Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 5. april 2015

Påskeaften, på fisketur.


I år som tidligere deler vi påsken i to, første del på ski og andre del på kysten.

Påskeaften viste Aure seg fra sin fineste side. Fruen og jeg gikk en fin tur langs sjøkanten, det er en fin naturopplevelse og fin morsjon. Vi  hopper fra stein til stein og gjør turen lengst mulig. Det gir god balanse og styrketrening. Med en liten kaffepause så tok turen litt over to timer.

Etter turen dro jeg ut med båten, det var fullstendig havblikk.

Egentlig er min erfaring at jeg får lite fisk når det er så blankstille. Men det er koselig å sitte ute på akterdekket med en kopp kaffe og kjenne at ettermiddagssolen varmer samt at man har håpet om den ene skikkelige ruggen.

Siden jeg egentlig ikke trodde så mye på storfangst, spesielt ute på fiskegrunnene så prøvde jeg på flere plasser underveis.
Jeg fikk 1 lyr på 3 kg ute ved Friskjæret, jeg fikk den på ca.70 meters dyp.

Jeg dro videre ut til Ramsøybåen. På grunnene der ute fikk jeg ingen ting, men det er herlig å ha det godt og varmt inne i båten, drikke kaffe og se etter fiskeutstyret av og til.

Det er veldig fint å se inn mot land på snødekte topper.

Når jeg gjorde opp lyren var det fin lever og rogn i den. Rognen kokte jeg og brukte som pålegg nå på morgenen mens selve fisken havnet i fryseren. Rogn av lyr har en fin konsistens men virket litt løsere enn torskerogn.

Koke rogn: kok opp lettsaltet vann, pakk rognen inn i matpapir eller sølvpapir og la den trekke i 25-30 min.

Når jeg kom inn var det et flott månelys inne i vågen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?