Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 11. mai 2014

Båtvogn i naustet til Merry Fisher 595 og Antares 580. Fungerer også for Merry Fisher 605


Lav takhøyde = lavtbyggende båtvogn
Grunnet at det er relativt lavt under taket i naustet (2,75 m under sperrene) ble det konstruert en svært lavtbyggende båtvogn.

Båtens høyde inklusive båt og vogn ble kalkulert til 2,70 - 2,75 meter dersom vognen ble bygget svært lav. Offisiell høyde fra et engelsk firma som selger Merry Fisher 595 er 2,65 m "on cradle" mens 645 f.eks har en høyde on cradle på 2,76 m. Også MF 605 er 2,65 m høy "on cradle"

Materialer og hjul
Hjulene diameter, Ø-160 mm
Akseldiameter Ø - 20 mm.
Ramme -Firkantrør 80x80, tykkvegget anbefales. Runde rør diameter Ø - 80 mm var noe jeg hadde liggende. Firkantrør er enklere å sammenføye.
4 stykk bryggefender.
4 stk 48x98 (2x4") a`80 cm

Klaringen mellom gulvet og vognen er kun 40 mm.


NB! på vognene som brukes hos forhandlere inne på betonggulv er det svingbare hjul, til bruk på skinnegang anbefaler faste hjul.
Svingbare hjul vil snu når du skifter retning inn-ut, det skaper trøbbel med å treffe skinnegangen og styre båten. 

Mål
Bredde båtvogn: 122 cm, maks hjulbredde på eksisterende skinnegang er 130 cm.

Bak er det montert styreruller i båtens bredde (2,4m) opp på sidene av båtvogna, dette styrer båten inn på vognen.
Mål til lengde foran forreste anleggsflate tok jeg fra båthengeren.

Mål opp en båthenger din båt passer på så ser du lengde fram til baugen og hvor anleggsflatene bør være.

Diverse betraktninger.
Når hjulene står mot midten av vognen betyr det at det er lange overheng foran og bak dermed tåles det ikke ujevnheter i skinnegangens stigning, det resulterte i  noen justeringer.
Grunnen til at hjulene må stå tett på min vogn er at det er en knekk på skinnegangen akkurat når båten kommer inn i naustet, grunnet lav byggehøyde vil båten skrape ned i gulvet dersom hjulene står for langt fra hverandre. Generelt anbefaler jeg lengst mulig avstand, det gjør at vognen blir mer stabil når man laster på båten. Det er en ulempen at båten ligger vannrett mens vognen står i nedoverbakke, det gjør at baugen presser i mot vognen og løfter bakenden klar av skinnegangen. 
Samlet vekt på mer enn 1400 kg på båt og vogn gjør at det er brukt massive nylonhjul bak, foran er det nylonhjul for pallejekk som ble bestilt. De er relativt brede. Jeg anbefaler massive nylonhjul også foran dersom du har tilgang på nylon, hjulene for pallejekk var relativt kostbare. Det blir sikkert billigere å bestille 4 brede nylonhjul med hull i midten enn 4 pallejekkhjul.

(Merry Fisher 595 veier over 1150 kg med motor. Antares veier knappe 1100 kg med motor.)
Merry Fisher 605 er 1050 kg + motor på 170 kg= 1220kg

Det er tungt å få båten ut av naustet da gulvet er delvis flatt der båten står. Jeg kommer nok til å jobbe med en kulelager eller rullelagerløsning inne i nylonhjulene. Det er klargjort for totalt 4 akslinger, kanskje jeg bruker to akslinger bakerst med tiden. Det anbefales å utforme naustet med jevnt skrått gulv, eller en jevn skrå skinnegang nedsenket i gulvet.

Målet er at det skal være så enkelt at man like gjerne kan ta båten inn som å ha den liggende på svai.
Det tar nå ca.10 minutter fra jeg setter meg i jolla og ror ut for å hente båten til jeg slipper knappen på vinsjen og båten er på plass inne i naustet. Dette er når jeg er alene, er man to sparer man noen minutter.
Båten ligger på svai om sommeren, men det er godt å ha den i hus når høststormene begynner å ta tak.
605 vs 595. Siden 605 ikke har kjøl så kan den senkes 4 cm lavere enn 595 og dermed går det nye skråtaket inn.

Vinsj
Det er montert en ny 12V vinsj med 1580 kg (3500 lb) trekkevne slik at det går lett og raskt å få båten inn og ut av naustet. Denne vinsjstørrelsen er nok den minste vinsjen som kan brukes. (I ettertid er det byttet til større vinsj, 4500 lb. ) Vær oppmerksom på at drakraften leverandøren oppgir er med tauet/wiren helt ute. Når man trekker inn båten øker diameteren på det innrullede tauet og dermed reduseres vinsjens trekkapasitet. Helt ute= 1580 kg, helt inne = 1200 kg og dermed for svak.

For å få båten lettere ut av naustet monterte jeg en liten håndvinsj i døråpningen og en liten kastblokk nede i skinnegangen slik at jeg trekker båten bakover med denne. Når den først er kommet ut fra den flate delen av naustet og ned i den skrå skinnegangen ruller den av seg selv.


Utforming
Utformingen av båtvognen ble bestemt ut fra at det som nevnt kreves svært lav byggehøyde.  Jeg hadde liggende en del gamle 80 mm. steamrør med god veggtykkelse, men jeg anbefaler å bruke 80x80 firkantrør, de er lettere å kappe og sammenføye. Når det gjelder anleggsflate for båten og lengde på vognen så tok jeg mål hos forhandleren for å se på hvor tverrbjelkene ligger og hvor stor avstand det var mellom dem, altså hvilken total lengde på båtvognen. Se bilde av båttralle nedenfor.

Som anleggsflate for båten bruker jeg 48*98  (altså 2*4") treverk, med lengde 80 cm. Oppå brukes bryggefender. Som festebøyler brukte ble det brukt festebeslag fra Biltema som er ferdig galvanisert. Anleggsflatene for båten er ca 80 cm lange.

Dersom jeg ikke hadde hatt materiale liggende ville jeg valgt å kjøpe firkantrør. Et annet alternativ er å kjøpe 2 ferdige vogner, fjerne de roterende hjulene og koblet dem sammen og montert triangeldrag forran. Aksling for faste hjul får man med å tre akslingen rett gjennom røret. MarineTeam bruker denne typen båtvogn i sine utstillingslokalet.
Dersom du har takhøyde nok så er det raskeste og beste løsning. På Merry Fisher 595 bruker de to forskjellige typer. Bakerst bruker de en vogn som ser ut slik som bildet viser, foran under baugen bruker de en med en knekk under baugen som gir lavere høyde. MF 605 kan bruke samme vogn forran og bak.






For å lage et drag og feste for båtvinsj og baugstøtte foran selve vognen båten hviler på så monterte jeg ganske enkelt to rør som møtes i en trekant, på min skinnegang som er passe bratt er det viktig at hele konstruksjonen er så stiv at båten kan trekkes i eksakt riktig posisjon på vognen for at stegkjølen må må komme foran det bakerste røret. (Det skyldes den ekstremt lave byggehøyden, har du litt bedre takhøyde så vil det være enklere å bygge vognen slik at det betyr lite om båten står 5-10 cm lengre fram eller tilbake fra år til år, selve kjølen er bare 40 mm fra gulvet hos meg. Det er da 20 mm klaring mellom båtens og naustets tak.


Når jeg var ferdig leverte jeg hele vognen til galvanisering. Varmgalvanisert og fin kjørte jeg den ned i fjæra og trillet den bort til naustet.

For å få enklere transport bort fjæra hadde jeg montert på et feste for nesehjul foran.

Etter første prøvesjøsetting ble det fram med vinkelsliper og sveiseapparat og gjøre noen små justeringer. Viktigste endring var at jeg laget en liten knekk på draget slik at det peker opp 4-5 grader, for å kompensere for måtte jeg justere vinkelen på vinsjfestet på selve båtvognen.


Foran på selve båtvognen har jeg montert en liten håndvinsj.
Detalj bak, anleggsflate
Når jeg har styreruller bak og et bestemt punkt foran så får jeg sveivet båten på vogna uten å sikte og justere, noe jeg måtte på forrige båtvogn til gamlebåten.

Med denne løsningen tar det ikke mer enn et par minutter å få båten på vognen.

Uten siktepunkter endte det nesten hvert år med et november sjø-bad for å løfte og justere hekken på båten på plass, det ville jeg unngå nå.

Når båten er loset trygt opp på båtvogna så er det bare å sette i gang elektrovinsjen og båten er inne på mindre enn 5 minutter.

NB! Husk å løft båtmotoren og legg ned lanternemasten før du kjører inn på båtvognen og trekker båten opp. Glemmer man det er det fort å rive av lanterner, master o.l.

Selve gulvet består av dragere med cc.600 mm, 48*198 trykkimpregnert og 28*120 trykkimpregnerte terassebord. Jeg bruker 6 mm forskalingsplater for å spre belastningen slik at hjulene ikke skal gå gjennom gulvet. Alternativt kan du senke ned 48*148 i bjelkelaget slik at det blir stivt nok. Vær obs på at uten noen form for fordeling av krefter så går hjulene gjennom gulvet med 28*120 mm terassegulv.

Denne grovskissen til båtvogn vil fungere for de fleste båttyper. Den er teknisk sett svært enkel.
Detalj foran, anleggsflate. NB! Det er nye nylonhjul nå i dag.
Gummihjul av felgtypen holder ikke.
Lykke til med båtvogn.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?