Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

mandag 20. november 2017

Linesetting og fiske i flotte novemberdager.

Også nå i november er båtlivet fint, det gjelder å gripe fatt i de fine øyeblikkene.
På nordmøre var det  -7 grader og strålende sol. Båten var nedfrosset så jeg startet motoren og webastovarmeren for å tine frontruten mens jeg gjorde klart lineutstyret.
Nordmøre ligger på ca. 63,34 grader nord og vinteren har kommet, dagene er veldig korte, dersom man vil se hvor man kjører så man må være i havn før kl.17.

Jeg begynte å bli litt lei gammeldags line, jeg opplevde det som mer arbeid enn glede så det ble lite linefiske etterhvert.
I sommer var jeg med en slektning og tok opp ei kveiteline, det var litt inspirerende.
Jeg har nå begynt med clips (longline clips)  i stedet for faste kroker, på en 200 meters line har jeg 50-60 kroker.
Båter av denne typen tar vinden godt tak i, det blir dermed kraftig drag i linen, jeg har dermed bestemt meg for å bruke tykkere linetau, jeg valgte 8 mm da det er bedre  holde i og påkjenningen på fingrene blir mindre.
Jeg er vant til å arbeide og å ta i men jeg merket at den gamle 4mm linen krevde for mye, det har hendt at det går flere uker før jeg får tilbake følelsen i huden på yttersiden av lillefingrene, derfor valgte jeg tykkere line.
Blir det litt fart i linefisket så kan det hende det blir investert i linehaler på litt lengre sikt.
Det er lettvint å agne og sette line på denne måten med clips. Største ulempe er at en slik line blir relativt dyr.

Skal man kjøpe linen ferdig lokalt så blir det 3.500-4.000 N.kr. Det er uaktuelt å betale så mye så jeg har laget den selv.
Jeg er stadig på leting etter gode fiskeplasser i nærheten så jeg satte linen på denne siden av Trondheimsleia, vi får se i morgen om det blir noen fangst, blir det lite så setter jeg på min faste fiskeplass istedet. Ulempen er at det egentlig er litt for langt å kjøre.
Uansett så skal jeg også fiske når det er så godt vær.
I nord har det vært et eventyrfiske, det hadde vært morsomt om det kunne kommet inn noen store forekomster her også..






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?