Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 27. november 2016

Ny kajakk, byggeprosjekt del 15. Ferdig Najad fra Thomasson design

Foto: Tor Borthen
I dag ble det sjøsetting og utprøving til tross for minusgrader, vind og snøbyger.
I starten så var det ganske store og krappe bølger, jeg fikk prøvd kajakken under ganske "rufsete" forhold, men det var ikke noe forhold å prøve toppfart på.
Med sidevind og bølger så fikk jeg likevel opp ganske bra fart, ca.11 km/h.
Jeg holdt på i området rundt båthavnen en stund før jeg padlet til Buvika og tilbake. Tilsammen så ble det en 10 km tur.
På returen var det motvind og bølger i mot, jeg holdt likevel ganske god fart (8,5 km/h, så dette lover godt.
Foto: Tor Borthen


Dagens erfaringer med Najadèn er at den har gode sjøegenskaper og kan padles med forholdsvis høy marsjfart.
Jeg fikk prøvd sjøegenskapene med brukbart store bølger både mot, fra siden og bakfra, jeg fikk ingen overraskelser, den oppleves veldig stødig.
Det kan se ut som marsjfart på ca. 9 km/t er innen rekkevidde selv om den i følge Thomasson selv krever en sterk padler.

Grunnet pris og minstevolum på 8-10 liter på to-komponent lakk så får den siste finishen vente.
Foto Tor Borthen
Å kjøpe 10 liter skaper bare problemer, også med lagring.
Nå gjenstår det litt etterarbeid med å finne pene og gode lås til lukene og annet småpussel.
Det er denne kajakken jeg skal bruke nå i vinter. (Når det blir godt skiføre så blir det lite kajakkpadling.)

Jeg fikk meg en liten vekker, trening er ferskvare. Jeg har brukt mye tid på å bygge kajakk de siste to månedene,  i denne periodenjeg har brukt tilsvarende lite tid på å padle så det var litt tungt å¨starte på igjen med store bølger og fartsprøver. Her må det trening til.

Jeg prøvde både med min gode gamle vingåre og med en ny grønlandsåre fra Tequila.

Nå blir det opprydning og andre forefallende aktiviteter en stund så det blir ikke mye kajakkbygging fremover.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?