Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

onsdag 2. januar 2019

Nyttårsstorm i Trøndelag. Fortøy båten skikkelig.

Uvær og fortøyninger.
I dag var det uvær i den lokale båthavnen og jeg hjalp en kamerat med å ekstrafortøye båten for å forhindre skader. I masten på seilbåten ble det målt 36 m/s, altså orkan i kastene.
I le bak molo og brygger var det ikke så sterk vind, men den rev godt i båter og brygger. Det ble ikke store skader på noen båter men det var tydelig at påkjenningene på tau, fendere og brygger var stor.
Vi observerte likevel mange båter med riper, bulker i badeplattformer og avrevne jollefester osv.
Båten det er snakk om er 40 fot, veier 10 tonn og ligger nesten ytterst på bryggerekken. Båten får mye vind der den ligger men den ligger riktig vei iforhold til vinden med baugen mot vinden og hekken mot bryggen. Den kastet alvorlig på seg i de verste vindkastene, båten kom såpass langt bakover i båsen at den berørte bryggen og en strømstolpe.  Vi demonterte derfor braketten for ankeret og la fire blåser bakerst, det dempet påkjenningene på fortøyninger og båt ganske mye. Det ble ingen skader på hverken båt eller brygge. Dersom det ikke hadde vært gjort noe så kunne det oppstått skader.

Det er en god ide å se etter båten, det var mange sprengte fendere og blåser å se rundt omkring. Når en seilbåt på 10 tonn slår inn i bryggen er det store krefter ute å går og fendere, blåser, tau og rykkdempere skades lett. Er man tilstede og erstatter det som går i stykker forhindrer det skader.

Etter et tidligere lokalt  uvær var jeg også en tur i den samme båthavnen og kikket litt på eventuelle skader, dagslysbildene er fra den gang, i dag var det mørkt og litt travelt men filmen er fra dagens aksjon.

Skader på båter og brygger.
Både nå i dag og forrige gang var det ganske begrenset skadeomfang, det var noen få små skader.
Skadene det dreier seg om er noen bulkede og avrevne badeplattformer, noen gelcoatskader, avslitte tautamper, sprengte strekkavlastere, fendere og blåser. Jeg regner med det også resulterte i noen "sjeleskader" og skader på stoltheten samt noen ekstrakostnader.

Den europeiske "parkeringsstilen" med å bakke inn i båsen for at det er enklere å gå inn og ut av båten gir noen utfordringer. Båtene er bredest bakerst og båtplassen er smalere innerst. Jeg observerte at flere av de brede båtene hadde gelcoatskader og småskader på hekken.

Bildene er tatt slik at de ikke skal være så utleverende for båteierne.

Når man fortøyer i bås ved flytebrygge må tauene være stramme og ha rykkdemper. Man bør også bruke spring i begge retninger.
Man bør henge ut fenderne selv om det en finværsdag ser ut som det ikke skal være bruk for dem.
Jeg observerte at en kombinasjon av blåser og fendere utfyller hverandre og reduserer faren for skader.

Når man fortøyer ved fast brygge må man vite hvor stor høydeforskjell det er .
I Egersund er det så godt som ingen forskjell mens det andre steder i landet kan bli over tre meter.
Store høydeforskjeller gjør det ekstra krevende å fortøye til fast brygge. Gode flytebrygger er enklere å fortøye til, da slipper man å tenke på høydeforskjellen.

Noen tips.

  1. Er det meldt uvær bør du fortøye foran og bak med to tau på hver side, begge med rykkdemper. (Alternativt et meget tykt tau med demper på alle hjørner, men det er uhåndterlig.)
  2. Bruk ganske lange spring med rykkdemper både forover og akterover.
  3. Bruk mange store fendere og noen store blåser i kombinasjon. Erfaringen viser at fendere og blåser utfyller hverandre. Du skal ha mange pga at noen sprenges og slites i stykker når de kommer i klem.
  4. Pass på at badeplattformer, anker, jollefester og annet som stikker ut bak ikke kan nå bak i bryggen, det kan bli store skader og får du hull i skroget kan båten synke.
  5. Dersom du ikke kan ha båten lenger fram i båsen bør du demontere det som stikker ut.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?