Merry Fisher 605 Marlin (Pressebilde Jeanneau) |
Jeanneau verftet og designerne i Centkowski & Denert - Jeanneau Design gjorde en meget god jobb når de videreutviklet Merry Fisher 595 til Merry Fisher 605. Den gamle MF 595 modellen var såpass bra og fylte behovet så godt at jeg egentlig ikke så hvor mye bedre det kunne gjøres før MF 605 kom.
Det er ikke er noen reelle konkurenter til Merry Fisher 605, man må opp i båtstørrelser på 21-22 fot og oppover for å finne noen som kan tilby like mye bruksverdi.
Pressebilde Jeanneau |
mye funksjon på en liten båt. Mange kan fiske samtidig, den er godkjent for 6 personer og det er en køyeplass samt en liten vask og en viss kokemulighet.
Merry Fisher 605 Marlin, layout
Skroget er på 18 fot som søstermodellen Merry Fisher 605 men den har badeplattform på begge sider.
Ombord er det lagt vekt på utendørs plass for fiske men de har laget en liten kabin med en køye med plass for en person og plass for toalett.
Akterdekket er ganske stort med bredde på over 2 meter, ut fra bildene så ser det ut som akterdekket kan være på størrelse med Askeladden P66 sitt, samtidig kan man gå på siden av hytten og benytte plassen forran. Minst 3-4 personer kan dermed fiske samtidig fra denne båten.
Den skyvbare løsningen Bilde fra brosjyre Jeanneau |
Jeanneau lanserer skyvbar styrekonsoll slik at du kan trekke styrekonsollen bakover og få "utendørs" styring. Dette er en løsning Hitraselskapet Dolmøy også bruker på sine båter.
Motor: Det er en normal outboardløsning. I Norge tilbys kun Yamaha som motor, det er pålitelige og greie motorer. Oppgitt motorstørrelse er 80-115 Hk. I Norge anbefaler forhandlerne 100 Hk, det er tilstrekkelig. Selv har jeg 115 Hk, det er ikke nødvendig med det uten at man skal ha mye last.
Sjøegenskaper
Merry Fisher 605 er et godt skrog i forhold til lengden. Skroget tar motsjø, sidesjø og aktersjø godt.
I motsjø merker man den korte skroglengden best og man må regne med å måtte redusere farten, men det fungerer overaskende bra.
Merry Fisher 605 lener seg som alle båter av denne typen en del over i sidevind. Dette sammen med båtens størrelse gjør at trimplan kan være lurt, jeg opplever det ikke som nødvendig og har følgelig ikke investert i det.
Akterdekk og innredning. Kabinløsning med en soveplass og toalettløsning. Utklipp fra Jeanneau brosjyre |
Egenskapene man vil ha på en slik båt er at den skal være bred og stødig, gå lett opp i plan samt gå økonomisk med en liten motor, det krever en nesten flatbunnet båt. Samtidig vil man ha en båt som er meget kapabel i motsjø, det krever et dypt V-formet skrog, noe som krever relativt stor motor og er dyrt å drive.
Skroget på MerryFisher 605 har 18 graders vinkel, noe som er et greit kompromiss, Askeladden har valgt samme skrogvinkel på sin P66, det blir regnet som en meget god sjøbåt.
Det har nå kommet en liten videosnutt fra Danmark. Link
Båten er testet av flere båtblader og får fin omtale der de også skryter av sjøegenskapene.
Det har nå kommet en liten videosnutt fra Danmark. Link
Båten er testet av flere båtblader og får fin omtale der de også skryter av sjøegenskapene.
Tekniske data tatt fra nettsiden:
Dolmøy 230 Flexidrive Skjermdump fra Dolmøy nettside. http://dolmoy.no/baat/baat/vis/1 |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Har du kommentarer eller tips?