Translate

• Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

torsdag 13. september 2018

Fiskehelg utenfor Kristiansund. Havfiske

Innledning
Jeg og en kamerat har lenge planlagt ei fiskehelg. Drømmen som ligger bak er å ta ei lita uke på Lofoten når skreien kommer inn men inntil videre så får vi klare oss med kortere turer.
Omsider fant vi ei ledig felles korthelg, der det passet for familie og oss selv.

Hvor drar man?
Med utgangspunkt helt nord på Møre er det fra 40-80 nm til mye av de mer kjente fiskeområdene som Frohavet, områdene utenfor Sula og Mausund osv. Med bare lørdag-søndag blir slike distanser litt langt dersom det blir dårlig vær. 80 nm tar fort 10 over timer dersom man må redusere ned til 6 knop på lange strekninger.
Valget falt derfor på områdene utenfor Kristiansund og Grip. Dit er det ca. 25 nm, samt at det er fjorder innenfor som kan være en plan B dersom det er for mye vind og bølger ute i åpent hav. Indre led er også en grei måte å sikre returen på uten å bruke masse tid.
For begge alternativene blir det mange nautiske mil ekstra når man fisker. og vi er ukjente på begge stedene.

Klargjøring
Fredag kveld pakket jeg, fylte tanken og gjorde klart.
Jeg monterte på bedre avløp på fiskekassen og monterte klosser under den for å få bedre arbeidshøyde for sløying.
Lørdag morgen ble mat og annet pakket før vi kom oss avgårde omtrent midt på dagen.
Vi tok med et par 50 liters fiskekasser ekstra.
Jeg tok også med en liten kompressorfryser og et ekstra 70 Ah batteri til denne, nedfrysing bruker en del strøm selv på kompressorfryser.

Fisketur lørdag.
Vi satte kursen mot Griphølen og Griptaran med endelig destinasjon Kristiansund.
Utenfor Edøy lå det mange båter og fisket så vi lot oss lokke og prøvde en stund. Samtidig fulgte vi med de andre båtene, hverken vi eller noen andre fikk fisk, etter ei stund ga vi opp og fortsatte.
Når vi kom ut på Griphølen brukte vi rett og slett kartet og sunn fornuft for å finne fiskeplasser. Vi fikk 6 store fine uer, et par Brosmer og noen sei.
Når vi syntes vi hadde fått nok uer flyttet vi oss ut på Griptaran. Det første jeg så var at det området er ganske stort så det ble ganske lang kjøretur fra Griphølen og ut til Griptaran. Etter hvert så ble det ganske store bølger så vi kunne ikke kjøre så fort med sjøen rett i mot, vi gikk på ca.10-11 knop, det er pløyefart. Sjøen der ute var ganske stor rund gammelsjø med signifikant bølgehøyde på over 2 meter + krappsjø med drøyt halvmetersbølger oppå. (Maks bølgehøyde er ofte ca. 1,8 ganger signifikant bølgehøyde, det gir at bølgene var over 3,5 meter.) Men det gikk ganske fint å fiske.
I perioder når vi fikk lite så sløyet og fileterte jeg all fangsten og la den i fryseren. Selv om det blåste så var det ei uvanlig varm septemberhelg så fisk blir fort bedervet, en god kjølekjede er derfor viktig.

Vi gikk fra Griptaran uten noen særlig fangst i 20 tiden og turen inn tok en drøy time. Selv om sjøen var litt stor så kunne vi gå i 15-20 knop siden sjøen kom fra siden.
Når vi kom til havn hadde vi kjørt over 70 nm. Jeg fylte 67 liter, et forbruk jeg er fornøyd med siden vi hadde en god del med motsjø og kjørte en del i pløyefart.
Vi ankret opp ved gjestebrygge  i Kristiansund, plundret litt med brukergrensesnittet på havne-appen før jeg fikk betalt for kaiplassen. Min fiskekamerat hadde ikke lyst til å ligge i båten og leide 2 hotellrom, helt ok for meg.

Kristiansund
Vi spiste en treretters på Smia, en utmerket fiskerestaurant i utkanten av bykjernen, den ligger ned mot småbåthavna og i nærheten av Gammelverftet som er museumsverft. Som hovedrett valgte vi Klippfisk gratinert med Kraftkar fra Tingvoll, en rett som kan anbefales på det varmeste.
Det ble et par glass vin før vi avsluttet med en liten Night-cup i båten nede i havna.

Fisketur søndag
Opprinnelig plan var å gå ut til Griptaran igjen men vi fikk så lite fangst der på lørdag så vi droppet det og gikk til Griphølen. Vi forsøkte flere steder men fikk lite. Til slutt ga vi opp og dro opp til Ramsøyfjorden der jeg er kjent. Vi fikk heller ikke noe voldsom fangst der heller.  En liten hai, et par lange og sei er ikke mye å skryte av etter mange timers fiske. Haien ble forøvrig sluppet ut igjen
Returen ble på litt over 50 nm.

Oppsummering
Turen ble totalt drøye130 nautiske mil med et forbruk på litt over 120 liter bensin som vi delte. Utbyttet var en full 25 liter fryseboks med filet + 6 uer, vi delte på fisken også. Det gir en ganske drøy kilospris på fisken, men det var ei sosial og hyggelig helg med litt fisk på hver.
Helgen var så vellykket at vi har avtalt å gjøre noe lignende neste år.
En annen konklusjon er at havfiske uten lokalkjente ikke gir så veldig mye utbytte.