Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 16. september 2014

Krabbefangst og linefiske

I helgen hadde jeg med ny fiskekasse og prøvde den på akterdekket. Jeg synes den passet godt og virket bra. En 51,3 liter kjøleboks fra SeaSea som jeg skrev om forrige dagen.

Jeg dro ut på Klakkan min vanlige fiskeplass, ikke noe fisk å se på ekkoloddet og ikke et napp.
Siden jeg hadde bestemt meg for å sette krabbeteiner og line så måtte jeg ha agnfisk. Det var derfor ikke annet å gjøre enn å fortsette.

Prøvde litt i Ramsøysundet først, der fikk jeg en torsk på halvannen-to kilo. Fortsatte deretter ut Ramsøysundet og videre ut i Ramsøyfjorden i retning Frøyfjorden. Med 8-9 m/sek med vind og en del sjø så gikk det periodevis litt sent. Jeg la meg på ca.10-17 knop så lenge sjøen kom forfra, det er nok ganske lite gunstig med tanke på drivstofføkonomi men det fungerte godt og er ganske behagelig. Etter at jeg satt snuten hjemover gikk det i 18-22 knop.

Her ute fikk jeg så mye småsei og makrell jeg orket å trekke. Jeg ga meg når jeg hadde nok til et par middager og agnfisk til et par turer utover.

På returen satte jeg 3 krabbeteiner og ei lita line med 10 kroker. Jeg brukte 7 timer og 28 nm (nautiske mil) på fiske og teine prosjektet.

Søndag var det blankstille og fint så fruen ble med for å ta teinene og lina.
Vi fikk 12 taskekrabber , det var 2 under minstemålet på 13 cm, disse ble kastet ut igjen så vi satt igjen med 10 stykker.
Kilde minstestørrelse: Fiskeridirektoratets windows-app  som jeg har installert på telefonen.
Minstestørrelse på krabber: (fra: http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/krabbefiske)
Nord for Rogaland:13 cm
Rogaland til svenskegrensen11 cm

På lina var det ingen ting.
Et par av agnfiskene var bitt over på midten så det er jo fisk i området.
Jeg skal fortsette linefisket utover høsten, så vi får se.
Jeg bør sikkert bli flinkere til å agne. Å gå ned på krokstørrelsen er ikke planen, når og om jeg får fisk så skal det være litt størrelse.
Lina jeg brukte er egentlig et oppstand der jeg har satt på større kroker, jeg bør sikkert ha et bedre opplegg. Jeg har ei 100 krokers line, men det er for mye arbeid (må vente til noen prosjekter er ferdige før jeg får bedre tid). Jeg får lage meg en mellomting med svivel og hempe slik at det blir lettere å skifte ut rustne kroker.

Påbudt med rømningshull:
Vær oppmerksom på at det er påbudt med rømningshull nederst på krabbeteinene, minste diameter skal være 80 millimeter. Jeg har lest om tilfeller der det var bare 60 millimeter fluktåpning og det vanket store bøter. Husker jeg riktig så fikk vedkommende 15.000 kr. i bot.

Knekking av klør er forbudt og anses som ganske alvorlig miljøkriminalitet.
Her er fra fiskeridirektoratets sider:
Forbudt å brekke klørne av levende krabber
Myndighetene er kjent med at enkelte personer brekker klørne av krabber for deretter å kaste krabbene levende på sjøen igjen.
Mattilsynet har vurdert de dyrevernmessige konsekvensene av dette i lys av Lov om dyrevelferd, og har fastslått at det er i strid med dyrevelferdsloven å brekke klørne av levende krabber.
Personer som gjør dette utøver vold mot dyrene og hensetter dem dessuten i en hjelpeløs tilstand dersom de setter dem ut i naturen igjen, jf § 14 i Lov om dyrevelferd. Dyret påføres unødige påkjenninger og belastninger, noe som også er i strid med lovens formål (§ 3).
Krabber skal derfor avlives før klørne brekkes av, og man skal ikke under noen omstendigheter brekke klørne av for deretter å kaste krabbene levende tilbake på sjøen.
Rådet for dyreetikk har også vurdert saken og konkluderer med at dette er forbudt i henhold til dyrevelferdsloven. I tillegg vises det til at EU-regelverk forbyr dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?