Jeg så en annonse for en Yamaha 115 HK outboard 2015 modell med 1828 driftstimer.
Det var et båtutleiefirma som annonserte motoren
Av ren teknisk interesse spurte jeg eieren om timetallet var riktig og selger bekreftet det.
Selger tilføyde videre at de bruker å kjøre motorene ca.5000 timer før de selger dem og at de tåler
6-7000 timer.
Når det gjenstår bortimot 2000 driftstimer før motoren er utslitt betyr det at de fleste som kjøper en som har gått 5000 timer til en grei pris vil ha motor i bortimot 20 år.
Jeg synes det er ok å høre erfaringene fra utleiefirma, tallene er langt bedre enn mange tror.
E-tec motoren jeg hadde var gått 480 timer, det er med andre ord nesten ny motor i forhold til utleiefirmaet sine erfaringer. Riktignok med Yamaha 115 HK.
Dersom man tenker på fordeling mellom tomgangskjøring, kjøring i marsjfart og toppfart så tilsvarer 5000 timer sannsynligvis godt under 200.000 km på en bil. Dette er en kjørelengde som i våre dager er relativt kort, mange biler kan jo gå langt over 500.000 km uten store problemer. (Spesielt om man ser bort fra rust og veisaltingsproblematikken).
Det er andre ting som regulerer holdbarheten på en outboard som: vedlikehold, galvaniske forhold i havnen og om motoren brukes regelmessig. En litt eldre motor med få timer kan i realiteten være i dårligere stand enn en motor som har vært regelmessig i bruk og har mange timer på telleren.
Her er teksten i annonsen:
Grunnet overgang til større motor selger vi vår
Yamaha F115 2015 mod.
Yamaha F115 2015 mod.
Motortype
Firetakt
Timetall 1828t
Effekt
84,6kw/5500rpm
Sylindre
4
Slagvolum (cm³)
1741
Vekt (kg)
186
Firetakt
Timetall 1828t
Effekt
84,6kw/5500rpm
Sylindre
4
Slagvolum (cm³)
1741
Vekt (kg)
186
Det er utklipp av dialogen nedenfor, jeg har anonymisert selgeren og fjernet linkene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Har du kommentarer eller tips?