Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 23. oktober 2018

Enkelt høstvedlikehold på Yamaha 115 Hk.

Enkelt høstvedlikehold på Yamaha 115 Hk. BETL
Tips til enkelt vintervedlikehold.

Ta opp båten.
Jeg har eget naust (båthus) med skinnegang, egen båtvogn og el.vinsj.

I helgen som gikk tok jeg opp båten. Det tar 10-15 minutter å trekke den inn i naustet, alt inklusive.
Det går også raskt å få den ut igjen om jeg vil bruke den senere, vinterklargjøringen er såpass enkel at jeg kan bare gjenta den dersom det blir aktuelt.

Vinterklargjøring dreier seg stort sett om "fogging" av motoren samt spyling med ferskvann evt kan man vurdere om ferskvannet skal tilsettes noe antikorrosiv kjøleveske.

Ferskvannskjøring
Kjør motoren passe varm før du tar den opp.
Koble til vann i påkoblingspunktet oppe på motoren, spyl gjennom med ferskvann.
Jeg bruker sjøvannspumpen til spyling av motoren. På sjøvannspumpen er det en Gardena hurtigkobling på inntakssilen, der kobler jeg en liten slange som jeg stikker ned i en dunk med lunkent ferskvann med kjøleveske. Dermed er både sjøvannspumpen og motoren klargjort.
Der det er nok trykkvann kan man bruke klokke eller motorens påkoblingspunkt.

Fogging (konserveringsolje inni sylindrene)
Ta av plastdekslet bakerst på motoren, trekk det forsiktig bakover i overkant, vri det litt bak og trekk forsiktig oppover for å frigjøre festene nederst.
Trekk av plugghettene, skru ut tennpluggene, legg pluggene i riktig rekkefølge.
Sjekk pluggene visuelt for å se om de er like og ser bra ut. (Viktig med pluggene i rekkefølge dersom det er noe feil, da er det kjekt å vite hvilken sylinder som er problemet.)
Spray konserveringsoljen inn i alle 4 sylindrene, kjør motoren på starteren slik at den roterer noen få runder.
Skru inn pluggene, sett på luggledningene.

Beskyttelsesolje
Spray nedre del av motoren med beskyttelsesolje, den beskytter, tørker ut og smører.
Vær forsiktig med å spray for mye oppover, registerreimen ligger på toppen, den bør ikke sprayes.

Monter dekslene
Når du har "fogget" og sprayet med konserveringsolje er det bare å montere dekslene.

Samlet tidsforbuk på dette er 10-15 minutter og det er så enkelt at "alle" kan gjøre det.

NB! Jeg bruker Evinrudes oljer da jeg har igjen fra forrige båt.


Rengjør båtens skrog samt motoren
Rengjør båten og motoren med det samme båten kommer opp av vannet, slim og groe sitter ikke så godt før det tørker.
Høytrykksspyl eller bruk masse vann og en stiv børste.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?