Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 22. november 2016

Ny kajakk, byggeprosjekt del 13. Nærmer seg sjøsetting. Najad fra Thomasson design

Nå er dekk og skrog ferdig hver for seg og jeg har begynt å sette sammen.
Skruefester for pedaler er faststøpt.
Før sammensetting støpte jeg fast skruer for pedalene. Skruene er festet på en liten perforert plate for å støpe fast, jeg kjøpte dem på AlfaFritid, det har vist seg at de er raske, har god service og er greie. Reflekstau var de utsolgt for, det kjøpte jeg på Eian fritid, også der fikk jeg god og rask service, hun på Eian har en fin kajakkblogg.)

Jeg støpte også på en liten forsterkning av Divinycell for bærehåndtaket. Det er gjort for å fordele belastningen på dekket litt bedre.
Dekk og skrog passet godt sammen og det var ikke vanskelig å få det bra.
Jeg brukte Biltema epoksy blandet med slipestøv istedet for WestSystem sin epoksy. Biltemas epoksy er litt billigere og i følge Thomasson så har de en bra forhandler, med andre bord er det et bra produkt (ref. opplysning fra kommentarfeltet i en artikkel å Thomassons hjemmesider om kajakk).
Ulempen med Biltemas epoksy er at den herder senere enn West system.
Forsterkning for løftehåndtak.
Jeg lot den sammenlimte kajakken stå natten over før jeg kikket på resultatet og i et øyeblikks optimisme fjernet jeg noen av trestøttene inne i kajakken før jeg dro på jobb, det var en tabbe.
Når jeg kom hjem igjen var det en liten minikatastrofe som hadde skjedd, limet var nok ikke ferdig herdet når jeg fjernet støttene så skroget hadde trukket seg sammen, heldigvis bare på de plassene der det er enkelt å komme til, cirka ved lukene foran og bak.

Nå har jeg rettet opp foran nå er det tid for å rette opp bak, jeg tar en halvdel om gangen.
Når det først var skjedd så utnytter jeg det at kajakken henger godt sammen og er stabil til å pusse mellom der jeg skal lime på nytt slik at finishen blir minst like bra.
Jeg fikk også festet rorhylsen, det festet jeg med epoksy lim med kort herdetid for å ha kontroll.

Jeg tok en prøvemontasje av dekksrigg, liner og ror for noen kvelder siden. Jeg er ganske fornøyd, det ser ok ut. Nå gjenstår det å gøre ferdig den endelige sammenlimingen av skrogene så er det klart for lakkering.

Jeg tenkte først å legge karbonfiber på cockpitringen, men jeg synes det ser såpass bra ut som det er så det blir slik uten karbon på toppen.
Rorwirene på 3,8 meter er for korte så jeg måtte bestille nye, de kostet lite men ting tar litt tid. Jeg bestilt dem på 5 meter så får jeg klippe av.

Jeg var og hørte på et kajakkforedrag på søndag: Med kajakk rundt hele Spitsbergen (Svalbard inkl Nordaustlandet). Det var et meget godt og interessant foredrag. Han hadde tatt ut setet og padlet på en Vacuumpute, dvs styrofoamkuler i en tett pose (sittepute) som du setter deg på og den forme seg etter deg, så suger du luften ut og det er en stabil og godt tilpasset pute.
Dette hørtes såpass bra ut at jeg har lagt planene om sete på is, nå jakter jeg på en slik.
Det skulle visstnok være av fabrikat Skwoosh men så langt har jeg ikke funnet produktet.
På grunn av iskanten ble Svalbardekspedisjonens lengste dag i kajakken på mer enn 1 døgn (24h), da må jo ideen med pute være god. Han hadde festet den i bunnen med Velcrotape.

Fra sammenliming av skrog og dekk.
Om noen dager er det ferniss og deretter rigging og prøvetur. Jeg håper på prøvetur før 1.desember men det kan hende det blir noen dager på overtid.
Vinteren er på vei, hus og biler må stelles og det er travelt på jobb så kanskje det blir en pause på en uke eller to. Tiden vil vise.





 



Løftehåndtak og feste for roret i oppeposisjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?