Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 13. januar 2019

Brosme er god mat.

Brosme er god mat, men ikke så veldig populær.
https://www.imr.no/filarkiv/2017/07/lange_
og_brosme_166-167.pdf/nb-no 

Noe av forklaringen på manglende popularitet kan være at den i hovedsak tas som bifangst og at den er litt dårlig betalt for fiskeren.
En anne ulempe er at ståbeinene fortsetter så godt som helt bak, det blir dermed mye bein og det er vanskelig å fjerne bein fra hvitfisk kommersielt. Det er mer arbeid å få til gode fileter av Brosme enn det er av mange andre arter. For fritidsfiskeren er det ikke samme problem om man bruker 3 eller 5 minutter på å filetere, for meg fremstår Brosme som et godt alternativ.
Det er viktig å ha en god skarp kniv når man håndterer arter med mye bein.
Brosme er fast i fisken og enkel å både steke og koke.

I høst fikk jeg ganske mye brosme.
Siden den ikke er så populær var den litt vanskelig å selge inn hjemme til min bedre halvdel. Vi har ikke prøvd Brosme før, omsider prøvde jeg å lage et par prøveretter av den.
Første variant var at jeg krydret med salt og pepper, stekte den i panne og serverte den på vanlig måte med poteter og grønnsaker. Noen anbefaler også å vende den i mel med salt og pepper, det prøvde jeg ikke nå.
Andre variant var at jeg hadde på litt salt og pepper,  surret den inn i baconstrimler og stekte den i panne med Rørossmør.
Brosme surret i bacon
stekes i panne.
Begge variantene var gode, mest populær var den baconsurrede varianten, den ble skikkelig godt mottat.

Brosme kommer til å bli vanlig på bordet hjemme hos oss, min bedre halvdel syntes det var mye bedre enn torsk.
Filetene deler jeg på langs slik at jeg får fjernet ståbenene, bitene blir derfor perfekte til å surre i Bacon.

Jeg ser på nettet at andre mener den er god som lettsaltet og kokt.

Fiske etter Brosme.
Jeg har begynt å fiske dypere og driver nå med mye agnfiske siden det har vært lite sei å få. Brosmene fikk jeg på 150-200 meters dyp. De jeg fikk var alle under 3 kilo men den er ganske sprek så den er ganske moro å få på kroken.
Brosme kan bli over en meter og 15 kilo.
Brosmen er en bunnfisk og lever på steinbunn mellom 100 og 1000 meter.
Føde er i hovedsak fisk men også sjøkreps, reker og trollhummer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?