Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 12. oktober 2018

Fin fiskedag. Nye fiskemetoder.


Innledning.
Dagens fisketur var mye mer vellykket enn det har vært tidligere i år, årsaken var fint vær og nye fiskemetoder. Jeg tror det har vært litt for mye bølger og avdrift mange av fisketurene tidligere i år,
Sluk og agn blir for urolige i sjøen til at fisken får tid til å bite.

Første forsøk på downrigging var mislykket og jeg prøvde ikke mer siden jeg fikk så mye på dypt vann.

I planleggingen ble det brukt sjøkartet og kartplotterens undervannskart for å legge opp en ny plan for fiske i nærheten.

Utstyr, jigg.
Jeg prøvde en ny jigg med to blekkspruter og en 750 grams svenskpilk nederst. Blekksprutene har innebygd et kraftig blinkende lys. Jeg agnet med makrell som jeg surret fast.
Det ble fisket på dybder fra 60 til 240 meter. Først ble snøret sluppet ned, sluken ble dunket i bunnen noen ganger, løftet 1 meter og fikk henge litt i fred før jeg benyttet Shimanosnellens pilkefunksjon.
Dette oppsettet fisker mye bedre enn det tradisjonelle juksasnøret jeg har brukt.

Utstyr, stang og snelle.
Snelle: Shimano Plays 4000, elektrisk snelle med linekapasitet ca.600 meter med 0,38. Snellen har pilkefunksjon.
Stang: BeastMaster 3050, det er en 50lb stang med kraftig rygg.

Fangst.
Jeg fikk 3 store torsk, den største drøye 8 kilo. Videre fikk jeg 1 ganske stor hyse og 5-6 Brosmer.
Når jeg fikk hysen på 3-4 kilo så bøyde stangen seg kraftig. Når fisken kom opp så blødde den en del fra store ferske sår. Fra gjellene og bakover var det kraftige tannmerker og det var revet hull i bukskinnet. Det hadde vært morro å fått den som lagde de tannmerkene.
Vekten sluttet å virke, men den største torsken var nøyaktig 1 meter lang, det skal være litt over 8 kg.
I tillegg til fangsten jeg tok på land fikk jeg mange småhai på rundt 3-4 kilo, de er fredet så jeg slapp dem ut.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?