Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 18. august 2015

Padleårer til kajakk

Erfaring med mine padleårer til kajakk.

Jeg har:
1 Galasport karbon vingåre, lengde 215 cm.
1 Treåre, eldre svensk fabrikat, lengde 215 cm
1 Treåre, eldre svensk fabrikat, lengde 205 cm, forlenges til 220cm.

Galasport vingåre på 215 cm og en treåre på 215 cm. Vinkelen på treåren ble endret litt etter en prøvetur og etter at bildet ble tatt. Vinkelen er nå ca.75 grader. 

Årene veier omtrent det samme.
Galasport karbon-vingåren er vridd ca. 75 grader, noe jeg synes fungerer godt.
Treårene var i utgangspunktet vridd 90 grader, det var uvant og jeg fikk tendenser til kantring flere ganger.

Jeg kappet derfor begge treårene og lagde en skjøtemuffe i rustfritt stål til den ene og en muffe i carbon til den andre. Den ene muffen ble montert på 215 cm åren. Til skjøtemuffen brukte jeg et rustfritt rør som jeg dreide ned veggtykkelsen på. Jeg boret og forsenket noen hull for å kunne justere åre vinkelen. Jeg startet med øyemål (ca 70 grader). Etter en tur fant jeg ut at Galasportårens 75 graders vinkel passer meg godt og endret treårens vinkel til 75 grader.
I ettertid ble det bestemt å skjøte 205 åren med et karbonrør slik at den blir 220 cm, det ble en veldig god åre.

Galasportåren (vingåren) gir godt grep i vannet også når det er litt grov sjø og det er den åren jeg har som gir mest fart og stabilitet. Åren er meget tørr, det er nesten ikke sprut eller dråper.

Treåren på 215 cm gir grei fart ved høy åreføring, men ikke så godt grep i vannet som vingåren. Årebladets utforming er ganske nær mange av dagens avanserte årer og griper vannet fint, den er likevel ikke så tørr som vingåren. Med lav åreføring oppleves åren som litt mindre effektiv enn vingåren. Årer av denne typen kan med fordel være opp mot 220-225 cm lang til personer på 175-180 cm.

Treåren på 205 cm var for kort og jeg skjøtte den med det ovennevnte karbonrøret. Senere skal jeg lage en skjøtemekanisme slik at åren blir delbar med justerbar vinkel og lengde. Jeg ser for meg lengde på ca. 220 cm. Jeg må finne en rustfri detalj eller karbondetalj som utgangspunkt for å få den regulerbar. Som delbar vil den passe godt i bilen. Dersom jeg ikke finner noe egnet materiale kanskje jeg lager noe i kompositt med epoksy-karbon,

Senere kommer jeg til å lage en Grønlandsåre, mange skryter av de er veldig lette å padle langt med. Man får kanskje ikke like høy maksimumshastighet, men gjennomsnittsfarten blir visstnok veldig bra i forhold til med andre årer. Det kommer jeg tilbake til


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?