Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 25. august 2015

Redningsselskapet om forlis av lystbåt utenfor Rott.

Nå gikk redningsselskapet ut å kritiserte en Dansk skøyteeier for å dra på langtur med en 33 fots båt i kuling. Båten tok inn vann på grunn av tekniske problemer, motorrommet ble fylt og de måtte reddes.

Redningsselskapets mann kom med sine ekspertuttalelser og uttalte at dette var en tur han ville frarådet. Med andre ord blir det dømt som en uforsvarlig tur.

"Ikke til å anbefale

Bjørn Sæbø fra Redningsselskapet var om bord i "Sjømann", som deltok i redningsaksjonen.
- Redningsaksjonen gikk fint. Og den var vel strengt tatt over før vi kom fram, sier Sæbø.
Han opplyser at det var meldt stiv kuling i området.
- Uten å si for mye, kan jeg i alle fall slå fast at jeg ikke ha anbefalt en tur som denne, sier han til Aftenbladet." 
Når man hører etter på intervjuet som Aftenbladet.no gjør med Jesper Nielsen så kommer det fram at han jobber som matros og er båtvant. De skulle bruke 3 dager fra Haugesund til Danmark via bunkring i Mandal, ikke kjøre direkte over til Danmark slik det insinueres. (Her er det heller ikke godt journalistarbeid.)
De syntes ikke det var mye vind, det var rett nok bølger på 2-3 meter, men ikke noe ekstraordinært før lampene på dashbordet lyste og motorrummet fylte seg med vann. Ut fra bildene så ser båten ut til å være ganske bra. Bilder fra et oversvømt motorrom er vanskelige å bedømme.

Det kan være mange forskjellige feil, skroggjennomføring, slangebrudd, pumpehavari mm. Siden vannintrengningen var begrenset til motorrommet i utgangspunktet så er det ikke noe som tilsier at selve skroget har fått noen stor lekkasje.
Selv har jeg vært borti å få fylt opp motorromm pga galvanisk feil der lensepumper sluttet å virke, til slutt forsvant all strøm ombord. Vi fikk lenset manuelt og hadde backup på kartmaskin og papirkart og kjørte inn til verksted for egen maskin.

Denne
Klipp fra  Aftenbladet.no

Klipp fra Aftenbladet.no
typen problemer kan også komme på nye store, kostbare båter levert fra forhandler/verft selv om det etter hvert begynner å bli sjeldent.

Båten var uforsikret og redningsaksjonen blir dyr, det er en lærepenge, husk forsikringen før du flytter bil eller båt. Det er for sent å angre.

Hva er redningsselskapets agenda?
Er det virkelig så skummelt å bruke båt relatert til andre aktiviteter vi driver med?
Er det bare redningsselskapets folk som er kompetente til å være på sjøen?

Nå har redningsselskapet lykkes i å innføre klasseskille på sjøen med redningsvestpåbudet.
Mener redningsselskapet at bare nye store plastbåter med innleid skipper og millionbudsjetter kan være på sjøen, eller holder det med en 3 millioners ny plastbåt?

Jeg har stor respekt for mye av det arbeidet som NRS gjør, men ikke den selvforherligelsen og opphøyelsen som har trengt seg på gjennom årene. Mediedekning og selskapets strategi har ført med seg holdninger som jeg ikke liker. De etter hvert utgående skipperne og redningspersonalet hadde en mer ydmyk og fin tilnærming. Ikke denne vi og de holdningen.

Pr. i dag er jeg totalmedlem av NRS, redningsvestsaken gjorde at det medlemmskapet henger i en tynn tråd.
Slike utspill som dette gnager ytterligere på en slitt tråd.

Jeg synes NRS skal holde seg for god til å kritisere de som blir reddet med tabloide utsagn. De bør fokusere på det som er primæroppgaven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?