Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 26. oktober 2014

Sikre båten din ved kai og på svai.

Dersom båten din ligger ute er forsikringsselskapet klar på at de krever at du fører tilsyn med båten.
1. Vanlig båtforsikring gjelder vanligvis bare mellom 15.mars og 15.oktober
2. Har du helårsforsikring må du føre regelmessig tilsyn med båten
3. Høststormene gir helt andre påkjenninger på tau, bryggefester og forankring/bøye
4. Dreneringshullene i mange båter er ganske små, de går fort tett. Selv store dreneringshull kan gå tett dersom løv og smårusk fryser. Husk at rommet foran styrhuset på mange båter
Fin å fiske fra.
Veldig lite dreneringshull, dette går fort tett på høsten
rommer 1-2000 liter vann = 1-2 tonn, se bildet.
5. Dersom du har mulighet til det så lønner det seg å ta opp båten mellom hver gang du bruker den nå på høsten. Enten på tilhenger eller i naust.
6. Husk også å tøm og drener vannsystemer, septikksystemer. Dersom disse fryser kan de sprenge i stykker deler som siden lekker og skaper fukt og i verste fall forurensning fra toalett ombord.

Det lønner seg også å ta en del av vårvedlikeholdet nå.

En båtforening i nærheten har stadig interne facebookmeldinger om båter som synker, som delvis har slitt seg og dunker mot brygge, som har slitt seg og smeller sin mast mot naboens osv.

http://www.hitra-froya.no/nyheter/article10265259.ece
På en tidligere båt opplevde jeg at mutteren som holder bøyen på plass ble dratt av og båten drev på land. Heldigvis på en flat gressbakke, det var bare å vente på høyvann. I ettertid har jeg blitt veldig nøye med å ha store og ganske nye bøyer som jeg nøye inspiserer.

Avisa Hitra-Frøya hadde et innlegg om dette den 23.10
http://www.hitra-froya.no/nyheter/article10265259.ece

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?