Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

lørdag 8. desember 2018

Når båten ligger på vannet om vinteren, senk motoren. Vinterlagring på vannet.

Øverste strek: Sinken blir over vannet mens mye er
under vann og er mer utsatt for skade når sinken ikke
når ned i vannet (pil mot sink/ offeranode)

Midterste strek: i området under streken kan det samle
 seg vann som fryser. Evt kan impelleren fryse fast.

Nederste strek indikerer at det fortsatt
er et korrosjonsproblem dersom motoren når
ned i vannet. Da er det bedre å ha den helt ned slik
 at også offeranoden er i vannet og beskytter
motoren.
Foto: Bildet er tatt fra Yamaha sin hjemmeside
og modifisert av meg, Aso.
Mange spør seg om outboardmotorens undervannshus skal løftes opp eller få stå ned i vannet.
Etter en liten tur i den lokale båthavnen ser man at det er veldig mange som løfter motoren, etter mitt skjønn så bør motoren stå med undervannshuset nede i vannet når det er fare for frost.
Når båten ligger på vannet på vinteren så bør motoren senkes ned i vannet da :
1. det er en viss fare for at det samles ferskvann inne i gearhuset rundt propellen og man kan få frostsprengning.
2. det er stor fare for at det blir stående vann i impellerhuset og at impelleren fryser fast.
3. ulempene er små og få med å senke gearhuset ned i vannet på vinteren, det gror lite og det er færre båter, følgelig færre feilkilder til galvaniske problemer.

Jeg har laget en liten illustrasjon ved hjelp av bildet til høyre.

Dersom du har motoren løftet ut av vannet og skal starte den når det er frost så bør du senke den ned i vannet, la den stå en god stund, f.eks en time, slik at impelleren tiner løs før du prøver å starte.
Prøver man å starte med fastfrosset impeller er det fare for at man skader eller river i stykker impelleren og at man dermed ikke får kjøling på motoren.

Så lenge det er plussgrader er det en smakssak om motoren skal stå oppe eller nede, men skal du løfte gearhuset opp av vannet så må den komme helt klar av vannet.
Fordelen med å løfte motoren er i hovedsak mindre groing og mindre galvanisk tæring.
Ulempen med å løfte motoren er størst dersom du ikke får løftet gearhuset helt klar av vannet, da er offeranoden oppe i friluft mens gearhuset fortsatt har kontakt med vannet, det kan medføre økt tæring samt problemer med vann og frost når det er vinter. (Offeranoden oppe i friluft gjør at den ikke virker etter hensikten)

Husk at alle båter med hekkagregat og strak aksel har propellen og undervannsdelene i vannet så lenge båten er på sjøen, disse båtene fungerer helt utmerket så lenge de får stell og service, det gjelder også outboardmotorer.

Viktig å tenke på når du har båten ute hele året er at det er mange dager i vannet til sammen og dermed mange dager med tæring. Det er også mange dager med saltvann og korrosivt miljø.
Her er noen tips:
1. Pass på sink på motorens plate på transom, er det lite igjen så skift. (Sink = offeranode)
2. Pass på sink på undervannshuset, er det lite igjen så skift.
3. Smør stammen en gang ekstra
4. Smør tiltbraketten en gang ekstra
5. Smør wirestyringen en gang ekstra dersom du har wirestyring. Wiren låser seg i løpet av en vinter dersom den ikke er godt smurt, da ryker styresnekken når man prøver å vri rattet.
6. Ta av motordeksel og spray spesielt nedre deler av motoren, kabler, plugghetter osv. med beskyttelsesolje. NB! Pass på å ikke spray mot de bevegelige delene på toppen og spesielt ikke registerreimen på 4-taktere.
7. Pass på at eventuelt landstrømanlegg er i god stand, aller helst bør det ha fullstendig galvanisk skille men det er dyrt så det er mer vanlig med en viss galvanisk beskyttelse. (Skille = trafo). Det er også lurt at havnen forsikrer seg om at el-anlegget er i god stand.
8. Ladere og annet som er tilkoblet landstrømanlegget må være dobbelisolert og i god stand. (Det er bl.a her snikstrømmer som spiser opp motoren kan finne veien.)
9. Når du først har landstrøm kan det være lurt med en avfukter. (NB! Frostvakt dersom du har avfukter)
10. Fjern løv og rusk fra dreneringshuller på dekk.
11. Se etter båten jevnlig, spesielt etter snøfall, fjern snø. Våt snø veier svært mye. Det blir fort mange hundre kilo og til slutt flere tonn med last høyt plassert.
12. Husk å bruk båten jevnlig, det vil si kjør varm.
13. Har du først startet motoren så må du kjøre den såpass varm og så lenge at fukt og vann damper av på motor og i oljen (veivhuset). Kaldstart noen minutter og stopp igjen er usunt for motoren, det gir vann (kondens) i oljen og dermed økt slitasje.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?