Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

onsdag 6. februar 2019

VHF og rekkevidde.

Rekkevidde med VHF
VHF sin rekkevidde er kortere enn mange tror, spesielt ship to ship som mellom to små fartøyer kan være nede i 6-7 nm. Nødmeldinger/signal til kystradioen har lenger rekkevidde på grunn av mottagerantennens plassering høyere i terrenget.
Små fartøyer har kort rekkevidde på sin VHF og vises ikke noe særlig godt på radar.
Vær obs på at AIS har omtrent samme rekkevidde som VHF.
For kommersielle fartøyer er det vanlig å regne med 30-50 nm rekkevidde på VHF til kystradiostasjon (nødmelding), regn med kortere avstand når antennen er lavt plassert.

Lytteplikt
Her er litt om lytteplikten, sitat fra Maritim kystradio:
  • Husk også at du - når du har VHF-radio - skal overholde lytteplikten. Du inngår i Global Maritime Distress and Safety System-konseptet og du er forpliktet til å hjelpe andre nødstedte. Dette er også godt sjømannskap!  
  • Lytteplikt vil variere fra land til land. Norge er tynt befolket og vi er avhengig av at alle gjør sitt., i Danmark opphørte lytteplikten i 1999

VHF i båt, rekkevidde.
Lengste rekkevidde
Figur fra redningsselskapet.
VHF er stort sett er avhengig av en rett linje fra sender til mottager.
Jordens krumning gjør dermed at det er begrenset rekkevidde på en VHF i kajakk, gummijolle eller robåt.
Det er litt bedre i en større båt der man kommer høyere opp. Seilbåter med antenne høyt oppe har derfor bedre VHF dekning enn motorbåter.
Større båter har gjerne stasjonær VHF som ofte har antenne som rekker en god del høyere opp avhengig av antennens plassering og båtens størrelse.
Stasjonær VHF har høyere sendeeffekt og når litt lenger, men aller viktigst er antennehøyden. I uvær og nød så er det ikke noe alternativ å stå oppe på taket av båten for å få VHF signal.

Hvorfor er ikke mobiltelefon godt nok.
Mobiltelefon brukes i dag til det meste, også til nødvarsling. Men husk at mobiltelefonen har også begrenset dekning på sjøen,  enda viktigere er det at du ikke får varslet nabobåten uten å ringe den direkte. Dersom alle dropper VHF så reduseres sikkerheten til sjøs betydelig.
Touch skjerm virker ikke når du er våt og eller kald på fingerene, i slike tilfeller har du en komplett død dings, en vanntett VHF med trykknapper virker fortsatt og kan være grei å ha med seg i flåte/jolle eller oppå et skjær mens man venter på hjelp.
Laderutine på håndholdt VHF
Dersom du har ekstra håndholdt VHF pass på å ha gode laderutiner slik at den virker når du trenger den. Lagre den slik at du får tak i den dersom du må i flåten.
Ekstra håndholdt VHF kan også brukes til intern kommunikasjon på fartøyet, det finnes flere kanaler for det.

Antenne
Man bør bruke en kvalitetsantenne som plasseres så høyt som mulig. Koblingene må være godt utført og vanntette. Antenneledningen skal ikke ha skarpe knekker eller ligge i kveil. Kapp den til riktig lengde og koble når den er tilpasset. Det er enklere å få frem antenneledningen dersom kabelen trekkes før man klemmer/lodder på antennekontakten.




Fra redningsselskapets side om VHF.
Kilde: https://www.redningsselskapet.no/sikker-til-sjos/vhf
Jordkrummingen og høyder.
Vi vet selvfølgelig at jorda er rund, men hvor rund den er blir man likevel litt overrasket over.
Det er derfor man får så kort rekkevidde.
Det norske TV programmet Schrødingers katt publiserte et regnestykke som viser at norges lengste innsjø Mjøsa er 89 km i luftlinje, krumningen på den er 158 meter. Link til nrk artikkelen.


Repetisjon av nødmelding:
Alternativ 1
Trykk inn den røde DSC Distress knappen og hold i 3 -5 sek
Da sendes info om: Din identitet (MMSI-nummer)
Din posisjon (forutsetter integrert GPS) samtkKlokkeslett

Alternativ 2 Sett kanalvelger på kanal 16 Trykk inn send knappen,  be om hjelp. Følg nødprosedyren om du kan den. (Bør være limt opp en plakat i båten)

Her er tips til artikkelen der jeg har hentet informasjon og inspirasjon:
Nettadresse til publikasjon fra redningsselskapet: https://www.ssca.no/images/kunnskap/2008_02_TPS_Nodkommunikasjon.pdf

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?