Fartøysinstruks s.1. |
Fartøysinstruks på små båter, behov og lovgivning.
Veslefrakt er et lite fritidsfartøy på 18-19 fot så det er ikke lovpålagt her i Norge at man må ha fartøysinstruks.
Med tanke på sjøfartslov og lov om produkter og forbrukertjenester så har kapteinen og rederen et
klart ansvar for at det som foregår er forsvarlig. Dette ansvaret er også juridisk, ikke bare moralsk.
I praksis betyr det at man må ha en risikovurdering og en tiltaksplan. I yrkessammenheng skal en risikovurdering være skriftlig og det skal være skriftlige rutiner.
Det kan være en god ide å hente noen elementer fra dette over i fritidsbåtverdenen.
Momenter å tenke på i risikovurderingen.
-Tenke over hvor går grensen for vind og bølger for mitt fartøy sammenholdt med skipperens erfaringer.
-Tenke over redningsutstyr som samsvarer med bruken
-Ha en redningsplan
-Ha kommunikasjonsutstyr tilpasset bruken
-Ha kart og navigasjonsutstyr for området.
-Ha/skaffe seg tilstrekkelig med erfaring for det man ønsker å gjøre.
-Ha lovpålagte sertifikater med tanke på både ansvar og forsikring
Fartøysinstruks s.2. |
Jeg har to voksne sønner som begge har avlagt båtførerprøve, det betyr at det kan bli/er flere brukere av fartøyet.
Utenfor båtens hjemmehavn er det et komplisert område med mange grunner og skjær. Også rundt vår sommer-hjemmehavn på Bolga lengst nord på Helgelandskysten er det et mylder av grunner, holmer og skjær.
I tillegg brukes fartøyet på samme måte som større fritidsbåter. Vi kjører lange åpne havstrekninger og store distanser. Lengste enkelttur har vært 512 nautiske mil tur-retur inklusive kryssing av Folda*. Vi kjører 1000-1400 nautiske mil i året.
Jeg har derfor valgt å lage en fartøysinstruks som jeg sender på mail til de som skal låne båten.
Instruksen finnes også plastlaminert ombord. Instruksen innbefatter både praktiske forhold ombord og sikkerhetsforhold.
Side 1 inneholder omtrent det samme som enhver fartøysinstruks skal inneholde, bl.a dekker den punktene i momentlisten over.
Side 2 finner man en del tips, praktiske forhold som er kjekt å vite samt en utfyllende tekst som skipperen i lånt båt skal vite samt videreformidle til sine passasjerer.
*Folda er det åpne havstykket fra Buholmråsa fyr i Sør-Trøndelag til Gjæslingan fyr og Grinna fyr i Nord-Trøndelag. Det er en distanse på bare 30 nautiske mil, men er likevel beryktet. Folda er kalt en «havets kirkegård», med henvisning til antall skipsforlis på strekningen. Wikipedia
Fartøyets
Navn
|
Reg.
nr.
|
Veslefrakt
|
UAU478
|
Kallesignal
|
|
LA 4689
|
Fartøyinstruks Veslefrakt
Fartøyets fabrikat:
|
Jeanneau Merry Fisher 605
|
Utløpsdato fartøyinstruks:
31.12.2019
|
Største
lengde:
|
6,5 meter inkl. motor
|
Generelle
begrensninger
Største fartsområde
Godkjent i
klasse C-6
14 m/s vind,
beaufort styrke 6
Signifik bølgeh.2m, maks 3,4 m
|
Perioden 15.05 t.o.m 30.09
|
Kystfiske, kystfart. Klasse C-6
|
Perioden 01.10 t.o.m 14.05
|
Kystnært (nær land)
NB! Ha med 1 tørrdrakt/dress pr.passasjer.
|
|
Radiodekningsområde
|
51 km = 27,5 nm til høy antenne (kystradio)
|
Antenne 3,5 moh, = ca. 13 nm rekkevidde, skip-til-skip
|
Største
dypgående
|
1m inkl motor
|
0,43 meter (båt u motor)
|
Fribord til
overkant dekk
|
0,3 m
|
Er det vann på dekk, sjekk sjøslagsporter. Alarm. Sjekk om det er
vann under dørken i kabin, deretter under dekksluke om mulig. Aktiver
lensepumper.
|
Høyde over
vannet
|
2,25 meter
|
2,75 m inkl. lanterne
|
Maks last
inkl. passasjerer, fisk bagasje osv.
|
640 kg
|
NB! Ved taklast reduseres lasteevnen og stabilitet. (kajakker). Ikke
taklast ved dårlig vær.
|
Maks løs
dekkslast/fangst.
NB! Inngår i
maks.last
|
150 kg
|
NB! Bløggekar fylt med vann skal være festet. Skal ikke fylles i
store bølger
|
Kontroll/inspeksjon
Forenklet
kontroll utføres
|
Hver 100 time
|
Marine Team i garantiperioden
|
Reders
egenkontroll skal utføres.
|
Årlig, før første sjøsetting.
|
|
Andreparts
kontroll/kameratsjekk
|
Hvert 3.år.Vår
2021-2024-2027-2030-2033-2036-2039
|
Båtkyndig person
|
Dato:
14.11.18
|
Asbjørn Solberg
|
Sign:
|
Redningsmidler og
nødutstyr.
Antall
redningsdrakter
|
2
|
Vakumpakket i Grab-bag
|
Antall
redningsvester
|
7
|
Under benk i baug og i skap BB
|
Flåtekapasitet
|
0
|
|
Antall
foliedresser
|
2
|
I Grab-bag
|
Antall
tørrdrakter
|
0, personlig utrustning
|
Medbringes av mannskap
|
Antall
brannslukningsapparat
|
1+1
|
1 godkjent i skap + 1 lite i pentry
|
Nødutstyr
(Raketter, nødbluss.. etc.)
|
1 sett
|
I Grab-bag
|
Praktisk informasjon
Fartøyinstruks og
praktisk informasjon skal leses før bruk. (Sendes på mail ved utlån)
- Gi hver enkelt passasjer 1 redningsvest/flyteplagg som de vet hvor er. I skap BB side + forpigg
- Brannslukker i skap under pentry SB-side, mot bakvegg. Liten sprayslukker til branntilløp i bestikkholder pentry.Grab-bag med sikkerhetsutstyr* under passasjerplass BB side. Grab-bag er orange med klar plast på deler av den ene siden.
- Lensesystem, fartøyet er utstyrt med to elektriske lensepumper og en manuell. Pumpe under akterdekk aktiveres med bryter ved rattet. Pumpe under dørken i kabin aktiveres med bryter under DAB-radio.
- Lensesystem, skott mellom kabin og akterdekk er tettet med en plugg som lett demonteres slik at begge lensepumper kan arbeide samtidig dersom det kommer inn mye vann.
- Det finnes også en lensepumpe for tankrom, aktiveres under dørkluke.
- Hovedbryter under luke akterdekk, skrus på ved ankomst, stenges når man forlater fartøyet.
- Senk
motoren før du starter. Impelleren (pumpen ødelegges dersom man kjører
tørt)
- Trykk
på unlock på fjernkontrollen på nøkkelhanken. Du skal høre at det
piper. (Glemmer du det så starter motoren aldri.)
- Sjøkart er under fremste passasjerplass babord side sett fra baugen og bakover. Også den norske los er der.
- Navigasjonsutsyr som linjaler, lupe passer osv er i hylle på BB side
- AIS aktiveres/deaktiveres med bryter under DAB-radio på SB-side, skal være på.
- VHF skrus på og brukes minimum så lenge fartøyet er i bevegelse (bemannet), VHF er utstyrt med DSC og Distress, lær deg å bruk dette. Strøm til VHF og AIS, strømbryter med tonetegn på dashbord før du skrur på apparatet. NB! Det er lytteplikt på VHF.
- Varsellyd/alarm er a)-motor, b)-vann i lasterom
- Varmer bør brukes med full effekt, luft med dør eller vindu så slipper du så mye start/stopp. Varmeren soter samt at den bruker mye strøm på å starte opp.
- Varmer bør ikke brukes på natta, aktiver CO alarm dersom den skal brukes.
- Bryterpanel babord side styrer strømuttak for sig.plugg og USB, led-lyslist og leselys i køye.
- Under bakre sete BB er det lagret ekstra gass, kjeler, bake-off «ovn» tallerkener og annet for hushold.
- Før loggbok, turinfo bl.a turens lengde finner du på menyer i kartplotter.
- Det er mulig å laste ned app for å se kartplotter på brett/telefon. Den heter Link /litt styr å aktivere.
- Krav om medbragt tørrdrakt eller nok passasjerdrakter i perioden 01.10-14.05. NB!
- Alenefiske eller alene på akterdekk, bruk sikkerhetsline. (Båten kan drive i 1-2 knop)
- Følg sporet på plotteren nøyaktig inn og ut av Mellandsvågen, det er steiner midt i innløpet.
- Trim motor litt slik at den går gunstig, dvs lettest mulig, det bruker mindre bensin.
- Ferdig med turen: trykk lock på motorens fjernkontroll, slå av instrumenter og brytere, hev motoren, slå av hovedbryter, lås dørkluke, lås dør, sett på hengelås på wire
Økonomi og fart
I bølger i mot anbefales hastighet 13-16 knop, Forbruk
1,6-1,8 l/nm. Det er ok økonomi fra 18 knop og oppover.
Dersom du må ytterligere ned i fart anbefales det under 6
knop. Forbruk 0,6-1 l/nm, 4 knop er veldig billig
Hastighet 7-12 knop er veldig kostbar, forbruk ca. 2l / nautisk mil
Fin marsjfart er 22-24 knop, forbruk kan da komme ned mot 0,9
l/nm selv med noe last.
Hastighet over 27 knop begynner å bli kostbart. Maks pådrag
gir et forbruk på godt over 40 l pr.time.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Har du kommentarer eller tips?