Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 3. april 2015

Årets fiskesesong er i gang. Kajakksesongen er også startet.

Vi sjøsatte så fort vi kom utover.
Årets første tur ble i går.
Først prøvde jeg å fiske litt i nærområdet, men fikk ikke noe.

Mange år med intensivt turistfiske har tømt nærområdet. Tsjekkiske fiskere har fisket på smått og stort med 4-5 båter utstyrt med 5-6 stenger hver i de siste 10-12 årene.

Jeg dro derfor ut i skillet mellom Ramsøyfjorden og Frøyfjorden, det er ikke så mange fritidsfiskere som gidder å dra så langt, pluss at det er ofte ganske mye og tung sjø der. Det var tunge dønninger på 1-2 meter + litt vindsjø men ikke så mye at det var ubehagelig å fiske. Fruen syntes det var for mye sjø så jeg dro alene.

Med varmeapparatet på la jeg meg på rek for å følge været innover, med denne teknikken fikk jeg lite. Jeg dro derfor til en grunne der jeg har fått fisk før, der fikk jeg 12-14 sei.
1 ganske stor (4-5 kg), 3 ganske fine (ca. 2kg) og resten var i 1-2 kilos klassen.

Jeg bruker å gjøre opp med det samme, men det var såpass urolig vær at det var litt vanskelig. Jeg måtte derfor ta etter litt på renskjæringen etter at jeg kom tilbake.

Det ble et godt måltid med nystekt sei. Resten av fisken er frosset ned i vår batteridrevne fryseboks.

I dag, 3.april ble det årets andre kajakktur, ganske lite bølger. Litt motvind på vei ut så jeg la meg på ca. 7,5 km/t og padlet tur-retur Lesund, det er 9-10 km. I påsken i fjor lærte jeg at jeg ikke skal starte for hardt, det er tungt til skuldrene.
Været var litt blandet, litt sol og litt sluddbyger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?