Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

torsdag 23. oktober 2014

Fisketur ut i Ramsøyfjorden, retning Frøyfjorden. Helgens fangst, midt i Oktober.

Fikk en kamerat på besøk lørdag 18.okt. Vi dro på fisketur ute i Ramsøyfjorden ut mot Frøyfjorden i går.
Vi prøvde først på Klakkan, der var det lite å få. 
Ulempen med fiskeplasser lenger unna er at det blir langt og at det dermed går mye bensin. Når man er to og skal på fisketur går det an å bruke mye, men ikke til hverdags.
Tur retur Klakkan er 11-12 nm og det er greit, mens det fort blir 25-35 nm dersom man begynner å lete etter fisk lenger ut. 
På 35 nm bruker jeg 25-30 liter bensin avhengig av sjøgang. Med diverse andre kostnader koster det med andre ord ca. 500 norske kroner (ca.52 Euro). Fiskekameraten er av det reale slaget og skjønner at det koster, han betaler bensinen og jeg holder båt, olje, fiskeutstyr mm. En grei fordeling der begge bidrar.


Vi fikk et luksusproblem med mye fisk. Fiskekassen på 51 liter ble overfylt to ganger der vi måtte gjøre opp og filetere. Det ble et herlig kaos.
Tilsammen ble det ca.20 kg helt ren filet, 10-15 kg ferdig oppgjort småsei og en torsk på 9 kg.
Underveis så jeg at det ble mye søl så jeg ryddet unna mattene inne i båten slik at det blir lettere å gjøre rent etterpå.
I motsetning til mange av de virkelig fiskeinteresserte så vil jeg ha båten mest som familiebåt og litt som fiskebåt så det er gardiner, puter med orginaltrekk og gulvmatter å ta hensyn til.

Det var såpass mye sjøgang at det ble ikke mye bilder. Fokus var å holde noenlunde rent ombord. Det var en periode i 16-17 tiden at sjøen var ganske rolig, da fikk vi gjort opp fisk, ryddet litt og knipset litt bilder. Til sammen gikk sjøen med hvite skumtopper i 6-7 av 9 timer vi var ute.
Bildene er fra runde 2, runde 1 ligger i plastposer i motorbrønnen. 
Å ha fileteringsbord ombord er et must når det blir endel fisk, uten dette så hadde vi gitt oss lenge før.
Jeg har en rull med store klare plastposer liggende, etterhvert som jeg fileterer så putter jeg de ferdige filetene i poser som jeg får stablet unna.
Spørsmålet er om jeg skal kjøpe en ekstra fiskekasse å ha ombord når vi drar på skikkelige fisketurer.

Jeg har en stund tenkt på om jeg skal få laget en fiskekum til å sette  på hekken, oppå tankfyllestussen. En slik drenert kum ville vært fin å hatt filetene i . En slik løsning i kombinasjon med dagens løse fiskekasse vil være en grei løsning.
Dette vil jeg finne ut litt mer om i årene som kommer.

Nå er jeg fornøyd med en fin fiskeopplevelse.

Etter at turen var ferdig tok jeg båten inn i naustet, vasket den innvendig og tok all putene opp i hytta slik at den tåler å stå dersom det ikke blir flere turer på ei stund. Målet er å få til et par turer til før skisesongen starter. I skrivende stund er det spådd snøfritt i minst 4 uker til

Denne sesongens status er mange fine turer og en del turer i ruskevær.
Den fine sommeren med nesten to uker ombord nord på Helgelandskysten var et høydepunkt.
Nå når båtsesongen er på hell kan jeg se tilbake på 1250 nm på GPS loggen, det er ganske mye for en liten fritidsbåt.

Erfaringen er at det er mange dager med litt i overkant stor sjø for de fleste ute i Ramsøyfjorden. Litt stor sjø som bryter skum på toppene har vært standarden, det betyr 1-1,5 meters bølger, det  er litt urolig å ligge å fiske da. Man må med andre ord være litt over gjennomsnittet interessert for å dra ut disse dagene. Med en flott sommer har det likevel blitt mange fine båtdager med familie og venner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?