Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 9. mai 2014

Tilhenger til Jeanneau Merry Fisher 595 og Benetau Antares 585

Merry Fisher 595 veier over 1000 kg og motor 140 kg. (Antares veier 950 kg.)
Båtene er utstyrt med 100 liters bensintank, man må ha et ganske bra startbatteri. Vi har også en 20 liters ferskvannstank, en kjøle/fryseboks og et lite Porta Potti toalett.
Skal man på tur skal det også være med en hel del bagasje. Det er alt fra fiskeutstyr til turutstyr. Når man summerer alt dette blir det fort ganske mange kilo.
Jeg har erfaring fra forrige båt og hengeroppsett, en Mørebas 17 med litt for liten henger. Erfaringer er at jeg ikke orker å måtte tømme båten for alt fra bensinkanner til utstyr og stappe det inn i bilen for å kunne kjøre lovlig.
Denne gangen valgte vi derfor en brukbart stor henger. En HSS R1800P, den er ikke spesielt billig men er billigste valg av de som passer til båten. Som nevnt tidligere så har båten en litt spesiell fasong under vannlinjen, den har en stegkjøl som stopper ¾ bak under båten, det gjør at det bør være mange ruller på hengeren. Denne hengeren har en nyttelast på 1296 kg som heller ikke er mer enn man må ha, mens den mindre serien har maksvekt på 1113 kg, da går det med et nødskrik om en tømmer båten og det er tom tank.
Svela 1800 og 2600 er antagelig enda bedre hengere og brukes av «proffe» men den er 10-20.000 dyrere.


Når man skal justere hengeren er min erfaring at det lønner seg å flytte baugstøtten så langt bak at stegkjølen fortsatt hviler på en rull og ikke ruller over den, båten faller da ned noe og blir tung å skyve av igjen. Jeg husker ikke, men tror det er den tredje rullen bakfra man ikke skal passere. Ved denne plasseringen blir det også fin balanse på hengeren. Drar du båten for langt fram blir tilhengeren veldig tung på hengerfestet.
En fordel med HSS hengeren er at den har utsvingbare armer med lysene på slik at man slipper å demontere noe som helst.

Nå i det siste har det blitt lansert hengere med vanntette LED lys, vanntette lager og spylehull for ferskvann på bremsene, jeg regner med at det er fremtiden. Vår henger har tette lager men har ikke vanntette LED-lys eller spyledyser på bremsetromlene. (Des.2014, forhandler av Tysse hevder at de har erfaring/Kunnskap som sier at spyling er nytteløst. Å rygge ut i vannet kommer fra USA der det er et aktivt båtmiljø på de store innsjøene som har ferskvann.

NB! grunnet en defekt kjølrull ble jeg nødt til å rygge hengeren langt ut i vannet.  Jeg tror Svela er beregnet på å rygges ut og vil på en måte være litt bedre.
Dersom man tenker på annen henger med færre ruller må man passe på at båten kommer såpass opp at man ikke skader kjølen.
Erfaringene med båt og henger bak bilen er gode. Hengeren er stabil, det er lett å få båten opp på hengeren men det var tildels vanskelig å få båten av igjen.

En liten kastblokk eller en liten wirevinsj for å trekke den av vil gjøre det litt enklere å få båten av. Ved lagring og håndtering er båt og henger stort nok dersom det skal trailes en del. Vi har planer om å komme oss nordover til Bolga sørvest for Bodø. Da kjører fra  Trondheim til Leirfjorden ved Sandnessjøen, sjøsetter der og kjører båt resten av turen.

Ved transport og lagring er båt og henger stort nok. En Merry Fisher 645 ville blitt litt voldsomt med vår kombinasjon av trailing og bruk ved hytta selv om båten og prisen er fristende. En annen sak er at Merry Fisher 645 ikke går inn i naustet uten ombygging. I sum er jeg fornøyd med både båt og henger.

Oppdatering Desember 2014.
Hengeren er god å kjøre med, lett å trekke båten opp på men det var vanskelig å få båten av igjen. Det skyldes bl.a at akslingen på en av rullene på vippevogna bøyer seg. Jeg har vært i kontakt med HSS om saken. De er kjent med problemet og var litt sløve i starten.
Jeg hadde et forslag til løsning der jeg gjorde arbeidet selv. Jeg ble først avspist med et tilbud om litt rimelige deler, det var skuffende. MarineTeam grep fatt i saken og HSS ble veldig positive og konstruktive.
Jeg har fått tillsendt ny vogge med mange ruller og en ekstra rull
De hadde også levert hengeren med baugstøtte i gummi som var så dårlig at den delte seg og halve falt av. Hengeren var da kjørt 2 ganger med tilsammen 25 mil. Resultatet var en brukbart stor skade i baugen etter hengerens metalldeler, reklamasjon er rettet mot forhandler av båt/henger. Min vilje til å godta dette krympet betydelig med svaret jeg fikk fra HSS. Etter et par runder ble det en ny saksbehandler hos HSS og etter det ble det en god dialog og saken ble løst på en fin måte.

Se oppdatert innlegg om henger https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=7107359353256753298#editor/target=post;postID=8600403891009254470

Merknad: Brenderup skal visstnok ha en tilleggsmodul som gjør at  de kan brukes på kjølbåter, disse kjenner jeg ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?