Min kommentar til revisjon av båtførerprøven og evt praktisk prøve:
I utgangspunktet er jeg ikke tilhenger av alt for mye lover og regler, men skal de først være der må de ha en mening.
Dagens båtførerprøve er ganske meningsløs slik det blir praktisert i dag.
- Ungdommer som har vokst opp i båt, har stor teknisk kompetanse og er dyktige med båt men ikke fult så flinke med formalia har ikke lov å kjøre båt.
- Gutter og jenter som knapt har satt sine ben ombord i en båt, som ikke vet hva det dreier seg om, blir loset gjennom et kurs og prøvesystem uten noen reell kompetanse. (Ikke kritiser for mye at jeg generaliserer, dette har jeg sett i praksis og ungdommer som har gått kursene sier det samme, de gir ingen reell kompetanse.)
Forsikring:
Uansett hva man mener om båtførerprøven så er kravet der og uten gyldig bevis så må man regne med at forsikringen ikke dekker, eller at man kan få en betydelig avkorting.
Selv har jeg båtførerprøven uten at jeg trenger den. (Født i god tid før 1981)
Jeg går i dag med planer om fritidsskipper D5L, når det blir vil tiden vise.
Prøvens innhold:
Jeg mener at dersom prøven skal ha noen mening så må man vise at man behersker båt, det betyr praktisk prøve. Ulempen er at det er kostbart., og hvilken båt skal prøven avlegges i og med hvilken motorinstallasjon. Med eller uten trustere? Stiv aksel eller hekkaggregat/påhengsmotor? Størrelse på båt, 15 meter er ganske stort og tungt.
I hovedsak er dette et storby og Oslofjords-problem.
Store båter, store motorer, stor fart og lite båt-kompetanse. Spørsmålet er om det bør innføres to grupper, over og under 30 knop. Til de fleste praktiske formål på kysten holder 30 knop.
Som dere ser, det er mange spørsmål, avhengig av ståsted så er det minst like mange svar. Jeg skal ikke si hva som er riktig. Jeg regner med at kravene vil bli større i årene som kommer.
Kanskje båt-instruktør kan være et fint yrkesvalg i et økende marked?
Fra Poseidons innlegg:
Gode båtvenner,
Gode båtvenner,
nå skjer det som kanskje burde ha skjedd for mange, mange år siden: pensum til båtførerprøven er under revisjon. Sjøfartsdirektoratet har ansatt en ung og effektiv nautiker som er ansvarlig for arbeidet og en del båtskoler i Norge er invitert til å komme med innspill og forslag, basert på de praktiske erfaringene vi har gjort gjennom årene.
Noe av det gamle pensum er det temmelig sikkert at forsvinner, som f.eks å "rette opp kurser", dvs drive beregninger basert på misvisning og deviasjon. Det er temmelig uaktuelt for fritidsbåter.
Noe av det gamle pensum har behov for modernisering. Bruken av papirsjøkart går tilbake og kartplottere av mange typer overtar. Hvilken innvirkning skal dette ha på pensum - og på spørsmålene til båtførerprøven?
Noen mener det må tas inn mer som går på motor og teknologi, mens andre mener at der allerede er for mye av den sorten ....
Noen mener at pensum må reduseres, mens andre mener at når båtførerbeviset gir rett til å føre båt opp til 15 meters lengde, med ubegrenset motorkraft og ubegrenset hastighet, da er skadepotensialet så stort at pensumet bør både skjerpes og utvides.
Noen mener at en eller annen praktisk prøve bør være en selvfølgelig del av en båtførerprøve som gir rett til å føre en stor, hurtiggående båt, slik som det f.eks er for en mopedprøve for å kjøre en liten og langsomtgående moped .....
Hva mener dere
Noen mener at en eller annen praktisk prøve bør være en selvfølgelig del av en båtførerprøve som gir rett til å føre en stor, hurtiggående båt, slik som det f.eks er for en mopedprøve for å kjøre en liten og langsomtgående moped .....
Hva mener dere
Kjør debatt, vi har fortsatt mulighet for å påvirke både pensum og spørsmålene til båtførerprøven
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Har du kommentarer eller tips?