Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 20. mai 2014

17.mai helgen.

Om kvelden 16. mai var det brukbar sjø, jeg skulle ut, hyttenabo og søster meldte seg på og ville være med. Jeg setter pris på selskap de gangene noen vil bli med. Det var litt avdrift og vi drev over området et par ganger. Jeg fikk en lyr på ca.4 kg mens min søster fikk en hyse som helt klart var større, nesten oppe på ripa mistet vi den. Jeg sjekket rekorder og fant ut at den ville blitt bare litt mindre enn norgesrekorden dersom øyemålet stemmer. Tapet av fangsten skyldes at jeg konsentrerte meg mer om å hjelpe henne enn å tenke på klepp, noe jeg burde. Vanligvis får vi sei, om vi mister en betyr ikke all verden.
I tillegg fikk vi et par relativt små sei.

Været på land var bra så vi dannet et eget 17. mai tog på Melland fort. Siden det var så dårlig varsel hadde jeg planlagt litt jobbing med utvidelse av et uthus (trønderdialekt for en bod).

Søndag måtte jeg derfor fokusere på fundamentering av  uthuset.
Det ble da så knapt med tid på søndag 18.mai at jeg måtte velge mellom padle eller fisketur.

Det ble båten med fisking. Utpå søndag var det blitt nær havblikk og jeg fikk ikke et napp. Kokte kaffe og vasket litt båt mens jeg fulgte med på ekkoloddet.  Det var såpass varmt at jeg gikk i bare shorts en stund. Plutselig kom det et kaldgufs og det ble full bekledning. 10 minutter senere lå sjøen med hvite skumtopper med ca. 1 meters bølger og 7-9 m/s med vind, jeg begynte å drive ganske fort.

Når jeg begynte å drive ble det fisk. Jeg fikk tre stk tokilos sei på samtidig. Det holdt til at middagen  var sikret for oss og hyttenaboene så jeg satte kursen mot land. Like plutselig som den kom så stoppet vinden igjen. Underveis tilbake stoppet jeg og rigget til sløyebordet, fileterte fangsten før jeg dro på land, og satte i gang grillen.
Det ble en trivelig felles fiskemiddag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?