Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 11. juli 2014

Å bo i Jeanneau Merry Fisher 595

Jeg har nå mer enn 60 driftstimers erfaring med båten.
Jeg har bodd i båten i 10 døgn.
På disse dagene har jeg har en rekke fisketurer og turer bak meg, noen alene men de fleste med selskap.
I kveld var det tid for støvsuging og vask.
Etter at jeg var ferdig med vask og stell kom fruen ned på en kopp kaffe oppe fra feriehuset.
Jeg bor fortsatt i båten og trives med det. Nå står radioen på med nattønsket, kaffe i kruset og ei bok. I dag har vi prøvd etter Kveita rundt hele øya. Ikke et napp. Til slutt dro vi til Hestøyskallen og dro inn et par torsk og en del småsei for matauk, dette skal nytes i morgen. Kan man ha det bedre.
Fruen lå i midtkøya når vi kjørte fra Tonnes til Bolga
Å rigge seg til for natten for en person er meget raskt og enkelt. Det er bare å legge ned platen ved førerplassen og legge på plass ileggsputen. Under den fremste passajerstolen er det et stuverom, jeg oppbevarer pute, sovepose og laken der, da er det raskt å ta frem. Å rigge for to tar et minutt ekstra. Motsatt så kan også den midterste plassen brukes under fart, noe fruen gjorde på vei til Bolga.

Kveldskaffe og bok.
Sammenlignet med NordWest 740 så ser jeg ikke noen særlig praktisk forskjell for en eller to personer, det er selvfølgelig litt mer kompakt i en 18-19 fots båt enn i en 25 fots, men for en person er båten meget velegnet over lengre tid og for  to går det fint et par tre dager. Den tredje sengeplassen kan brukes når det er behov for en ekstra plass men det blir nok litt trangt i lengden. Spesielt i riggefasen og når det er tid for mat så blir det litt trangt å bo tre personer i båten, iallefall for litt eldre personer. En kalesje over akterdekket vil endre dette betydelig, da vil båten oppleves som ganske romslig også for tre.
Midtsommernatt på akterdekket.
Helgelandskysten har midnatssol.




Kokeapparatet og vasken fungerer godt innen de rammer et såpass lite kjøkken gir. Det er egnet for kaffe og litt enkle måltider. Vasken er dyp og god og egnet til oppvask. Det burde vært lokk over vasken, det regner jeg med at jeg lager like over ferien.
Av plasshensyn har jeg ikke med kjøleboksen siden jeg stort sett ikke trenger den, jeg har litt mat i båten. Melk og pålegg oppbevarer jeg i kjølen, det holder greit nok. Å oppbevare maten i kjølen er et gammelt seilbåttriks som mange bruker. Skal man være flere er det sikkert en fordel å ha med kjøleboksen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?