Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

onsdag 15. november 2017

Ønskeliste for den fiskeinteresserte

Hvilket utstyr ønsker man seg og hva er hensiktsmessig ombord i en typisk 6 meters båt som Merry Fisher 605.

Økonomi, vekt og plass er faktorer man må tenke på.
Jeg trailer min MF 605 og kan dermed ikke øke vekten noe særlig uten å kjøpe ny båthenger og bil. Min Suzuki Grand Vitara XL-7 og en båthenger med maksvekt på ca. 1800 kg legger naturlige begrensninger på utstyrsmengden jeg kan ha fastmontert.
En del elektrisk utstyr krever ekstra batterier, et passe stort marine batteri veier fort over 35 kg (men her kommer det ny batteriteknologi etter hvert, bl.a Lithium)

Praktiske begrensninger:
Mange som kjøper MerryFisher 605 er fiskeinteressert men har også fokus på at båten er fin til familiebruk. I tillegg til fokus på fiske liker jeg at båten kan rigges for familiebruk og turbruk uten at det ser ut som ombord i en velbrukt sjark. (Fiskebåt).
Jeg liker derfor ikke å lage mange ekstra skruehull eller å ha mye fastmontert utstyr.
En pen liten festebrakett kan f.eks  godtas men ikke en hel linehaler boltet fast i dekket.

Utstyrsliste
-Dieselvarmer, et must.
-VHF, fastmontert og bærbar med DSC, jeg mener det er noe som man må ha for egen og andres sikkerhet..
-Kartplotter/ekkolodd, et must. Jeg har Lowrance elite 7.
-AIS transceiver, foreløpig abonnerer jeg bare på mottak. AIS sender og mottaker står på ønskelisten.
-Vindusvisker på begge sider må man ha. Jeg savner vindusspyler.
-Hydraulisk styring med ratt på akterdekk. Savner dette mest når jeg er på tomgang (styrefart)
-Kjøleskap, ikke veldig viktig langt mot nord, men fruen har lyst på.
-Autopilot, MF 605 går stabilt og pent i sjøen så det fungerer sikkert ok, må ha hydraulisk styring          først, jeg sanver det ikke veldig mye.
-Teinehaler/linehaler. Båter av denne typen har mye vindfang, skal man drive med line eller teiner så    er det et must.
-Garnhaler, finnes i kombinasjon med linehaler.
-Juksamaskin, tillater fiske på langt større dyp, dette har jeg lyst på.
-Radar. ikke veldig viktig, men blir de rimeligere kanskje. For de som bruker båten mye i mørke,         snøfokk eller tåke er det veldig nyttig.
-Baugtruster eller Baugmontert propell som  MinnKota med GPS og fjernstyring e.l. Jeg er sjeldent i    trange havner så det er ikke så viktig for meg.
-Stangholdere, jeg har to rustfrie. Løp og kjøp
-Kajakkstativ fastmontert, jeg bruker trykkimpregnert materiale i samme dimensjon som skistativ for    bil og bruker FoamBlock på samme måte som på bil.
-Kalesje med varmeuttak på akterdekk, kanskje når mange vil være med på båttur.
-Sløyebenk med bløggetank
-Sløyebord
-Oppbevaringskasse for fisk
-Oppbevaring av is ombord? For å ta vare på fisken.
-Garnrulle, i kombinasjon med deksutrustning
-Annen deksutrustning (bord) for line og garnhaling. Driver å prosjekterer for å få til en fiskebåt       "light" utrustning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?