Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 4. januar 2019

Test av 150 Hk påhengsmotorer pluss litt om 100 HK

På youtube fant jeg en interessant film om fart,bensinforbruk og støy på forskjellige 150 HK
Skjermdump fra filmen det er linket til.
Link til testen.
påhengsmotorer.
Det er Moteur Boat magazine som har utført testen.
Lenger ned referer jeg til noen fakta om 100 HK outboard fra svenske batliv.se som er medlemsblad for Svenska Båtunionen, link til testen om 100 HK

Om testen av 150 HK motorer.
Testen ble utført på Ocquetau Ostra 600, noe som forøvrig ser ut som en ok båt.
Ocquetau har ikke blitt noe store i Norge, jeg synes denne modellen ser ok ut.

Konklusjon:
I praksis er det ganske små forskjeller på fart, bensinforbruk og støy på de forskjellige motorene. Dette gjelder også for andre motorstørrelser, se test av 100 Hk lenger ned.
Jeg følger med på mange motortester og konklusjonen er stort sett ganske enhetlig, det skiller lite mellom de forskjellige merkene når det gjelder ytelse og bensinforbruk, står det 150 HK på motoren så gir den ca.150 HK på akselen og dermed skal fart og forbruk være ganske likt.

Det som kan skille motorer er komfort og her skiller det også mellom motorstørrelser fra samme fabrikk. 
Et eksempel når det gjelder 100 HK så får Honda og Yamaha god omtale for støy, men jeg vet at Yamahas 115 HK er ugunstig når det gjelder støy.
De motorene i testen som støyer minst bruker mest bensin og går senest men det er små forskjeller som betyr ganske lite. Det skiller heller ikke noe mellom moderne 2-takt og 4-takts motorer hverken i støy eller forbruk, Evinrude G2 har f.eks støynivå midt på treet, lavest drivstofforbruk og best toppfart, denne motoren er en moderne to-taktsmotor med innsprøyting, såkalt DFI.  To taktsmotorene også har normalt best akselerasjon og moment.
Når det gjelder Evinrude så opphørte produksjonen av disse, BRP besluttet våren 2020 å legge ned produksjonen av Evinrude, de garanterer for deler ut motorenes levetid. Restbeholdningen av motorer blir solgt utover sommeren og høsten 20.
Like viktig som motoren er hvor du får best service nær der du har båten. Det hjelper ikke å ha klokketro på motoren dersom det er dårlig service eller langt til nærmeste verksted.
Nye modellserier kan av og til ha litt barnesykdommer uavhengig av merke.

Holdbarhet:
De fleste merkene (alle) lager jevnt over gode motorer som tåler svært mange driftstimer, bortimot 6-7.000 timer. I praksis er det med andre ord ingen som sliter dem ut med fritidsbåt.
Det som kan ødelegge motorer er:
-Manglende service, viktigst er olje og filterskift, anodeskift, skylling, impeller og registerreim.
-Feil med drivstoff, tanker, vannutskillere og filter. Det skal svært lite vann til for å gi totalt motorhavari, det er ikke motorens feil
-Galvanisk tæring, det kan skyldes elektrisk feil i eget fartøy eller det kan være jordfeil i havna du ligger samt dårlig beskyttelse. Landstrøm er en kjent feilkilde som kan spise opp motorer på kort tid.
-Lite bruk er minst like ugunstig som svært mye bruk. Motorer brukt i yrke har svært få problemer i forhold til antall driftstimer. Gammel bensin, stivnede gummideler ol er et større problem.

Litt om kraft og dreiemoment på motorer.
Moderne elektronikk har endret en del på sannhetene om motorer, spesielt på biler. Når det gjelder båt så er behovet for motorvolum og dreiemoment fortsatt ganske stort, på båt har man bare et gear forover og det gjør at motoren må yte godt over hele fartsområdet. Ulempen med stort motorvolum er høy vekt.
Alle motorfabrikker lager serier av motorer med samme motorblokk for eksempel 75, 90 og 115 HK, eller 100, 115 og 150 HK. Det gjør at sterkeste motor i serien får  relativt lite sylindervolum i forhold til den med minst HK. Et eksempel en Askeladden P66 med Suzuki 140 HK og lite sylindervolum gikk dårlig i forhold til forventningene mens samme båt går godt med Suzuki 150 HK med stort sylindervolum, hemmeligheten her er dreiemoment. 140 hesteren har 2044 kubikkcentimeter mens 150 hesteren har 2867 kubikkcentimeter motor.


Mer om drivstoff og driftssikkerhet.
En annen faktor som er viktig er bensinkvalitet der du fyller, samt at du er nøye med drivstoffhygiene og ikke får skitt og vann inn i tanken. Filter skal skiftes hvert år, filter med vannutskiller eller en egen vannutskiller anbefales på det varmeste.
De fleste motorer med innsprøyting er ganske sårbare når det gjelder vann i bensinen og det skal svært lite vann til for at det kan resultere i totalhavari.

Resultater 150 HK test:
Her er resultatene.

Evinrude G2 150 HO, max fart:39,9 knop, 21,6 l/h ved 25 knop og 81,5 db.

Honda BF 150. max fart 37,2-38 knop, forbruk ved 25 knop 21,6 l/h og 78 db.

Mercury 150 Pro XS, max fart 39,9 knop, forbruk ved 22,3 l/h og 84 db

Selva 150, max fart 39,3 knop, forbruk ved 23,5 l/h og 80 db.

Suzuki DF 150, max fart 37,1 knop, forbruk ved 22,1 l/h og 78 db.

Merknad:
Jeg hadde 90 Hk E-tec på en MF 595, den akselererte godt og fungerte godt samt at støynivået var akseptabelt. Den trakk lett folk opp på vannski. E-tec er 2-takt med innsprøytning.
Jeg har erfaring med snøscooter med moderne totakt versus firetakt så vet jeg at firetakt akselerer dårligere og responderer senere. Når jeg skiftet til MF 605 måtte jeg velge Yamaha og gikk derfor opp til 115 Hk. Med mye folk eller last ombord så trenger jeg ganske mye pådrag for å plane. I realiteten tror jeg ikke at jeg løfter min MF605 lettere ut av vannet enn jeg gjorde med MF595 og E-tec.  Jeg har ikke prøvd med vannski på bak MF605 med Yamahamotoren.
Mercury har fortsatt en totaktsvariant, jeg har ikke så mye kjennskap til den men regner med at den har noe av de samme fordelene som E-tec.

Yamahamotorene er godt likt av utleiefirmaer da de er pålitelige og tåler mange driftstimer, for min del så virker motoren bra og det er samme forhandler.
Det samme sies om Suzuki i områder der de har god service.
Egentlig ønsket jeg med E-tec G2 115, men innså da at det kunne være lurt å vente til de har luket bort eventuelle barnesykdommer. Sommeren 2020- så er som nevnt over produksjonen av Evinrude nedlagt og det blir ikke noe motorbytte. 
En annen liten sak er støy, målt i db så er det ganske likt når man kjører, men min erfaring er at Yamaha lyden er mer slitsom, den gneldrer mer mens andre brummer litt dypere noe jeg personlig liker bedre.

Test av 100 HK motorer i svenske Batliv.no april 2019.
Testen er utført i regi av Linder aluminiumsbåter som ville gi anbefaling til sine kunder.
Båt: Linder Arkip 530 BR
Motorer: Honda, Mercury, Suzuki og Yamaha.
Vekt, oppgitt antall hestekrefter er likt
Motorvolum varierer mellom 1,5 til 2,1 liter. Det skyldes som nevnt over at de bruker samme blokk i modellserier så havner 100 Hk motoren enten på den lille eller store serien, det er en beslutning fabrikken må ta. Fabrikkene kan ikke bære utgiftene til å utvikle alle motorstørrelser fra bunnen av.
Båtens vekt i testøyeblikket ca. 1100 kg.
Fart, nesten ingen praktisk forskjell, Honda raskest.
Bensinforbruk på økonomisk marsjfart: Suzuki kommer best ut.
Andre forhold som fremholdes: Mercury har active trim, som skal gi gunstig drift. Honda har en spesielt behagelig gange. Yamaha 100 Hk fremholdes som beste allround.
Man kan også merke seg at Yamaha 100 Hk har bedre akselerasjon både i 0-20 knop og i 0-30 knop.
Testdata kan du lese i selve testen, her er link



Andre tester og omtaler: 
Mercury`s nye V6 og V8 serie får god omtale av båtjournalister blant annet er de lette i forhold til volum og hestekrefter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?