeg skrev i forrige innlegg meldt elendig vær. I tillegg hadde jeg med meg haugevis med kontorarbeid utover på hytta. Det forhindrer ikke at jeg må på sjøen.

Lørdag var det grov sjø slik det var meldt. Jeg var ute og fisket, i 2-3 timer men fikk bare 1 liten sei. Til høyre er det en liten filmsnutt av turen utover.

Søndag var det mye bedre vær og jeg dro ut.
Når jeg startet så jeg at det var uvanlig mye fisk og bevegelse inne i den litt lukkede vågen båten ligger i. Vågen er en ganske lukket, mini terskelfjord.
Jeg ble litt nysgjerrig og håpet det kunne være mye fisk.  Jeg tenkte derfor å først fiske litt i nærområdet. Når jeg kom ut av munningen var det 30-50 småhval/delfiner (springere) som svømte rundt åpningen. Et koselig syn og jeg kikket litt på dem, men det blir ikke mye fisk med alle disse rundt båten så jeg dro over Trondheimsleia.

Når jeg ankom fiskeområdet så viste ekkoloddet at det var muligheter for en fin dag. I løpet av et par timer hadde jeg 41 sei mange i størrelsen 1,5-2 kg + 1 lyr på 3,5 kg.
Når jeg er alene om alt sløye og fileteringsarbeidet så er det nok med 40 fisk så jeg stanset fiskingen og flyttet meg til et område der det kan være stor fisk og slapp ut snøret der samtidig som jeg begynte å gjøre opp fisken.
Det ble hektisk aktivitet med sløying og filetering, det ble ingen stor fisk.

Sløying og filetering.
Metodene har endret seg etterhvert som jeg begynner å få litt rutine på behandlingen av fisk. Jeg setter nå en liten bøtte oppi den sorte stampen og sløyer, innvollene går rett i den lille bøtta. Når jeg har sløyet 10 stk tømmer jeg bøtta for innvoller, skyller med mye sjøvann og får unna blod og rester samtidig som jeg skifter ut sjøvann på fisken. Dette gjentar jeg til all fisk er gjort opp.
På denne måten blir fileteringen mye rensligere og det blir ingen blanding av blod, søl og fisk. Det er mye lettere å holde fileteringsbordet rent.

Når jeg begynner å filetere har jeg en bøtte med sjøvann som jeg legger filetene i, deretter tømmer jeg av vannet og skyller dem i et større kar. Når jeg får mye fisk så grovfileterer jeg bare ombord. Å gjøre dem benfrie får vente til jeg er på land. Til slutt pakker jeg dem i 6 liters plastposer, jeg fyller så mange fileter jeg får plass til i en pose og knyter igjen. De er lette å frakte på land når de er pakket slik.
Jeg har fortsatt ikke sjøvannspumpe ombord, det skyldes blandt annet at jeg ikke har lyst til å bore hull i båten. Jeg har gjort et par forsøk med senkbar pumpe men det har vært lite suksessfult så langt. Kanskje ideen med krane på sløyebordet kan være noe.

Når jeg har kommet på land tar jeg en runde på fisken der jeg tar alle småbena slik at filetene er benfrie. Jeg pakker da 3-4 fileter i en 6 liters pose, klemmer ut all luft og knyter igjen, skriver på vekt og dato og legger posen rett i fryseren.

For å lette dette etterarbeidet kjøpte jeg et fileteringsbord på Mekk. Bordet har en grunn vask og kan kobles til vann og avløp. I helgen var første gang jeg brukte det og ble kjempefornøyd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?