Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 30. september 2018

Trolling, Downrigg og agnfiske. Fiske på dypere vann.

Cannon lodd for trollong
Det har vært dårlig med fisk i år på mine vante fiskeplasser.


Jeg har derfor begynt med fiskemetoder som er nye for meg. I år har jeg prøvd Agnfiske og fiske mye dypere enn vanlig, det har gitt litt uttelling.
Det har blitt en del Lange, Brosme, Uer og Torsk. Stor sei har det vært lite av.
Neste skritt blir å prøve trolling.

Trolling, Dyprigg, downrigger
Trolling med dyprigg er egentlig dorging på dypt vann. Fisket utføres med to snører, et fiskesnøre og et snøre til å senke et tungt lodd med. Man bruker et lodd på ca.4 kg og senker det ned til ønsket dybde ved hjelp av en kraftig "fiskestang", ofte spesiallaget til formålet. I loddet fester man et "release" klips  og i dette klipset klemmer man fast selve fiskesnøret

Releaseklips for Trollingfiske
Kilde: Cannon
fra stang nr.2, i enden av snøret bruker man som fiskeredskap f.eks wobler eller en shad. Når man får fisk løses klipset ut og man kan kjøre fisken
 på normal måte med fiskestangen mens loddet fortsatt henger ute på downriggerstangen.

Noe med hensikten er å senke fiskeredskapen ned til der man på ekkoloddet ser at fisken går f.eks 70-80 meter, dette gjøres som sagt med spesielle downrigger stenger, men kan gjøres manuelt eller med en kraftig snelle med enten dybdemåler eller et snøre med fargemarkering.
Bl.a Cannon har downriggerutstyr med dybdestyring og effektive motorer.
Kilde: Skjermdump fra video fra hjemmesiden til Cannon.
Cannon er ganske store på downrigging her i Norge
Jeg har en Shimano Dendou Maru 4000 Plays fiskesnelle med sterk motor og god dybdekontroll, Planen var å bruke den elektriske snellen som trollingmotor, det fungerte dårlig. Det er ikke noen god mulighet til å senke et 4 kilos lodd med en fiskesnelle. Ny plan er å bruke linehaleren som heis for loddet mens en god havfiskestang og shimanosnellen med dybdekontroll skal brukes som fiskeredskap. Til å kjøre fisken skal jeg bruke ei granske myk stang en 30 lb Prey light jigger, den har en sterk rygg, som snelle skal jeg bruke shimanosnellen da den har dybdeangivelse.


Ankre opp og fiske med agn.
Der jeg fisker er det ofte sterk strøm og mye vind, noe som gjør at jeg driver for fort til å fiske med agn.
Jeg har skaffet en Northlift L-200 linehaler og 300 meter med 6 mm line som kan brukes som ankerline når man fisker.
Ankerlinen har jeg på en snelle for hageslange, det er lettvint, tar lite plass og fungerer godt.
Jeg har et 5 kilos anker, men det er i knappeste laget, mulig jeg øker til 7,5 kilo, foreløpig prøver jeg med et par meter med kjetting. Det er plass til 5 kilos ankeret i oppbevaringskassene på akterdekket.
Å fiske med agn har gitt resultater, jeg har fått en og annen brukbar torsk, noen langer og brosmer så det holder til mat men det er litt kjedelig å få lite fisk. I tillegg så har man sjansen til å få virkelig stor fisk.

Line fiske, Longline
Jeg har satt line (longline) 5-6 ganger i sommer, det gir resultater. Mye Lange, en del torsk og 4 ganske store kveiter (Halibut).
Kveitene var til sammen over 50 kilo, den største var 28 kg, den minste var på drøye 6 kilo, noe som tilfredsstiller minstemålet.
Jeg satte linene på 50-80 meter dypde. Linene ble satt ganske langt ute i Bolgværet. Ulempen med å sette langt ut er at det er langt og dyrt å kjøre samt at det er sårbart på vær og bølger. Den ene dagen var det en del vind og bølger, da  ville jeg ikke klart å ta linen alene. Jeg fikk kveite på 3 av 6-7 ganger, lange på 4 av 6-7 ganger, på en av turene var det absolutt ingenting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?