Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

onsdag 9. juli 2014

Turen fra Tonnes til Bolga

Havna i Tonnes ligger lunt og fint til. Vi ankom der 00.30. Siden det er langgrunt der så hadde vi god tid, vi lastet over fra bilen og pakket alt på plass.

Noen lokal sjeler hadde bålfest i fjæra. Det så idyllisk og koselig ut, like idyllisk var ikke morsomhetene som ble slengt bortover mot oss. I ærlighetens navn må det sies at det var to stykker der som tydeligvis syntes det var for ille og svingte seg bort og var hyggelige.

Når jeg skulle ha båten av hengeren fikk jeg den ikke av, jeg holdt på ganske lenge. Jeg la stroppene bakover og prøvde å trekke båten av uten noen suksess.
De to hyggelige menneskene kom bort og prøvde å hjelpe til, enden på visa var at jeg rygget langt ut og med litt løft på hekken så fikk vi til slutt båten av hengeren.
Jeg takket for hjelpen og de to ruslet bort til bålet.
Fin støpt rampe på Tonnes.



Da dukket den lokale kranglefanten opp, skjelte og smelte om sine meninger om oss jævla søringer som ikke kan båt, jeg har aldri sett mannen før og håper jeg slipper å se ham igjen. Han utga seg for å være fisker og kjente båter og havet, det viste seg at han jobber i nordsjøen.
Folk med slik ubehagelig adferd i fylla bør vurdere å bli totalavholds, man kan også spørre seg om de bør være offshore siden det stiller større krav til holdninger og sikkerhet.

Etter at jeg hadde fortøyd spylte jeg hengeren ganske grundig. Da så jeg også hvorfor sjøsetting ble vanskelig, akslingene på vippevogga er tynnere enn lenger frem på hengeren, den fremste var bøyd, stegkjølen treffer da midt på neste rulle når den skal bakover. Dette er underdimensjonert og må modifiseres.

02.40 seg vi ut fra havnen. Fruen hadde da rigget seg til i forpiggen og lagt seg i midtkøya. Vel ute fra ukjent havn så kunne jeg etter et lite ti minutt gi gass og sette kurs mot Bolga.

I fint driv passerte vi Vikingen, holmen der polarsirkelmerket står. Det var rolig sjø og jeg la meg litt over beste økonomifart. På ca.4000 rpm så gjør jeg ca.22-24 knop avhengig av trimmingen på motoren. Maks trimmet så er det lett å få kavitasjon.

På Rødøyfjorden, Bolga nærmer seg.
Ute på Rødøyfjorden måtte jeg av og til justere fart og kurs for å ta hensyn til baugsjøen fra møtende frakteskuter.
03.40 hadde vi gjort unna 22,5 nm og lå i havna. Jeg rigget meg raskt til for natten og slo følge med fruen inn i drømmeverdenenen.

Planen er at fruen bor oppe i huset sammen med familien mens jeg bor i båten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?