Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 16. mars 2014

Historien bak båtnavnet Loke

Historien om Loke startet tidlig på 80 tallet med en Nord-West 740 jeg bygde for min far. Mine foreldre brukte den i flere år. Senere tok jeg over alle kostnader på båten. For en ung mann med mange jern i ilden ble det for dyrt når båten ble brukt 2-3 turer i året. Konklusjonen var at det ble billigere med fly til middelhavet og leie båt der.
Før denne Nord-West båten bygde jeg en Mørebas 7200 (Vi menn båten som Torseth seilte gjennom Nordvestpassasjen med), båten ble bygd vinteren 78.

Tilbake til Loke, når båten ble levert som halvfabrikat startet vi med friskt mot fra Haramsøy med destinasjon Orkanger. Underveis eskalerte problemene, derav navnet Loke (fra Norrøn mytologi, Loke-den svikefulle). Etter noen videreverdigheter kom vi fram til slutt. Navnet forble Loke. Det viste seg å være feil slangeklemme på en dieselslange så problemet var ganske lite.

På grunn av den lange utseilingen fra båthavnen Terna på Orkanger leide vi båtplass i vakre Lesund, en plass Nils Arne formidlet til min far.
Det ble mange båtturer i Aureområdet og noen ganger ned til Ålesund.

Mange år senere endte vi med hyttetomt i samme området og jeg tok opp båtdrømmen igjen. Først ble det kjøpt en eldre Mørebas 17 deLuxe som vi oppgraderte med nytt interiør, ny kalesje og en Evinrude E-tec 75 Hk. Den ble døpt Loke II. Denne motoren ble stjålet og erstatte med en E-tec 90 HK
Loke II

Loke II i Mellandsvågen på Lesundøya
Loke II har gitt oss mange fine båtopplevelser med turer til Bolga i Nordland, Veiholmen utenfor Smøla og mange turer i Aure området.

Sommeren 2013 gikk turen på ny til Bolga.
Strandhugg på Petter Larsens øy med Bolga i bakgrunnen
Min svigerfar kjøpte en Rydsbåt på Kunna. Tilbake til Bolga gikk vi over Støttfjorden og ut mellom Otervær og Flatvær i passe røff sjø. Mørebasen først og den åpne Rydsen i "le" i det litt smulere kjølvannet.
Åse, min bedre halvdel stod på moloen og bivånet ankomsten der vi stampet inn. Hun var litt uheldig og nevnte i en bisetning at hun kanskje var litt enig i min drøm om en litt større båt, det var det stikkordet jeg trengte for å "bestille"
Jeg har lenge studert markedet for egnet hyttebåt og viste hva jeg ønsket.
Veien ut til min lokale langer ble kort, like etter ferien.

Litt utpå høsten var finansiering og planen klar. Båt og henger ble kjøpt hos MarineTeam på Øysand, navnet ble Loke III. Bak valget ligger et mangeårig positivt kundeforhold sammen med at det var Jeanneau Merry Fisher 595 jeg ville ha. Montering av motor og lett tilpasning av båten kommer jeg tilbake til senere.
 Mye familiebåt og fiskemulighet fra akterdekk var viktige kriterier.

Loke III
Nyinnkjøpt Merry Fisher 595 høsten 2013


© Asbjørn Solberg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?