2975 Nautiske mil og 275 timer på timetelleren er passert på vår Merry Fisher 605 med navn Veslefrakt.
Motor: Yamaha 115 HK, propell stål, stålpropell type 688, 13 ½ x 16-K (ikke alupropellen den blir levert med)
100 timer service er utmerket utført lokalt av Marine Team, service koster litt men det er nødvendig og det meste av prisen er deler.
200 timer service er avtalt, den blir tatt litt for sent av praktiske grunner.
100 timer service er utmerket utført lokalt av Marine Team, service koster litt men det er nødvendig og det meste av prisen er deler.
200 timer service er avtalt, den blir tatt litt for sent av praktiske grunner.
Veslefrakt med kajakkene på taket. |
Oppdatering juli 2020- jeg er nå så kjent med Lowrance sine menyer at jeg har begynt å like plotter/ekkoloddet selv om jeg savner brukervennligheten. Fordelen med denne Lowrance plotteren er at den er rask og stabil og ekkoloddet er godt.
Båten er brukt til fiske, langtur, overnatting, koseturer med mange ombord samt badeturer og strandhugg. I tillegg til ordinær båtbruk så blir den også brukt til frakt av alt som er nødvendig for driftog vedlikehold av hus og hytte på ei øy i Nordland, ting som hvitevarer, møbler, maling, verktøy, utstyr og bygningsmaterialer.
Fisket som har vært gjort er omfattende stangfiske, en del linefiske (longline) og noe garnfiske samt noe krabbefiske med teine.
Bakgrunn for denne testen:
Båten brukes til både fiske og ferie. Oftest brukes båten til fiske i nærområdene, 10-25 nm fra hytten. Noen ganger i året blir det også koseturer med venner.
Hvert år brukes båten 3-4 uker i strekk helt nord på Helgelandskysten. Noen ganger kjøres båten på båthenger halve strekket, andre ganger går vi sjøvegen de 265 nm det er fra nordmøre til Bolga og tilbake igjen. Sommeren 2019 kjørte vi hele strekningen med båt, ulempen med å kjøre båt hele veien er at det går mye bensin, det er over 530 nm tur-retur.
Båten må dermed romme all bagasje og dekke alle behov for logistikk også for vedlikeholdsarbeid til landstedet på en øy der nord, noe den gjør. Merry Fisher 605 kan brukes som en stor båt.
Jeanneau verftet og designerne i Centkowski & Denert - Jeanneau Design gjorde en meget god jobb når de videreutviklet den utmerkede Merry Fisher 595 til Merry Fisher 605. Den gamle MF 595 modellen var såpass bra og fylte behovet så godt at jeg egentlig ikke så hvor mye bedre det kunne gjøres før MF 605 kom.
At det er dyktig gjort vises gjennom det at det ikke er noen reelle konkurenter til Merry Fisher 605, man må opp i båtstørrelser på 21-22 fot og oppover for å finne noen som kan tilby like mye båt.
Erfaringer med båten, Merry Fisher 605:
Innledning
Båt er alltid kompromisser når det gjelder bl.a skrogvinkel, skrogfasong, stegkjøl, chines osv. For eksempel så gir dyp V-bunn gode motsjøegenskaper men krenger mer, krever større motor og gir økt forbruk mens ganske flatbunnet båt gir lettplanende stabil bo og fiskebåt som krever liten motor og går billig, men det smeller i motsjø, det gjelder å finne den rette kombinasjonen i forhold til båtens bruksområde. En annen ulempe med for mye bæring bak er at båtene blir lave foran når man må redusere farten mye, på en båt med tett fordekk er det ikke noe stort problem, men det vil være et tema for båter med walkaround eller nedsenket dekk foran. Jeanneau har f.eks løst dette problemet på den nye MF605 Marlin ved å forhøye båtens sider ganske mye noe som både hindrer mye vann på dekk og gir økt stabilitet ved krengning. Den nye 605 dupper mindre med baugen enn 595.
Selvsagt så er en lang båt bedre enn en kort båt. Pris og behov får styre størrelsen.
Mine kriterier for valg av båt er kapabilitet, trailbarhet og at den har kvaliteter både som bobåt og fiskebåt.
Merry Fisher 605 kan trailes med en middels stor bil, to-tre personer kan fint bo i båten noen dager, den er fin å bade og fiske fra med sitt selvlensende akterdekk og den har en akseptabel pris.
Drivstofføkonomi er også en viktig faktor.
Med utseilt distanse på1000-1400 nm pr.år vil differensen i forbruk sammenlignet med en større båt være ganske stor. Sammenligner man MF605 med en typisk 21-22 fots båt, kan det typisk dreie seg om 400-650 liter bensin i økt forbruk på den større båten. Med 2018 pris på 17 kr. pr. liter bensin blir merforbruket med å velge større båt bli over 8.500 kroner eller 940 Euro.
Introduksjon til båten:
Innledning
Strandhugg ved Bolga helt nord på Helgeland |
Selvsagt så er en lang båt bedre enn en kort båt. Pris og behov får styre størrelsen.
Mine kriterier for valg av båt er kapabilitet, trailbarhet og at den har kvaliteter både som bobåt og fiskebåt.
Merry Fisher 605 kan trailes med en middels stor bil, to-tre personer kan fint bo i båten noen dager, den er fin å bade og fiske fra med sitt selvlensende akterdekk og den har en akseptabel pris.
Drivstofføkonomi er også en viktig faktor.
Med utseilt distanse på1000-1400 nm pr.år vil differensen i forbruk sammenlignet med en større båt være ganske stor. Sammenligner man MF605 med en typisk 21-22 fots båt, kan det typisk dreie seg om 400-650 liter bensin i økt forbruk på den større båten. Med 2018 pris på 17 kr. pr. liter bensin blir merforbruket med å velge større båt bli over 8.500 kroner eller 940 Euro.
Introduksjon til båten:
Merry Fisher 605 er av fabrikken oppgitt til 18 fot, båten er reelt mye større enn det jeg tradisjonelt oppfatter som 18 fot og den er definitivt "mye" større enn min svogers Galeon som blir solgt som 19 fot. Båten kan oppfattes som en typisk 19-20 fots båt.
Den er klassifisert som C-6, det betyr kategori C med 6 personer. (På sidefeltet finner du info om hva klasse C betyr.)
(Tekniske data finner du nederst på siden)
Merry Fisher 605 er under 6 meter og har en skrogvinkel på 18 grader. Skrogvinkelen er den samme som f.eks Askeladden P66, noe som virker som et godt valg. Man får en god mellomting mellom en stabil fiske og boplattform samt greie sjøegenskaper. Båten har litt høyere planingsterskel enn 595, men dupper ikke ned med baugen i sakte fart og grov sjø på samme måte.
Skroget fungerer godt i alle forhold, man må redusere farten i krapp motsjø men ikke mer enn andre båter i 6 meters klassen. Fordelene med en relativt liten båt er som nevnt trailbarhet og lavt drivstofforbruk sammenlignet med større båter. Merry Fisher 605 oppleves likevel som en ganske stor og romslig båt i forhold til den faktiske størrelsen.
På transportoppdrag sommeren 2019 gikk jeg parallelt med andre litt større båter (ca.24-25 fot) over ganske store åpne strekninger med brukbar motsjø og kunne holde samme fart. Jeg ble forbikjørt av en ganske rask dyp V-kjølbåt og gikk bak denne en stund, etter en halv time hadde jeg ikke sakket så veldig mye etter og hadde fortsatt god visuell kontakt.
Den er klassifisert som C-6, det betyr kategori C med 6 personer. (På sidefeltet finner du info om hva klasse C betyr.)
(Tekniske data finner du nederst på siden)
Merry Fisher 605 er under 6 meter og har en skrogvinkel på 18 grader. Skrogvinkelen er den samme som f.eks Askeladden P66, noe som virker som et godt valg. Man får en god mellomting mellom en stabil fiske og boplattform samt greie sjøegenskaper. Båten har litt høyere planingsterskel enn 595, men dupper ikke ned med baugen i sakte fart og grov sjø på samme måte.
Skroget fungerer godt i alle forhold, man må redusere farten i krapp motsjø men ikke mer enn andre båter i 6 meters klassen. Fordelene med en relativt liten båt er som nevnt trailbarhet og lavt drivstofforbruk sammenlignet med større båter. Merry Fisher 605 oppleves likevel som en ganske stor og romslig båt i forhold til den faktiske størrelsen.
På transportoppdrag sommeren 2019 gikk jeg parallelt med andre litt større båter (ca.24-25 fot) over ganske store åpne strekninger med brukbar motsjø og kunne holde samme fart. Jeg ble forbikjørt av en ganske rask dyp V-kjølbåt og gikk bak denne en stund, etter en halv time hadde jeg ikke sakket så veldig mye etter og hadde fortsatt god visuell kontakt.
Båten lener seg ganske markert opp mot vinden ved sidevind. Jeg har foreløpig ikke prioritert trimplan men det vil hjelpe mot krengning, så langt kompenserer jeg det med å flytte meg.
Med tom båt går Merry Fisher 605 kjapt og lett opp i plan. Normalt tungt lastet båt går fortsatt lett opp uten alt for markert planingsterskel.
Med 5 voksne og en del bagasje går båten fortsatt ganske lett opp i plan men har planingsterskel.
Jeg har også prøvd båten i veldig tunglastet tilstand, med godt over makslast, 3 voksne, en del jernvarer og maling samt mye fersk trykkimpregnert trelast, dette ble gjort i godt vær. 115 HK Yamaha motoren trenger da litt tid på å få farten opp, det er en markert planingsterskel, men den går fortsatt fint på marsjfart og kan gjøre god fart. (NB! Det var ikke så mye last at det ble vanninntrengning på
dekk, da hadde vi kjørt to turer.) Stabiliteten ble også testet før vi la ut. Enkel test er å se på svingetid, begynner bevegelsene å bli for langsomme indikerer det at fartøyet er ustabilt.
Med 5 voksne og en del bagasje går båten fortsatt ganske lett opp i plan men har planingsterskel.
Jeg har også prøvd båten i veldig tunglastet tilstand, med godt over makslast, 3 voksne, en del jernvarer og maling samt mye fersk trykkimpregnert trelast, dette ble gjort i godt vær. 115 HK Yamaha motoren trenger da litt tid på å få farten opp, det er en markert planingsterskel, men den går fortsatt fint på marsjfart og kan gjøre god fart. (NB! Det var ikke så mye last at det ble vanninntrengning på
dekk, da hadde vi kjørt to turer.) Stabiliteten ble også testet før vi la ut. Enkel test er å se på svingetid, begynner bevegelsene å bli for langsomme indikerer det at fartøyet er ustabilt.
Båten er kjøpt med komplett utstyrspakke inne og ute med tanke på utstyr og innredning. NB! Uten de ekstra benkene på akterdekket mangler det lagringsrom for tau og fendere selv om ankerrommet i baugen er stort.
Fiske
Layout Merry Fisher 605. Ikke nødvendig å demontere benker ved fiske. Tar bort putene og den løse platen i hjørnet. Illustrasjon: eget arbeid på grunnlag av brosjyre |
Akterdekket er tre kvadratmeter stort og har målene 2,07 x 1,46 m innvendig.
Akterdekket har vokst litt i forhold til MF 595, har mer innredning, er funksjonelt og gjennomtenkt.
På akterbenken setter jeg en fiskekasse som er tilpasset båten. Lokket fungerer som fileteringsbord, det er en løsning som fungerer såpass godt at jeg har sluttet å bruke sløyebordet på siden.
Innredning og overnatting
Til overnattingstur fungerer båten godt innen rammen en såpass liten båt gir, det krever litt rigging av senger og flytting av bagasje.
Dersom man skal være flere enn to som overnatter så er det sikkert bra med en kalesjeløsning dersom det regner.
Dersom man skal være flere enn to som overnatter så er det sikkert bra med en kalesjeløsning dersom det regner.
I godt vær når man kan være ute så går overnattingstur fint med både 2 og 3 voksne, eventuelt 2 voksne og 2 barn.
Akterdekket fungerer godt til både fiske og sosial aktivitet.
Layout med sengeplassene inne og solsengen ute.
Bilde fra Jeanneau nettside
|
Inne i kabinen kan 2-3 personer spise samtidig, 2 ved bordet og 1 i førerstolen.
NB passasjerplassen bakerst er ca 1,5 plasser bred. Jeg har utvidet plassen med 8-10 cm slik jeg gjorde på MF595, da blir bakerste benk to plasser bred, 2 personer kan sitte godt ved bordet på bakerste benk. (Mulig det blir utvidet til 12, skal se på erfaringene. Det er en smakssak hvor smal man vil ha plassen mellom kjøkkenbenken og stolen. Slik det er nå så kan det godt være smalere, noe Jeanneau kan tenke på. Ulempen for fabrikken vil da være at 605 kommer farlig nær 645/695 i antall sitteplasser, selv om 695 oppleves som mye romsligere.
Inne i kabinen fungerer det tålelig bra med 4-5 personer under fart. To litt små personer på bakerste passasjerplass, en på fremre og en i førersetet. (Person nr. 2 må ha en fot i gulvet dersom det er to voksne, litt avhengig av størrelse.)
Forpigg med leselampe. Ledningen er skjult bak listen. Foto: Eget |
Under passasjerplassen der det er plass for kjøleskap har jeg laget skap, dette blir et stort skap med masse plass, noe vi setter pris på da vi bruker båten hele ferien. Kjøleskuff er noe som blir vurdert men vi har ikke funnet det nødvendig ennå.
Ved passasjerplassen har jeg montert en LED lyslist, samt et leselys i forpiggen, det gir et koseligere lys i kabinen enn det skarpe LED-lyset i taket
Tekniske detaljer
Led lyslist skjult på baksiden av glassfiberen. Foto: eget |
Båten brukes mye til fiske, det spyles mye og det kommer litt vann under dekk. Litt vann kommer inn via dørkluken, gjennom lufteventilene og stangholderne. Vannet inn gjennom dørkluken mistenker jeg kommer fra dekkslåsen.
Vannmengden det er snakk om er maks 1/2 til 1 liter men det er ugunstig at det ikke er tett skott mellom lasterommet under akterdekket og forover, det gjør at dette vannet renner forover og inn under dørken i kabinen.
Alt under dørken bør pakkes i plastkasser, noe som det er god plass til og det fungerer godt eller å tette slik jeg har gjort.
Skap under passasjerplass. Døråpning er akkurat tilpasset kjøleskapsmål. Foto: eget |
Vindusviskerløsningen er dårlig, dvs. viskermotorene har en god nok kvalitet men med viskerarmløsningen dekker viskerne en alt for liten del av frontruten, det blir et stort blindfelt på midten av båten. Viskerproblemet blir enkelt eliminert ved å montere parallelarmer, noe jeg har gjort, det holder med paralellarm på SB side. Det er rimelig, raskt og enkelt å montere samt at resultatet blir veldig bra. Det koster 5-600 kr. pr.side.
Vindusspyler er også noe man kan vurdere.
Vindusspyler er også noe man kan vurdere.
Bysseløsning:
Det er vask og plass for et lite gassapparat til matlaging, stuerom på sidene samt god lagringsplass
under bakre passasjerplass. Lagring under passasjerplassen er ikke standard løsning, man må skjære ut og montere dør, bruk samme mål som kjøleskapet.
Man får full tilgang til bysse ved å vippe opp førerstolen.
Stueromet på sidene ser litt for enkelt ut men fungerer bedre enn det ser ut med bestikkholder og noen små plastbeholdere. Det ser selvfølgelig ikke like flott ut som teakinnredning, men det fungerer.
Byssen fungerer godt til enkel matlaging og kaffekoking. Til større måltider med mange til bords bør man satse på grill på akterdekket /på land eller kokt mat.
Med to personer ombord får man laget all mat man trenger, men man trenger ikke legge opp til kompliserte retter som krever mye plass.
Det er vask og plass for et lite gassapparat til matlaging, stuerom på sidene samt god lagringsplass
under bakre passasjerplass. Lagring under passasjerplassen er ikke standard løsning, man må skjære ut og montere dør, bruk samme mål som kjøleskapet.
Man får full tilgang til bysse ved å vippe opp førerstolen.
Stueromet på sidene ser litt for enkelt ut men fungerer bedre enn det ser ut med bestikkholder og noen små plastbeholdere. Det ser selvfølgelig ikke like flott ut som teakinnredning, men det fungerer.
Plass for gass kokeapparat på høyre side. |
Med to personer ombord får man laget all mat man trenger, men man trenger ikke legge opp til kompliserte retter som krever mye plass.
Sjøegenskaper oppsummert:
Merry Fisher 605 har gode sjøegenskaper på linje med andre gode 6 metersbåter av denne typen.
Testbåten er utstyrt med 115 Hk Yamaha motor med stålpropell. stål-13,5 x 16-K, type 688
Bensintanken er 100 liter og man har rekkevidde på ca.100 nm. Med en liten sikkerhetsmargins kan man regne med 80 nm , da har man igjen nok bensin på tanken til å føle at man har kontroll. Dersom man skal pushe litt grenser kan man ha et par ti-liters kanner med bensin ekstra.
Testbåten brukes mye til fiske i et område med mye bølger og vind, det fungerer godt.
Båten kan selv i stor sidesjø og aktersjø kjøres i marsjfart, den oppleves ikke som ubehagelig og jeg får ingen overraskelser på surf eller ved skrått bakfra. Ved sidevind legger den seg en del opp mot vinden, trimplan bør vurderes.
Båten kan selv i stor sidesjø og aktersjø kjøres i marsjfart, den oppleves ikke som ubehagelig og jeg får ingen overraskelser på surf eller ved skrått bakfra. Ved sidevind legger den seg en del opp mot vinden, trimplan bør vurderes.
Inne i skapet under passasjerplass, legg merke til Grab-bag med sikkerhetsutstyr. Du ser også at avstivningsplaten er saget ned. Foto: eget |
Båten fungerer som sagt godt i fartsområdet 7-13 knop men da går det mye bensin, regn med 1,7-1,8 l/nm
Merknad: En dansk leser som bidrar med en del informasjon opplyser at båten får enda bedre motsjøegenskaper med Volvo penta boat trim 30cm, den blir også mer sidestabil. Det er trimplan av typen S (Interceptor System)
Norskekysten har ofte korte krappe bølger noe som er mest ugunstig for disse 6 meters båtene, de fungerer bedre i litt store lange bølger. Også ombord i større båter merkes motsjø og føles ubehagelig.
Eksempelvis så har jeg krysset Folda i litt lange bølger på nesten 3 meter bølgehøyde med ganske god planingsfart uten problemer mens med 0,5-0,8 meters krappsjø og større begynner det å bli ubehagelig å ligge i plan. Folda er den åpne kyststerkningen mellom Flatanger og opp til Rørvik, det er en åpen, lang og beryktet havstrekkning.
Foto: Tommy H. Jensen (takk for bidrag og informasjon) |
Norskekysten har ofte korte krappe bølger noe som er mest ugunstig for disse 6 meters båtene, de fungerer bedre i litt store lange bølger. Også ombord i større båter merkes motsjø og føles ubehagelig.
Eksempelvis så har jeg krysset Folda i litt lange bølger på nesten 3 meter bølgehøyde med ganske god planingsfart uten problemer mens med 0,5-0,8 meters krappsjø og større begynner det å bli ubehagelig å ligge i plan. Folda er den åpne kyststerkningen mellom Flatanger og opp til Rørvik, det er en åpen, lang og beryktet havstrekkning.
Skap for toalettpapir og våtservietter + håndsprit Foto: eget |
Båten fungerer godt til å ligge i ro og fiske med, selv i 2-2,5 meters maks.bølger kan man koke og drikke kaffe mens man fisker, jeg har sittet å jobbet på PC med såpass bølger uten at det er spesielt ubehagelig.
Stikkord for Merry Fisher 605:
Forutsigbar, stabil og god, med de begrensninger som er naturlige for 6 meters klassen.
Båten tåler alle bølger den er klassifisert for godt men man må redusere farten i motsjø.
Legger seg en del over i sterk sidevind
Overaskende romslig i kabinen, Jeanneau har virkelig lyktes godt med designet. Båten er romsligere og virker større og bedre enn forventet i forhold til størrelsen.
Merry Fisher 605 fungerer godt også til ganske omfattende hobbyfiske for maks 2-3 personer samtidig som det er en forholdsvis romslig tur og familiebåt.
Motor:
Jeg har Yamaha 115 HK, men alle forhandlere og eiere mener det er tilstrekkelig med 100, noe jeg tror på, jeg bruker nesten aldri full kraft. Det er kun om man vil kjøre mye vannski med store voksne og mange ombord, samt om man bruker båten til tunge logistikkoppgaver at man kan forsvare 115 HK.
Yamaha versus E-tec: Jeg likte E-tec 90 HK sin raske respons og ytelse. Yamaha 115 HK har nok kraft til å gjøre det samme selv om 605 er litt tyngre å drive enn 595. Yamaha og E-tec støyer like mye i fart, men jeg likte E-tec sin litt dypere lyd bedre, støyen fra Yamaha oppleves som mer intens. Jeg tror begge er gode motorer så jeg engasjerer meg lite. Yamaha er kjent for å være driftssikre og tåle mer enn 6-7.000 driftstimer. (Sommeren 2020 la Evinrude ned produksjonen men garanterer deler ut motorenes levetid.)
Lagerplass/stuverom.
Det er brukbart med lagerplass med rom under benk i baugen, under dørken, på sidene og under førerplass og bysseløsning. Det er også rom til tau, fendere mm i benkene bak i U-sofaen som er ekstrautstyr. Under dørken bak er det et ganske stort stuverom. Merk at det ikke er noe plass til tau, fendere og utstyr uten de ekstra benkene som U-sofa løsningen gir. Man kan evt basere seg på en løs kasse som man også kan sitte på. U-Sofa løsningen gir godt med stuveplass på akterdekket.
Fart og økonomi:
Med stålpropell gjør båten over 31 knop og har grei drivstofføkonomi (Yamaha kjørfakta 2016 sa at den skulle gå i 33 knop men det går ikke.).
Med lett båt (lite last) er gunstig fartsområde 16-27 knop, forbruk på ned mot 0,9 l/nm.
Med tungt lastet båt stopper det økonomiske fartsområdet på 23,5 knop men toppfarten er fortsatt ca. 30 knop, forbruk på ca 1 l/nm (erfaringstall fra sommeren 2018 med gjennomsnittsfart på 22,5 knop, strekning på 63 nm, derav 15 nm med en del bølger, resten av strekket med moderate til små bølger).
Sommeren 2020 ble det gått fra Bolga og ned til Mosjøen med litt omveier, veldig tunglastet båt, to kajakker på taket og mye motvind med en del grov sjø siste halvdel av turen, ca. 80 nm og et forbuk på 90 liter. (To ekstra passasjerer med bagasje, egen feriebagasje, flellturutstyr, pluss to kajakker og padleutstyr samt 70 kg med frosset fisk og en del linefiskeutstyr.)
Forskjellen på økonomien på en litt kort båt og mellomstore båter kan belyses gjennom dette eksemplet: tur-retur Bolga-Ørnes (26 nm) bruker jeg ca. 23 liter = 400 kroner mens en Askeladden P66 bruker ca. 44 liter = 750 kroner (priser juli 2018- ca. 17 kr/liter). Begge er gode båter på sin måte men man må betale for større båt både i innkjøp og drift. En MerryFisher 645/695 er ca. samme størrelse og har omtrent samme drivstofforbruk som Askeladden P66.
Ulempen med 605 er selvfølgelig at den er trangere og det krever mer rigging samt at det må tas mer hensyn til hverandre i en liten båt.
Med stålpropell gjør båten over 31 knop og har grei drivstofføkonomi (Yamaha kjørfakta 2016 sa at den skulle gå i 33 knop men det går ikke.).
Med lett båt (lite last) er gunstig fartsområde 16-27 knop, forbruk på ned mot 0,9 l/nm.
Med tungt lastet båt stopper det økonomiske fartsområdet på 23,5 knop men toppfarten er fortsatt ca. 30 knop, forbruk på ca 1 l/nm (erfaringstall fra sommeren 2018 med gjennomsnittsfart på 22,5 knop, strekning på 63 nm, derav 15 nm med en del bølger, resten av strekket med moderate til små bølger).
Sommeren 2020 ble det gått fra Bolga og ned til Mosjøen med litt omveier, veldig tunglastet båt, to kajakker på taket og mye motvind med en del grov sjø siste halvdel av turen, ca. 80 nm og et forbuk på 90 liter. (To ekstra passasjerer med bagasje, egen feriebagasje, flellturutstyr, pluss to kajakker og padleutstyr samt 70 kg med frosset fisk og en del linefiskeutstyr.)
Plastkasser til opbevaring under dørken Foto: eget |
Forskjellen på økonomien på en litt kort båt og mellomstore båter kan belyses gjennom dette eksemplet: tur-retur Bolga-Ørnes (26 nm) bruker jeg ca. 23 liter = 400 kroner mens en Askeladden P66 bruker ca. 44 liter = 750 kroner (priser juli 2018- ca. 17 kr/liter). Begge er gode båter på sin måte men man må betale for større båt både i innkjøp og drift. En MerryFisher 645/695 er ca. samme størrelse og har omtrent samme drivstofforbruk som Askeladden P66.
Ulempen med 605 er selvfølgelig at den er trangere og det krever mer rigging samt at det må tas mer hensyn til hverandre i en liten båt.
Ombygging/tilpasninger som er gjort:
Lensesystem:
Jeanneau har gått bort fra tett skott mellom kabin og akterdekk med lensepumper i hver sone slik det var på MF 595. Dersom det kommer vann under akterdekket, hvilket det gjør med mye spyling, så renner det inn i stuerommene under dørken i kabinen noe jeg synes er ugunstig. Vann og fukt i stuerommen under dørken i kabinen er upraktisk. Skottet ble tettet med en plugg som lett kan demonteres og det ble montert ekstra lensepumpe. Man slipper da fukt i stuerommene under dørken i kabinen samt at man har et mer redundant lensepumpesystem. Jeg satte i en plugg som er tett til daglig, men den kan lett åpnes dersom man faktisk får bruk for større kapasitet på lensepumpene som f.eks ved hull i skroget. Med plugg så har man heller ikke endret på båten og dens egenskaper.
Ekstra skap:
Der det er satt av plass til kjøleskap er det montert en skapdør med samme mål som kjøleskap, saget skilleveggen litt ned for lettere tilgang ytterst mot skrogsiden, det gir en gedigen stuveplass. (Husk ikke sag for mye, det er avstivning. Alternativt sager man ned mye så bør man støpe på en forsterkning men det krever litt fagkunnskap og forståelse av krefter, det anbefales ikke for amatører.
Oppbevaringsrom, stuverom:
Montert et lite oppbevaringsrom av typen hanskerom like over dørken på høyde med fremre passasjerplass, det gir plass til toalettpapir og våtservietter og sprit for håndvask (se bilde lengre opp). Praktisk når man har PortaPotti kjemitoalett.
Erfaringen med denne typen lagringsrom er god og det kommer flere slike.
Lagringsrommene på sidene ved bysse og passasjerplass ser enkle ut men fungerer ganske godt, jeg bruker små plastbokser samt vanlig bestikkholder.
Ekstra plate for seng:
Ileggsplaten er for stor til at det er enkelt å lagre den, den ble derfor delt i to for å lette lagring og det er montert to styretapper på den for å holde den på plass ved bruk. Delene får lett plass i det nye skapet eller under putene i kabinen. Dette med å dele platen er en løsning Jeanneau burde bruke,
Spylepumpe akterdekk:
Sjøvannsinntak via slange med sil på hekken, ført inn under dekk via hullene for motorkabler slik at det ikke er boret noen hull for sjøvannsinntak i skroget. (Det har jeg skrevet om tidligere). Pass på å skru av pumpen når den ikke er i bruk, det fort gjort å senke båten dersom det blir lekkasje på slanger eller pumpe. Vurder nivåalarm for vann når du monterer pumpe under dekk. (I tilfelle lekkasjer)
Paralellarm for vindusviskere montert på begge sider (er et must synes jeg, er et stort blindfelt på midten uten dette.) Koster 5-600 kr. pr. side.
Led Lyslist under kant vindu Bb side (se bilde lengre opp.)
Leselys montert på dekorplate helt framme (se bilde lenger opp)
Utstyr:
-Grab-bag med to godkjente passasjerdrakter, nødbluss osv. Ved behov 2 ekstra tørrdrakter.
-VHF med DSC
-AIS sender/mottager klasse B
-Kartplotter med ekkolodd, Lowrance Elite TI7
-NMEA 2000 nett kobler sammen VHF, kartplotter og AIS. Det kan også koble sammen fremtidig radar og autopilot.
-Grab-bag med to godkjente passasjerdrakter, nødbluss osv. Ved behov 2 ekstra tørrdrakter.
-VHF med DSC
-AIS sender/mottager klasse B
-Kartplotter med ekkolodd, Lowrance Elite TI7
-NMEA 2000 nett kobler sammen VHF, kartplotter og AIS. Det kan også koble sammen fremtidig radar og autopilot.
-2 kW Webasto dieselvarmer
-Porta Potti kjemi toalett
-Gassbluss (kokeapparat)
-Bestikk, kopper og kar for 4
-Litt enkelt verktøy.
-Reserve splint og skive for propell.
-Reserve propell.
-Søkelys med magnetfot (holder på rekke), fast søkelys på taket vil bli montert
-Linehaler type northline 200, brukes for å trekke opp line og anker fra store dyp (mer enn 200 meter)
-Shimano Dendou Maru 4000 plays med auto jigge funksjon (pilkefunksjon) for fiske på store dyp.
-Snelle/spole med 300 meter 6 mm ankerline for fiske
-5 kg anker for fiske
-7,5 kg dregg + 2 små for ankring
-Drivanker
-Stangholdere, 1 ekstra på hver side
-Fiskeutstyr
-Porta Potti kjemi toalett
-Gassbluss (kokeapparat)
-Bestikk, kopper og kar for 4
-Litt enkelt verktøy.
-Reserve splint og skive for propell.
-Reserve propell.
-Søkelys med magnetfot (holder på rekke), fast søkelys på taket vil bli montert
-Linehaler type northline 200, brukes for å trekke opp line og anker fra store dyp (mer enn 200 meter)
-Shimano Dendou Maru 4000 plays med auto jigge funksjon (pilkefunksjon) for fiske på store dyp.
-Snelle/spole med 300 meter 6 mm ankerline for fiske
-5 kg anker for fiske
-7,5 kg dregg + 2 små for ankring
-Drivanker
-Stangholdere, 1 ekstra på hver side
-Fiskeutstyr
Annet:
-Skipsinstruks med nødvendig sikkerhetsinformasjon og praktisk informasjon.
Utstyr jeg foreløpig ikke vil ha:
- Baugpropell svekker skroget og er sårbart når båten skal trailes mye. Sårbarheten består i at man fjerner så mye av skrogets styrke i baugen akkurat rundt hullet for propellen. Når man trekker båten opp på hengeren hender det at det blir skader. (Ikke ukjent forsikringsskade.)
Dersom jeg i fremtiden skal ha baugpropell skal jeg forsterke under hullet og montere selv.
-Skipsinstruks med nødvendig sikkerhetsinformasjon og praktisk informasjon.
Utstyr jeg foreløpig ikke vil ha:
- Baugpropell svekker skroget og er sårbart når båten skal trailes mye. Sårbarheten består i at man fjerner så mye av skrogets styrke i baugen akkurat rundt hullet for propellen. Når man trekker båten opp på hengeren hender det at det blir skader. (Ikke ukjent forsikringsskade.)
Dersom jeg i fremtiden skal ha baugpropell skal jeg forsterke under hullet og montere selv.
Tekniske data:
- Lengde totalt: 5,79 m, største lengde med utstyr: 6,19 meter
- Bredde: 2,46 m
- Lengde skrog: 5,51 m
- Vekt u/motor: 1080kg
- Lettvekt, driftsklar komplett båt: 1395 kg inkl. den tyngste anbefalte motor 115 HK Yamaha, men med tomme tanker.
- Vekt vesker, bensin og vann: samlet vekt: 95 kg. Samlet vekt blir da 1490 kg.
- Dybde: 0,43m, høyde over vannet: 2,25 m
- Høyde "overall": 2,55 m, Height "on craddle": 2,69 m
- Overall length wit options: 20`3"
- Bredde: 2,46 m
- Drivstoff: 100 L
- Vanntank: 20 L (ekstrautstyr)
- Motor: 70-115 HK
- Engine shaft: 508 mm, 20"
- Kategori: C-6 = vind Beaufort 6 og signifik bølgeh 2m, =14 m/s og makshøyde 3,4 m
- Architect/Designer.:Centkowski & Denert design / Jeanneau design
- Skrogvinkel: 18 grader ( et tall jeg har lest, ikke oppgitt fra fabrikk)
- Vekt motor: Yamaha 100 Hk-170 kg, Yamaha 115 Hk-191 kg
- Total lastekapasitet: 830 kg, NB! Last = motor, passasjerer og bagasje
- Netto lastekapasitet med Yamaha 115 påmontert = 640 kg.
- Skrogfarge: RAL 9016
Veldig omfattende og flott formidling av dine erfaringer.
SvarSlettTakker, håper den er informativ for de som er interessert i denne typen båter.
SvarSlettHei og takk for flott info om MF 605. Har nettopp kjøpt en slik fra samme forhandler som du. Fikk noen fine turer i påska, og er veldig fornøyd så langt.
SvarSlettEn ting lurer jeg på, og kanskje du vet det. Er det noen måte å «snu» seteryggen på passasjersiden, slik at det blir en ryggstø mot salongbordet? Slik at passasjer kan sitte med ryggen mot salongbordet og se freomver. Jeg har sett et bilde av det en brosjyre for 605, men jeg finner ikke en måte å løse det på.
Veldig takknemling for svar.
Mvh
Harry T
Trondheim
Fint du synes det er nyttig. Håper dere blir like fornøyd med båten som vi er.
SvarSlettPå vår båt er det ikke noe ryggstø, det er en faststøpt. Selve setet kan flyttes fram og tilbake, på den måten får man justert sitteposisjonen. Det er en skyveskåte under setet som du løsner og skyver setet til alternativ posisjon. På MF 595 var det seterygg som man kunne vippe fram og tilbake.
Hei og takk for informasjonen om dine erfaringer med MF605. Jeg har også kjøpt en slik båt, men den tas ikke i bruk før i begynnelsen av juli. Bruksområdet vil være tur og fiske i Lofoten og Vesterålen. Vi er normalt kun 2 personer ombord. Er spent på om det er nok lagringsplass ettersom jeg kun har bestilt benk helt bakerst på akterdekket. Ellers har jeg valgt Yamaha 100 hk motor og er også spent på om dette er tilstrekkelig. Er det noen erfaringer med Yamaha 100 kontra 115 hk spesielt mht bensinforbruk?
SvarSlettMvh, Bjørn Inge Toften
Jeg har ikke noen erfaringer med 100 Hk på denne. Jeg hadde 90 Hk E-tec på min 595. Det fungerte veldig godt og den gjorde ganske god fart og gikk økonomisk. 605 har litt mer V-form i skroget og krever litt mer og bruker følgelig litt mer, men ikke så mye.
SvarSlettBåten går såpass lett og fint i marsjfart at jeg tror ikke du vil merke mye forskjell i forhold til 115. Med veldig tungt last så er det litt tyngre å dra den opp av vannet og du mister sikkert en knop på toppfart men min går 31, knappe 30 er godt nok.
Bensinforbruket på min er veldig gunstig fra noe under 20 knop og opp til 27 knop med beste hastighet på 22,5 knop. Man må trimme ut motoren en del. På gunstigste fart så oppnår jeg de 0,87 l/nm som var forespeilet. (Etter at jeg skiftet til stålpropell, med alupropell må du regne med lavere fart og høyere forbruk.)
Takk for svar. Skal forsøke å dele mine erfaringer.
SvarSlettHello,
SvarSlettThanks for sharing your experience. It's really informative. I bought the same boat in April. It worked well except for engine fails twice. I couldn't figure out the reason. You might be able to give some comments, I guess.
I use Yamaha F115 BETL-19. When the boat was taking a cruise, the engine shut down without any warning. The only thing was that the petrol volume indication was blinking. I therefore filled in 10 liters of petrol (I always have 10-liter spare fuel on boat). However, the engine could not be started. Then I kept on trying all the possibilities: locking and unlocking the engine, raising it up and put it down, switching off and on the batteries... At the first time about 2-3 weeks ago, I could re-start the engine in 10-15 minutes. But at the second time yesterday, I almost gave up until the engine was re-started after the boat floated on water for 30-40 minutes. Every time when I tried to start the engine, it sounded like the engine to be locked (It could not be ignited).
Do you have any idea what the problem could be?
Best regards,
Kevin J
Hello.
SvarSlettI have never heard about that problem.
On my last boat a MF 595 with Evinrude e-tec I experienced that it’s a good idea to pump the fuel-filter full and also give pressure to the engine fuel system, I\m not sure that its so important on Yamaha.
What can give that problems:
1. Low power, if yes charge battery.
2. Water or dirt in fuel filter. When you run empty the old dirt from the bottom of the tank will come to the filter. Change fuel filter
3. Change the small filter on the engine.
The lock signal on the display should be visible if it goes to lock.
Best regards
Asbjørn
No ignition can also be no fuel. (Nothing to ignite)
SvarSlettThanks for your comments. I asked the dealer, and was told that the problem could be something wrong with gas-tank venting. He recommended to open the filler cap while re-starting the engine, in case the same problem happens again. If it works, he said, the venting problem can be proved. Now I don't know whether I should expect the problem to happen again or not :-(
SvarSlettHei igjen,
SvarSlettJeg vurderer å anskaffe Railblaza sløyebord som jeg ser at du har brukt tidligere. Benyttet du da 2x Railblaza rekkefeste 19-25mm uten forlengerstang?
Jeg bruker 2x Railblaza rekkefeste 19-25mm med forlengerstang
SvarSlettTakk skal du ha. Da er dette bestilt😊
SvarSlettDenne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettI came to your blog by doing online research about Merry Fisher 605 and I’m happy to find it.
SvarSlettI have Jeanneau MF 605 now for 2 seasons (2020 will be a third one). As this is my first boat and I have not done any boating before, I'm still learning a lot. I have to say that I found very informative articles on your blog even though I do not understand the language you use in the blog. A built in Google translate helps a lot :-) even-though the translation is not always perfect.
For me this blog is very informative as it is giving me a mixture of information from different areas (how to use a boat - of this size, what can go wrong in boating, fishing, kayaking and wonderful info on North seas). Besides its giving me a feeling that MF 605 is quite capable small boat that can be used for longer passages as well (after I gain some more experiences).
I do my boating in a very small part of Adriatic - near Pula in Croatia. My MF 605 has now an old Garmin GPSmap 421s, Mercury 2016 EFI 100 CT with Vengeance 17p propeller, Mercury Active Trim system, 2 Optima 75 batteries powered by Phaesun Sun Peak SPR 100 Compact panel and MPPT Victron 75/15 and a Dometic cd 30 refrigerator.
I bought Mercury 100 CT outboard in a used stated (60 hours) and that is why mentioned propeller is on it. Frankly, this propeller pitch does not work for this boat. With 2 person on board I can get to max 4800RPM achieving 24-26 knots. I'm thus replacing it with lower pitch propeller for the next season and I decided to do some other upgrades. Among those is an upgrade of a Chart-plotter. I will go for Raymarine Axiom 7 with RV-100 transducer. To connect current SmartCraft Outboard data to Raymarine I will have to use Smartcraft to NMEA Gateway, install NMEA2000 backbone and I will have to fix RV-100 Transducer together with 859223A01 MERCURY SMARTCRAFT SENSOR on a transom of the boat.
Here comes my question...
I saw in you post a picture from Tommy H. Jensen. It seems he used a very interesting approach to fix Transducer/Sensor combination to the transom. It seems that he avoided drilling both sensors into the transom. Do you have an info how this fixing was done? How was that installed? Is it working OK with transducer close to outboard propeller?
Thank you for any info and I'm looking forward for your new posts.
Best regards, Kecnosi
Dear Kecnosi. Nice to read that you have got information and inspiration. I have opened for google translate so boaters in other countries can read and comment.
SvarSlettIts interesting to read your further plans. I prefer to have the big room under the passenger chair as a storage room but I am thinking about a cooling drawer.
I opened another of Jensens pictures, I se that he has an white peace of nylon which is nicely fitted between the plate for the motor and the extended part of the transom where he has mounted the two transducers.
I dont think its a big problem to have it near the motor, when passing 3-5 knots the signals from the transducer is lost anyway.
I am also planing to have trimflaps like him.
Good luck with your boatlife. I have been reading about boating in Kroatia, it seems to be very nice.
Best regards Asbjørn
Tack för en mycket bra och informativ artikel!
SvarSlettTakk for det. :-)
SlettVery happy to have found your blog ... thanks for the wealth of information shared. We’re hoping to purchase a 605 in 2021 all being well.
SvarSlettThank you. We both, my wife and me highly recommend the 605 given that its the type and size you want to have. We have traveled along the Middle part of the Norwegian Coast several times. Each trip has been 265 nm (more than 500 km) each direction. We have traveled from nearly Kristiansund in south to nearly Bodø in north. We use the boat as any other "big" leisure craft.
SvarSlettI wish you good luck with the boat and hope you will be as satisfied as we are. Best wishes.
Hei og takk for en veldig interessant og nyttig blogg!
SvarSlettJeg har nylig overtatt en MF605 med 100HK Yamaha (2018-modell sjøsatt i 2019) fra Bjorn T. som har vært aktiv her tidligere - og er så langt veldig fornøyd.
Jeg vurderer dog sterkt (som deg) å oppgradere til hydraulisk styring, syns styringen er tung i bruk sammenlignet med min forrige båt (Yamarin Cross 57BR med 115HK). Skal samtidig se på overgang til stålpropell.
Men, jeg har et spørsmål om vann under dørken. Ser du nevner problematikk rundt at det er åpent fremover i båten, men det jeg lurer på er om det også i din MF605 er helt tett mellom rommet/boksen til bensintanken og fremover? I båten jeg overtok er det fuget helt tett, og det sto godt over 10 liter vann under/rundt bensintanken, som så ut til å ha stått der lenge. Siden det er helt tett mellom dette rommet og inn til hovedrommet hvor lensepumpene står måtte jeg øse det ut med en kopp gjennom den lille luken... Dette virker i utgangspunktet på meg som en litt merkelig løsning, er jo kanskje ikke så rart at det kan komme vann inn her hvis det spyles mot luftehullene f.eks.
mvh
Tomas
Takk for tilbakemelding. Når det gjelder styringen så kan du løsne på mutteren og trekke ut så mye du får til, rense og smøre. Det skal gjøres to ganger i året. Problemet med båter av denne typen er at det er trangt bak i motorbrønnen.
SvarSlettJeg skifter av to grunner, 1. Tung styring og fare for å miste styringen etter noen år.
2. Hydraulisk styring gir mulighet for autopilot, kjekt ved garn og linesetting samt at du kan ha fjernkontroll på akterdekket. Fint med fjernkontroll ved tomgangskjøring og cruising i lav hastighet og det er fint med rute og autopilot i marsjfart.
-
Når det gjelder rommet for bensintanken så har jeg samme problem. Jeg fisker mye og bruker spyleslange og mengder av vann, noe kommer inn ventilene.
Det er to måter å tømme tankrommet på, bak i motorbrønnen er det en luke man kan skru og lense derfra eller tømme slik du gjør via luken under dørken.
Jeg har løst det med å ha en ex-sikret pumpe nederst i tankrommet, foreløpig er det et midlertidig preg, pumpen er løs og jeg kobler opp med et strømuttak som er paralellt med sjøvannspumpen. Det kommer en mer permanent løsning.
NB! Når du montererer strøm/pumpe i tankrommet må den være ex-sikker.
Et alternativ er å montere en manuell pumpe, men det er enklere å finne plass til en elektrisk løsning,
Takk for raskt svar!
SlettAng. styring: Takk for god input, skal ta kontakt med forhandler/serviceverksted og be om prisoverslag, vurderer å fremskynde årets service og ta monteringen av hydraulisk styring samtidig (og evt. stålpropell).
Ang. vann i rommet for bensintanken: Takk for god forklaring, da skal jeg ikke bekymre meg unødig. Tenker jeg skal begynne å prøve med en helt enkel løs manuell lensepumpe jeg kan stikke ned gjennom luken under dørken, så får jeg vurdere en mer permanent løsning på sikt, på linje med det du beskriver.
Hei! Først tusen takk for kjempe flott blog! Jeg er ny eier av en 2022 Merry Fisher 605. Har vurdert en del av oppgradering som du har gjort og lurer på om du kunne delt litt mer informasjon.
SvarSlettEkstra plate for seng
Du skriver at du har delt denne i 2. Har du bildet av denne?
Paralellarm for vindusviskere
Hvor kjøpte du disse? Hva er størrelsen på de du monterte?
Led Lyslist/Leselys
Hvor hentet du strømmen i fra? Har du lagt egen ledning fram til "sikringsboksen" eller har du bare tatt 12v fra eksisterende ledning/kurs?
2 kW Webasto dieselvarmer
monterte du denne selv? Har du bildet hvor denne er montert osv.?
Ser at du bruker ekstra batteri til snellen. Jeg vurdere å montere 12V sigarettenner plugg ute.