Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 21. oktober 2018

Link, Navico GoFree ny app for Lowranceplotteren.

Screenshot av mobiltelefonens skjerm med
appen Link åpen
Det fungerer utmerket å følge med på både
kart og ekkolodd på mobiltelefonen.
(Aso)
Det finnes en app for nesten alle kartplottere med respekt for seg selv.
Lowrance sin app heter Link med undertittel Navico Go Free.
Denne appen speiler kartplotterens skjerm, den både viser kartplotterskjermen og man kan se plotterens skjerm og styre plotteren med telefonen.

Tilkobling av app.
Å få koblet Lowrance Elite Ti7 mot mobiltelefonen er en liten kunst, etter en liten lørdags telefonkonferanse med  en servicetekniker fra min forhandler, MarineTeam,  fikk jeg parret sammen enhetene. Å tilby seg at jeg kan ringe på fridag er god service, jeg bruker ikke ringe om slikt på lørdager men teknikeren tilbydde seg at jeg kunne gjøre det.
(Jeg kan tilføye at via en båtside på nett (Facebook) så tok en representant for et annet lokalt firma, Industri og Marine diesel, kontakt og tilbød seg å hjelpe. Det er positivt og hyggelig.)
Menyen for å finne passord
Problemet med å etablere kontakt mellom mobil og plotter er at man må ha et passord som ikke fulgte med, men det er mulig å finne denne informasjonen.
Hemmeligheten ligger i å få plotteren til å motta fra mobiltelefonen og ikke motsatt, men når man etablerer WiFi og søker opp plotteren fra mobilen kommer man ingen vei uten passordet.
For å finne passordet er  det er en liten litt skjult funksjon, passordet finner man gjemt i en undermeny på plotteren.

Når jeg fikk parret sammen enhetene så kan jeg speile plotterens skjerm på mobilen. Jeg kan med andre ord sitte på akterdekket å se på ekkolodd og kart.

Konklusjon vedrørende appen Link
Ved å lete litt så finner man denne menyen.
Søker opp Elite Ti7 på mobilens wifi og legger inne passord på
mobilen
Appen fungerer godt, den viser skjermen og den tillater mobilen å styre plotteren. Den gjør med andre ord det den skal gjøre.

Generelt om plotteren
Det kan nevnes at Lowrance Elite Ti 7 er en grei plotter og et godt ekkolodd, men det har mye høyere brukerterskel enn på f.eks Garmins plottere.

Det er et utall av muligheter til å stille inn, men alle disse valgmulighetene går  utover brukervennligheten. Lowrance Elite Ti7 har høy brukerterskel, men er bra når man først finner ut av den.
Dårligst er nok dock til dock funksjonen sammenlignet mot Garmins Navigate to funksjon.
Slik ser Appen  ut i Play butikken
Når man først får til å bruke funksjonen dock to dock så kan man  legge ruter på distanser opp til 45-50 nm. Erfaringen så langt er at man må redigere siste bit selv dersom man ønsker ruter lenger enn 45-50 nm. Til plotterens forsvar må jeg føye til at det er i skjærgården på Helgeland jeg har lagt opp ruter, det er komplisert med utrolig mange øyer, holmer med tilhørende skjær og grunner. Rutene plotteren legger er stort sett gode

Konklusjon vedrørende plotteren.
I sum er det en god plotter som oppdaterer seg raskt og ekkoloddet er godt men den har høy brukerterskel, der er Garmin bedre.

.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?