Motoren ble kjøpt for å stå på en Mørebas 17 DL som er en smalere og mye lettere båt.
Motoren ble flyttet over til nybåten i høst. Propellen som stod på var en original 3-blads 13,25 x 17, motoren klarte da ikke mer enn litt under 4.500 rpm og jeg oppnådde ca.28 knop. Båten ble stort sett prøvd alene og gikk lett opp i plan og gikk fint. Rundt marsjfart på 21-22 knop var støybildet veldig bra. Erfaringer i ettertid viser at denne propellen fungerer godt og er økonomisk med en-to personer og en fin marsjfart opp til 23-24 knop. Men det er vanskelig å justere farten i området 11-15 knop.
Jeg monterte på ny propell i oktober 2013.
"Gammel" propell. |
August 2016 montert ny stålpropell, Solas 3 blads standard 13,25x15 levert av SevenSeas, med denne propellen så fungerer båten best.
Det er lettere å justere farten i området 8-15 knop, den gjør god fart (28,4 knop), har litt høyere turtall på maksfart og styreresponsen er bedre. Kavitasjonstendensene er mye mindre med ny propell. Oppsummert så kan jeg beskrive ny stålpropell slik: Bedret akselerasjon, lettere å justere farten, god marsjfart og bra toppfart selv om motoren nå er 8 år gammel og har gått knappe 400 timer.
Mercury US har en fin side om valg av propell. https://www.mercurymarine.com/en/us/propellers/selector/#/step-one
Med døren igjen er støybildet i kabinen svært behagelig, jeg har ikke målt det. Regner med det kommer målinger i løpet av sommeren.
Nå er det for bra skiføre så det blir ikke noe båthelg, både telemarksski og bortoverski må luftes litt.
Neste gang jeg skal utover skal VHF monteres, å få plass til denne på en pen og praktisk måte var en liten utfordring. I første runde har jeg laget en radioholder som skal holde VHFèn oppunder "taket" inne i rommet bak vasken på SB side. Da tror jeg det vil være noenlunde greit å betjene den og jeg slipper stygg montasje samtidig som plassen til husgeråd er bevart.
VHFèn har innebygget DSC og vanlig radio. Når radiosignalene dør ut på FM-båndet må jeg se på mulighetene til å koble til en eller annen giver for DAB, den tid den sorg.
Det er også en liten utfordring å få montert antenne da båten har dobbelt tak og det er vanskelig å komme til med kabeltrekking.
Banten VHF antenne (c) forhandler |
Det blir derfor sannsynligvis en sidemontert Glomex VHF antenne.
Bilde av Glomex antennefeste fra Høcom |
Båtalarm med tracking er på plass allerede. Helårs båtforsikring kostet meg da det samme som perioden 15.mars-15.oktober uten tracker.
Andre småprosjekter som kommer er:
- Utendørs strømkontakt til kjøle/fryseboks og sjøvannspumpe. Når man er på fisketur er det kjekt med litt fryse/kjølemulighet. Fordelen med kjølebokser med kompressor er at de bruker lite strøm og supplerer også fryseboksbehovet på hytta de helgene vi er mange.
- Se på og ta mål for å lage en fiskebrønn, sannsynligvis blir det en løs boks som monteres over tanklokket bakerst på BB side. Drømmen er å finne en såpass god løsning at den også kan brukes som sløyebord. Båten er i hovedsak ment som familiebåt og er ikke tenkt fullstendig rigget for fiske slik som hos de langt mer dedikerte Trolling-gutta.
- Montering av spylepumpe for rengjøring av akterdekket.
- © Asbjørn Solberg
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Har du kommentarer eller tips?