Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

mandag 5. mai 2014

Fisketur 4.mai. Ut å dra en koking

I min barndom i Tromsø het det "ut å dra en koking", vi dro ut for å hente dagens middag.
Værvarselet var såpass bra at fruen også ville bli med. Trøndelag/Nordmøre har bydd på mye vind og kaldt vær (med unntak av ei flott helg).

Yr.no meldte lite bølger og litt sol fra kl.14. Vi dro ut i 13 tiden, det viste seg å være litt mer bølger, vind og nedbør enn meldt. Nedbøren kom som sludd.
Etter erfaringene fra forrige helg om å bruke anker så satset vi på det denne gangen også. Vi gikk med ekkoloddet opp mot vinden til vi fant fisken, passerte ca.50 meter før jeg satte båten i fri og løp fram og kastet ankeret. Båten rettet seg fint opp og lå behagelig mot været.

Etter at ankertauet hadde strammet seg så lå vi på helt riktig sted med masse fisk på ekkoloddet. Vi fisket lenge og vel, gikk av og til inn i kabinen og kokte kaffe, en kopp- to kopper, lite fisk å få.

Vi var skjønt enige om at styrhusbåt er det rette for vårt område, vi er kjempefornøyde. Muligheten for å inn og varme seg og drikke kaffe er gull verdt. Takutstikket over bakdekket på Merry Fisher 595 er også nyttig, det er godt å stå i le og tørt når de verste bygene passerer.

Etter et par tre timers innsats hadde vi fortsatt bare 2 sei i 1-1,5 kg klassen.
Når været fortsatt ikke var bra satte jeg opp sløyebordet og fileterte de to før vi dro inn. (På vei inn sluddet det fortsatt).

Vel tilbake på hytta saltet og pepret jeg filetene, drysset purreløkbiter over og pakket inn i folie, la dem på grillen et lite kvarter. Vi koste oss med fersk sei og en god salat.
På posten ligger det nå en pakke med et stort drivanker pluss ei plate for å lage et ekstra sete i døråpningen, slik at flere kan sitte å se riktig vei.

Regner med at drivankeret skal bidra med å overvinne vinden litt. Som tidligere nevnt er området vi fisker i utsatt for en del vind og sjø, mange lokale dropper derfor å fiske her selv med brukbart store båter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?