Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 30. mars 2014

Padletur rundt Lesundøy.

Lesundøy er egentlig ikke en ekte øy men en halvøy tilknyttet Skardsøya med en liten landstipe som i dag er er et par hundre meter bred, opprinnelig så var det ca 50 m tørt land. Over den landstripen heter det Drageid, det var en naturlig skorte i fjellet og det var lagt ut lunner (tømmerstokker), min kilde Jan Melland husker rester av stokkene i nordre del av strekningen. Under krigen ble det etablert jernbane fra Kallandsvågen og ut til kystfortet på Livsneset.  I forbindelse med jernbanen ble kantene på skorta justert og det ble sprengt noe slik at kantene i dag er ganske lodrette. Drageid var navnet på steder der man dro båtene over. Utover dette kjenner jeg kjenner ikke historien bak Drageid men jeg regner med at folkene inne i Kallandsvågen og kanskje lenger innover fjordenfikk kortere og enklere vei til fiskeressursene. Korteset og mest skjermede strekning over til Ramsøysundet er fra Mellandsvågen.
På vei inn mot Lesundbrua


Å padle rundt Lesundøy inbefatter med andre ord at man må bære kajakken over Drageid.

De fleste turer starter fra naustet i Mellandsvågen. Det er ikke ofte jeg har kajakken på biltaket. Det henger litt sammen med at jeg har en Gelendewagen, den er såpass høy at det er mye arbeid å montere takstativ og å få kajakken oppå bilen.

Jeg padler ofte til Lesundbrua og snur der. Det er litt over 8 km og tar dermed ikke mer enn 1 time. Padlingen er da et fint avbrekk fra snekring eller andre aktiviteter. Siden jeg alltid padler alene så blir det ikke noen kosepauser. Pausene begrenser seg til vanndrikking og litt hvile. Det hender det er folk ute på kaiene i Lesund eller at det ligger en båt og fisker utenfor Sandvika, da padler jeg gjerne forbi og slår av en prat.

Padletur rundt Lesundøya er en veldig fin tur på ca. 14 km. Underveis på slike turer har jeg sett havoter, havørn og de fleste vanlige fuglearter på kysten.

Om man kommer med bil er det en fin start å laste av kajakken på  parkeringsplassen på Drageid. Der er det en infotavle og bord med benker. Sjøsett i fjæra og padle ut Mellandsvågen. Er det høyvann kan man padle over tangbeltet, er det lavvann så må man rundt odden, det er ikke så mange meters forskjell. Selv om været er fint anbefaler jeg å ta på spruttrekket uansett, det kommer ofte litt dønninger som bygger seg opp akkurat nok til å skvette over kanten til sittebrønnen, jeg har fått noen iskalde dusjer i fanget.
På veg ut fra Mellandsvågen får man  fin utsikt mot Hitra og Smøla. Når man padler videre langs landet og ser sørover har man flott utsikt til Tustnastabbene og i det fjerne skimter man odden utenfor Kristiansund eller kanskje det er Averøy som ligger bak man ser.
Man følger landet og svinger inn i stille og flotte og Lesund. Padler forbi de luksuriøse leiligheten i Lesund park videre under brua og forbi båthavnen og gjennom den trange passasjen som er godt staket før Lesundet utvider seg og man ser ut i en ganske stor våg åpner seg. Der er mye båter, en del gårdsbruk, hus og hytter.

Videre fortsetter man inn i neste stakede lei og fortsetter mot Kallandsvågen. Jeg foretrekker å padle relativt nært land, både fordi det er pent og fordi det er enkelt å redde seg selv. Jeg holder langs land og passerer ei brygge der det fortsatt henger fiskebruk oh som bærer preg av å være i bruk. Ellers er det mye nye naust og hytter. Jeg padler oftest til venstre for Bårdsholmen, da slipper jeg å tenke på grunnforholdene. Innerst inne i Kallandsvågen er det å komme seg ut av kajakken og noen meter ovenfor fjæra er det en hyttevei som henger sammen med veien over Drageid, bærer eller trille kajakken bort til bilen og avrunde med å nytte den fine utsikten og en kopp kaffe på benken borte på parkeringsplassen. Jeg må sjøsette igjen og padle de 2-300 meterne bort til naustet.

Er det godvær og fint så kan en også gå eller kjøre noen hundre meter videre bortover veien bort til Åkvikvatnet der det er en fin tilrettelagt badeplass bl.a med grillmuligheter.

Til sommeren har en kamerat fra Lillestrøm ymtet frampå om padletur rundt Smøla, dersom vi får til det så kan det bli en fin tur. Han er en del av et padlemiljø, kanskje det blir med flere.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?