Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 25. juli 2014

Fisketur i sommernatten

Det har vært et utrolig vær i det siste, sol og varme med tilhørende badeliv.
I går kveld ville slektas unge ut å fiske. Jeg stilte med båt og fiskeutstyr.
Vi kjørte ut til min faste fiskeplass, Klakkan. På vei ut så vi at det kom en liten front nedover Trondheimsleia og sjøen trakk seg opp ganske mye.
Om det er reelt eller ikke vet jeg ikke men jeg synes jeg får mere fisk når det er bølger så jeg er oftest litt fornøyd med sjøgangen.

Siden det er uerfarne folk så rigget vi opp med 2 fiskestenger med 2 opphengere og en svenskpilk på hver. Det blir mindre rot med så få opphengere.

På ekkoloddet så så jeg at det var mye fisk. Mye fisk her ute betyr ikke at en automatisk får fisk fordi det er god næringstilgang.
Denne gangen viste det seg å være et fryktelig "bett".
Umiddelbart så fikk jeg fisk. Nesten hver gang vi slapp ned så fikk vi 1-3 småsei.

Etter en liten halvtime med fiske så måtte vi gi oss, stampen var halvfull og det er mye arbeid å gjøre opp.
På returen fikk vi sjøgang med maksbølger på nesten 1,5 meter. Med 3 unge voksne på akterdekket og en sittende i passasjerstolen lå vi på ca.16 knop tilbake.

Når vi kom tilbake rundt midnatt tok arbeidet fatt, fruen måtte stå å vifte unna knott, nevøen sløyet og min søster på nabohytten.
Vi hadde 38 småsei + 2 makrell, det gir 74 fileter som skal gjøres beinfrie, det tok mer enn 1 time. Klokken var nesten 02.00 når vi var ferdige med å rydde, vaske og spyle.

I dag var vi 12 personer tilbords og spiste nygrillet småsei, det er virkelig godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?