Translate

• Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

lørdag 15. august 2015

Tur hjem igjen. Tur fra Bolga i Nordland til Aure på Nordmøre

Det ble tid for turen hjemover igjen.
Siste dag før avreise hadde vi en strålende tur rundt Bolga og hadde en fin siste dag før vi skulle dra.

Det ble tid for å pakke i båten og sette kurs sørover.
Første kvelden startet vi i 21 tiden, det ble det kort tur, Bolga til Sandnessjøen, det er ca 60 nm. Det ble knappe 3 timer med blankstille sjø og vakkert kveldslys. Vi brukte 0,73 l/nm og hadde 22-23 knop i snitt på loggen. Vi fylte bensin på den lokale båtforeningens havn som har pumpe på brygga.

Fra Sandnessjøen og ned til Brønnøysund ble det kraftig, krapp motsjø. Vi brukte 1,3 l/nm og lå å stampet i 6-9 knop. I Brønnøysund får man kun fylt diesel på dagtid, bensin får man ikke fylt i havna, man må gå til den lokale bensinstasjonen og man må bære kannene langt. Jeg fylte 40 liter og tok sikte på Rørvik.

Etter Brønnøysund og ned til Rørvik økte vi til 11-14 knop, jeg må over 12 knop for å komme helt opp av sjøen og i plan, vi brukte en god del bensin her også.
Når vi nærmet oss Rørvik økte vi til 18-20 knop.
Vi fylte bensin på Rørvik, besøkte kirkegården, gikk litt rundt og fortsatte videre. For fruens trivsel var det en stor tabbe å gå videre, 143 nm (Sandnessjøen-Stokkøya) med stampesjø i mot er for langt på en dag, spesielt med familien ombord.
Etter Rørvik gikk vi i rett linje over Folda til Buholmrosa fyr, det var 1, 1,5 meters bølger oppå 2 meters dønninger. Bølgene var litt lenger så vi fikk likevel til en marsjfart på 14-16 knop fram til vi kom innaskjærs. Vi passerte inn i en fin skjærgård bl.a forbi  idylliske Bessaker og gikk i fin marsjfart fram til gjestehavna på Stokkøya hvor vi ankret opp rundt midnatt.
Neste dag var vi på besøk, de vi besøkte en familie på 4, var med og prøvde båten en tur rundt Stokkøya, det ble en koselig Sightseeing.

På ettermiddagen gikk vi de siste 40 nm ned til hytta på Nordmøre i strålende solskinn og fin sjø. Jeg la inn en liten omvei forbi Kjeungen fyr.
Det er litt fascinerende at fyrvokteren bodde der med hele familien. Som man ser på bildet, det er ikke bare for de 11 barna å stikke ut en tur å leke fra Kjeungen fyr.
 Vel tilbake på hytta hadde vi gjort unna 266 nm hver vei, tilsammen 532 nm. Oppe på Bolga ble det ca. 100 nm.
Stokksundet

Kjeungen fyr.

Jeg har installert appen Boat Beacon.  Når jeg er på lengre turer så kan båten følges enten via nettadressen nedenfor eller ved å se på Loke i appen BoatBeacon.
I'm using Boat Beacon on 'LOKE' - follow me on my boat... http://boatbeaconapp.com/go/BB374013895, den virker bare når appen er aktivert. Den bruker en del datatrafikk og batteri så den er ikke i bruk til vanlig.