Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 19. november 2017

Sikringsline, sikkerhet.

Sikkerhet ombord.
Spesielt nå når det er vinter og akterdekket kan være glatt er det viktig å tenke på sikkerheten.
Redningsvest og/eller redningsdress er vel og bra men jeg har sett at båten driver i forholdsvis høy fart når det blåser og det er strøm, når jeg fisker hender det båten driver i 1,5 knop. Det er ikke mulig å svømme etter båten dersom man faller overbord, er mann langt fra land så fryser man ihjel i løpet av forholdsvis kort tid.
Det er viktig å forhindre at man faller overbord, jeg har derfor kjøpt en sikringsline, noe jeg mener er minst like viktig som redningsvest.
Et annet sikkerhetstiltak er at jeg aldri lener meg mot eller over rekken. Er det skikkelig dårlig vær og jeg må på akterdekket uten sikringsline så går jeg på knærne.

Meningen er å bruke sikringslinen når jeg er alene, spesielt på vinteren,men også når det er litt dårlig vær hele året.
Sikkerhetsutstyr jeg har er:
-Vanntett VHF med DSC og innebygget GPS.
-Hel flytedress evt redningsvest avhengig av været.
-Nødbluss
-Vanntett redningsdress og/eller tørrdrakt.
-Sikringsline
-Papirkart
-Navigasjonsutstyr
-AIS app på mobiltelefonen, slik at jeg ser annen skipstrafikk. (De ser ikke meg.)

2 kommentarer:

  1. Hei hvor fikk du kjøpt den sikringslina. Jeg er på jakt etter en bra line til fornuftig pris. Mvh Anita

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg kom over en på ebay. Så jeg har ikke noe navn, men det brukes av yrkesfiskere og seilere så jeg regner med at proffbutikker og butikker langt vest og nord har. Lykke til

    SvarSlett

Har du kommentarer eller tips?