Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

mandag 27. april 2015

Grab bag og sikkerhetsustyr. Sikkerhetsustyr ombord.

På mindre fartøyer som mitt som blir brukt i all slags vær så bør man tenke sikkerhet. (Jeg har en Jeanneau Merry Fisher 595)

På større båter som reelt blir brukt så bør det være redningsflåte.
På mindre båter er det vanskelig å plassere en redningsflåte og offshore redningsdresser da det er både stort og tungt.
Jeg har derfor satset på de små lette vacuumpakkede redningsdressene som heter Passasjerdrakt fra HellyHansen, de er SOLAS-godkjent, foreløpig har jeg en slik og to tynnere foliedresser.


Grab-bag
Nå i helgen laget jeg en Grab-bag. På ClasOhlson fant jeg vanntett sekk med riktig farge. Den er på 15 liter og koster lite.
I den så har jeg/ (skal jeg ha):

  1. 2 foliedresser, lette og billige
  2. 2 passasjerdrakt (jeg har 1 passasjerdrakt og 1 tørrdrakt for padling), passasjerdrakt koster ca.1800 kr. f.eks på Maritim
  3. Nødsignalpenn med patroner (kommer til å kjøpe en signalpakke for kystbruk)
  4. Strobelight (kommer)
  5. Vanntett Led-lykt
  6. Vanntett pose for mobiltelefon
  7. Håndholdt VHF, enten vanntett VHF eller vanntett pakket. (den blir pakket med for hver gang.)
  8. Batterier for lykter og VHF
  9. Noen sjokoladeplater.
  10. 2 drikkeflasker med flaskevann.

Passasjerdrakt, bilde fra Maritim.
Produktinfo nederst på siden.
 Vi har også en hel vanlig flytedress som er med i den kalde årstid, den vil bedre prognosen til å overleve betydelig.
Det er verdt å merke seg at både passasjerdrakt og flytedress skal brukes i kombinasjon med redningsvest som vil snu deg rett vei.

Et annet godt sikkerhetstiltak vil være sikkerhetsline, etter mitt skjønn minst like viktig som redningsvest. Som god gammel klatrer har jeg utstyr jeg bruker men kommer til å skaffe utstyr mer egnet til båt. Spesielt når man er alene eller når det er grov sjø er det viktig å ikke falle over bord.
Selv når motoren er skrudd av kan en båt drive fort, forrige helg når jeg fisket drev jeg i 2,7 knops fart. Drift-hastighet på 1,5-1,7 knop er ganske vanlig i litt
åpne farvann. Det er helt umulig å svømme etter en båt som driver i 1,5-2,7 knops fart.

Palm Cascade tørrdrakt
for kajakkpadling, kjøpt hos
Kajakk og fritid
Her i distriktet fikk en ganske stor lystbåt motorstans og drev på grunn, båten fikk så store skader at den sank og er erklært totalvrak, den er nå på land.
Noen båtvenner var i nærheten av området og stakk bortom og kikket på skadene forrige søndag. Skadeomfanget på båten gjorde inntrykk på fruen i huset. Allerede mandag så hadde hun bestilt redningsflåte som ble montert umiddelbart, de har en 30 fots båt med flybridge.

Produktbeskrivelse

  • Redningsdrakt til bruk om bord i passasjerfartøy og fritidsbåter
  • PU belagt nylon
  • Drakten skal brukes sammen med godkjent redningsvest
  • Isolert hette
  • Glidelås i front med vanntett innerdekke
  • Påmontert 5 finger hansker
  • Regulerbar ankelstropper
  • Tillater bruk av sko inne i drakten så vel som utvendig
  • Godkjente reflekser
  • Testet og godkjent i hht ISO/FDS krav til uisolert redningsdrakt
  • SOLAS- godkjent i samsvar med LSA Koden del 2.5 termisk beskyttelsesdrakt, og sertifisert av Sjøfartsdirektoratet som Passasjerdrakt
  • Drakten MÅ brukes med GODKJENT REDNINGSVEST

Drakt str.Vekt

50-100cm0.3

100-150 cm0.7

150-200cm0.9


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?