Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

lørdag 19. juli 2014

Bensinforbruk og økonomifart på Jeanneau Merry Fisher 595. Erfaringer fra sommeren. + Litt om 605

Forbruk
Jeg har mer enn 60 timers driftstid på båt og motor nå i sommer.

Økonomifart og forbruk er litt annerledes enn jeg trodde. Jeg kan ligge på høyere marsfart enn tidligere antatt.
Motor: Evinrude E-Tec (E 90DPLSU) 2008/2009 med en standard treblads propell på 13,25x15 (Det ble bedre etter overgang til stålpropell)

Båten har vært fullastet med feriebagasje og full tank, jeg antar ca.1600 kg. (Full bensintank, full vanntank, ekstra oljekanne, dregger, tauverk, fendere, fiskeutstyr, soveposer, bagger med klær + 2 PC sekker, gassvarmer, Potta Porti, kokeutstyr, mat, en del snekkerverktøy til sommerhuset, skaffetøy osv.)

Med meg og fruen ombord går ferielastet båt raskt opp i plan og går økonomisk i hastighetsområdet 16-17 knop og opp til 24 knop. Toppfart blir mellom 27 og 28 knop med mye last.

Dersom været tillater det så har jeg funnet ut at jeg kan legge turtallet på 3900-4000 rpm og trimme ut motoren mye, jeg får da en marsjfart på 23-24 knop litt avhengig av bølger. Blir det grovere sjø kan jeg trimme ned motoren bitte litt uten å røre gassen og den legger seg på 20,5-22 knop. (og t|urtallet faller)
Ut fra teoretisk oppgitt forbruk pr.time og oppnådd hastighet så ser jeg at jeg kan legge turtallet til 4000 rpm, jeg oppnår da over 24 knop (garantert over 23). Teoretisk forbruk vil da bli på ca.0,70-0,8 l/nm, det ser ut som ca. 24 knop vil være beste hastighet, jeg skal prøve det litt mer utover. (Erfaringene ble at det stemmer, men realistisk forbruk med flere ombord er på litt over 0,8)

Totalforbruket kommer ned mot 0,8-0,85 liter pr nm med variabel last, en del grov sjø, en del tomgangskjøring på fiske osv, det er jeg meget fornøyd med.
Ulempen med å trimme ut så mye er at det skal lite til før det blir kavitasjon så man må være litt våken.

Til sammenligning så har noen kjente kjørt en Finnmaster 18-19 fot med Honda 115 hk på en tur med to i båten og økonomihastighet på 0,66 l/nm som mest optimistiske anslag. Om jeg kjører med lett båt og beste hastighet regner jeg med å komme ned mot 0,7-0,73. Merry Fisher er mye høyere enn Finnmasteren så med mer vindfang så må man må regne med litt høyere forbruk. Forbruket kan med andre ord konkurrere  med andre. Drømmer man om større båt så vær opmerksom på at de bruker mye mer. Eksempelvis P66 og Merry Fisher 645/695 bruker begge ca.1,4 l/nm.

Når det gjelder fart og passasjervekt.
Vi fikk prøvd båten med flere passasjererog tungt lastet med feriebagasje, erfaringene finner du nedenfor.
- Tungt ferielastet + to personer på akterdekket og meg som fører går det litt tungt og det tar litt tid før vi er i plan.
-Tungt ferielastet + tre passasjerer og meg  selv. To satt på akterdekket og en i passasjersetet + fører i førersetet, det gikk nesten litt lettere å komme opp i plan enn med bare to bak. Fin fart med mange ombord var som ellers, litt over 23 knop. Samlet vekt av passasjerer og fører var på mer enn 360 kg og den forannevnte feriebagasjen, jeg antar at båten totalt veide knappe1,8 tonn, det er for mye i forhold til produsentens maksvekt).) Må si meg fornøyd med at det går såpass lett.

Skal man på kosetur med 6 personer ombord bør man unngå å søkklaste den med feriebagasje, men det ser ut som det skal gå veldig fint, vekten vi kjørte med når vi var 4 ombord + bagasje tilsvarer mer enn vekten av 6 personer. (Også denne turen er medregnet i  totalforbrukstallet med litt over 0,8 l pr. nm.)

NB! Med tanke på de fleste båters lasteevne så bør skipperen vurdere samlet vekt og gjøre de nødvendige vurderinger og tiltak for å opprettholde sikkerheten. F.eks lite vann på vanntanken, evt halv tank med bensin, sette på land unødig og tungt utstyr.

På ferie til NordNorge ble båten brukt i både blankstille og i bølger på mer enn 2-2,5 meter med over 12-13 m/s med vind.

Oppdatering 25.07.14. I går kjørte jeg ut til Klakkan i en del sjø med 4 passasjerer + meg. Tre av dem er fra Kragerø og er vant med Kogger og de velger å sitte ute, fjerdemann er trønder og satte seg inne og holdt meg med selskap. Med full tank og 3 sittende bak så tar det litt tid å komme opp i plan, men går lett når vi først er oppe. Utover lå vi på 20-22 knop med noe sjøgang.
På returen var det noen bølger på over 1-1,5 meter skrått forfra, vi lå da på ca.16 knop og slapp oss ned på 12-13 for de største bølgene. Om man passer litt på så faller båten ikke ned igjen på 12 knop dersom man drar på litt etter bølgen og holder litt sig. Med denne taktikken så ble det nesten ingen slag i båten men det ble noe sjøsprøyt på den ene av passasjerene på akterdekket som satt på vindsiden.

Tilføyelse 2018, Merry Fisher 605 med 115 HK Yamaha med stålpropell.
Med aluminiumspropell ble det litt skuffende resultater. 0,9-1 l/nm og under 30 knop.
Etter bytte til stålpropell ender forbruket på 0,8-0,85 samt at båten fungerer bedre på alle hastigheter. Gunstig fartsområde 18-19 og opp til 24-25, akseptabelt forbruk fra 14 knop via gunstigste område 19-25 og helt opp til 26-27 knop.
Eksempel: tungt lastet feriebåt, to kajakker på taket og litt bølger, forbruk 63 liter, distanse 65 nm fra Bolga til Leirfjorden inn mot Mosjøen.


Tabell forbruk:
På nettstedet Boat Fuel economy finner man forbruk pr.time. http://www.boat-fuel-economy.com/forbruk-pahengsmotor-evinrude

Forbrukstallene i parantes er forbruk beregnet ut fra teoretisk forbruk pr. time oppgitt på nettstedet, utregnet med den hastigheten jeg oppnår.
Årsaken til litt høyere forbruk ligger i mye bagasje og at båten er høy og dermed gir endel luftmotstand.

Evinrude E-Tec 90 HK, Standard motor Propell-3-blads 13,25x15            Totalt deplasement på båt ca.1500 kg

Turtall, rpm  Gjennomsnittsfart GPS Forbruk liter pr.time etter tabell Forbruk l/nm (teoretisk forbr i parantes) Støynivå i  kabin Støynivå på dekk
700
1000 3,5 0,85 0,24
1500 2,85
2000 5,8
2500 8,7
3000    11,5 (0,79)
3500 18,5 14,7  0,75 (0,79)
3650 21 0,8 73
4000 23 17 0,8 (0,74) 73
4450 26 21,6 (0,83)
4600 28 29,1 (1,04)
5000
5500

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?