Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 9. september 2014

Fiskekasse på akterdekket.

Fra gammelt av har jeg brukt en stor kraftig plastkanne der jeg har saget av det ene hjørnet. Det har fungert utmerket,
 men nå er det viktigere å ha noe som er estetisk og funksjonelt.
I den gamle båten var det viktigere å ha en fiskekasse med lite sprut og søl inne i båten. Nå er det enklere på et selvlensende akterdekk. Jeg kan derfor tillate meg en fiskekasse med større åpning.

Jeg begynte derfor begynt å se meg om etter et alternativ.
På Seasea.no så fant jeg noen solide og godt isolerte kjølebokser som ble prøvd ut.


Boksene er oppgitt å tåle 135 kg last så det betyr at de er fine å sitte på.
Målene på den jeg bestilte på Seasea sin nettbutikk er.
Liter51,3
Längd.648
Bredd394
Höjd394

Det var litt høyere enn jeg hadde tenkt.
Jeg tenkte at kanskje ville modellen på 45,5 liter passet bedre så jeg ringte ned og spurte hva de selv mente. Det var umiddelbar respons og god service.
Det viser seg at det kun er modellene fra 51,3 liter og oppover som har dreneringsplugg. Fiskekasse uten dreneringsplugg gidder jeg ikke å ha. Det gjenstår å se om det blir et fint supplement til benkene på akterdekket istedet for å ha en stor (stygg) og dominerende plastkanne.
Kassen kom raskt, god service. Jeg prøvesatt på den, det både så og kjentes overbevisende ut.

I ettertid så jeg at kassen var forsåvidt suksess men plassen tillater at man har større kasse. Den større modellen som rommer mere fisk, kan leveres med sittepute og er litt høyere noe som passer bedre til bordet.


Fiskekassen har blitt brukt som sittemøbel bl.a når det regner, da er det godt å trekke seg inn under taket å sitte tørt å fiske. Også når det er kaldt og mye vind og sjøgang er det godt å sitte i ly bak veggen under tak. Den tar lite plass på akterdekket.


På sommerturer vil det også være greit å ha noen fryseelementer i den så har vi kald oppbevaring av mat. (Denne skal ha meget god isolasjon i følge reklamen.) .

 I utgangspunktet trodde jeg at 394 mm blir for høyt men Boston Whaler leverer en større modell av samme
boks som benk på noen modeller. Disse har et volum på nesten 90 liter og en høyde på 445 mm. Det er også den enste man får kjøpt pute til.


Oppdatering januar 2015, 90 literen med sittepute og festepunkter blir bestilt i løpet av vårparten, det koster ca.2.500 kr, etterhvert antar jeg at det er en mer riktig boks.

90 literen vil passe for de som ønsker mye sitteplass og eller lagerplass for fisk.
Høyden på 445 mm passer godt med høyden på benkene og med bordet.


Etter noen prøveturer med en del sjøgang observerte jeg at kassen må festes til dekket eller bakveggen. Kassen er glatt under og veier bare 6 kg, den står ikke i ro når jeg kjører. Jeg har festet to små bøyler i aluminiumsskinnen under døren og bruker noen gode elastiske stropper til å holde kassen i ro.


Det har vist seg at vi ikke tar med kjøleboksen/fryseboksen med kompressor som jeg kjøpte, den fungerer litt for godt som ekstra kjøle/fryseboks på hytta når vi har gjester. Det fører til at vi ikke tar jobben med å bære den ned i fjæra og ro den ut.
Denne nye boksen skal stå på akterdekket eller i naustet hele året.

NB! Ulempen med Seasea.no er det skyhøye behandlingsgebyret som gjør at varer som ser prisgunstige blir en del dyrere. Regn med 230-250kr. ekstra oppå prisen. Pakkegebyret er183kr + frakt, det blir fort 250 kr, småhandel blir for dyrt. Fordelen med butikken er at de har noen gode varer du ikke får like enkelt andre steder. De er også raske, effektive og ga god service når jeg ringte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?