Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 21. september 2014

Krabbeteiner.

I årenes løp har jeg hatt mange forskjellige krabbeteiner, både kostbare og billige. Jeg har endt opp med å like de sammenleggbare litt kraftige teinene best.
De tar ikke så mye plass i båten. Med f.eks 5-6 teiner på dekk i min Jeanneau Merry Fisher 595 så er det fortsatt god plass til å fiske agnet først.

NB! Husk å fisk lovlig. Det har etter hvert blitt ganske stort fokus på ulovlig fiske. Det kreves rømningshull på min 80 mm på hver side av teinen (til 1.okt), tydelig og god navnemerking med navn og adresse (telefonnummer er frivillig).
Lenger sør er det også påbudt å sette ved eb viss dybde. (Sjekk forskriftene)

For de som bryter reglene og blir tatt så er det betydelige bøter. Vanlige forseelser med krabbeteiner honoreres med 5-6.000 kr. i bøter. Dreier ulovlighetene seg direkte omkring hummer kan man regne med ca.15.000 kr.

Treteiner er nok gode teiner for folk som bor ved kysten og fisker mye, for min del har de fungert ganske dårlig selv om de fisker godt, jeg bruker dem for lite. Treteinene må legges i bløt et lite døgn før de tas i bruk og på grunn av oppdriften er det ofte støpt inn ei betongplate i bunnen så de blir relativt tunge å trekke opp igjen. Når teinene er tunge å trekke opp igjen betyr det at det ikke blir spenningen å trekke opp hverken for barn eller koner. For oss er jo opplevelsen halve greia med krabbefiske. Treteinene er ikke større enn at jeg får plass til mange av dem på akterdekket så det går greit med plassen.
Sammenlagt

Foran Biltema, bakerst Europris

De små sammenleggbare teinene fra f.eks Biltemas er greie nok og man får krabbe i dem, men jeg mener jeg har bedre erfaring med de litt større med litt kraftigere tråd. NB! Biltemas teiner leveres med både 60 og 80 mm ring, du må klippe bort den indre 60 mm ringen.

De siste teinene jeg kjøpte er noen som er litt større og kraftigere fra Europris. Jeg har tidligere sett samme type i båt-utstyrsforretninger. De er ca 50x100 cm og har litt kraftig tråd, disse har jeg erfaring med fra tidligere, de fisker ganske godt.Jeg betalte 100 kr./stk.

Jeg anbefaler å bruke synketau så slipper en å få tauet i propellen, eller at andre får det i propellen.
I vårt distrikt holder med 15 meter tau. Spleis en så stor løkke at blåsen går gjennom løkken.
Jeg bruker standard middels små blåser i hardplast og navnemerker med enten sprittursj (permanent tusj) eller med en metallmarker som gir kraftig og god merking. NB! Det er påbudt å merke med navn og adresse, telefonnummer er frivillig, men jeg foretrekker å skrive også det.

Jeg anbefaler garnblåser med middels små, de minste små er vanskelige å finne når det er bølger. Ikke bruk 5-liters kanner eller store blåser med for mye oppdrift, de tar med seg teinene og forsvinner dersom det blir bølger. .

For å finne igjen teinene bruker jeg å markere dem på kartplotteren. Tidligere satte jeg skikkelig navn på dem, typisk krabbe-1, krabbe-2 osv. Nå kaller jeg dem bare A1, A2 osv. det er mye raskere å skrive på plotteren.

Forrige helg fikk jeg 12 krabber, derav 10 over minstemålet på 13 cm. De to siste kastet vi ut igjen. Vi fisket da med 3 teiner, nå har jeg supplert med 3 nye lovlige teiner.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?