Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

torsdag 25. september 2014

Rekordtidlig inn i naustet. Årets første stormvarsel.

Årets første høststorm er i anmars, det er meldt 24-27 m/s med vest og sørvestlig vind, den tar vanligvis ikke så hardt inne der båten ligger. Selv om ankerplassen vanligvis er lun så føles det best å ha båten i hus. Ute på Friskjæret er det meldt 2,5 meter signifikant bølgehøyde, det gir maksbølger på over 5 meter.

Etter de siste tilpasningene på båtvogna og vinsjefestet i naustveggen ble det såpass lettvint å ta båten opp og sette den ut igjen båten at vi valgte å ta den opp nå. Om vi vil ut å fiske så er det er såpass lettvint å sette ut igjen at det spiller ikke så stor rolle, eneste ulempe er at vi er sårbar på flo og fjære, det er bare ca. 3-4 timer rundt høyvann at det er skikkelig lettvint.

Det kan med andre ord bli turer både i oktober og november.

Jeg satte baugen inn mellom sidearmene på båtvogna og kjørte helt inn til baugen nesten var helt på, så var det bare å hoppe av, hekte båtvognas vinsj fast i baugen og trekke båten tight og godt på. Så var det bare å trykke på knappen på hovedvinsjen og trekke inn.

Det tok bare 4-5 minutter etter at jeg stoppet båtmotoren til båten var kommet i hus. For å få båten ut igjen må jeg bruke en kasteblokk og trekke den i gang, etter det så skal det gå like fort å få ut også.

Selve båtvognen er laget svært lavtbyggende for å få båten inn i naustet, det skaper noen utfordringer, det lange utstikket til baugen krasjer bl.a litt med
tverrbjelkene på vandringen.

Vinsjen jeg bruker er en 3500 lbs (ca. 1500 kg) 12V vinsj beregnet for å være bilvinsj, det fungerer ganske bra, men det må være såpass karfte for å trekke inn båten.

Strømkilden jeg bruker er et standard 12 V bilbatteri jeg betalte 150 kr. for på et lokalt bilopphuggeri.

Oppdatering.12. oktober. Jeg sjøsatte igjen fredag kveld, jeg må sette på styring i til vognhjulene i gulvet slik at vogna treffer når båten skal ut igjen. Jeg brukte ca. 25 min på å få båten ut igjen, det bør gå på 5-10 min. Det er nå så fint vær at båten fikk ligge ute til neste helg da er fruen bortreist så det blir endel fisking.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?