Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

lørdag 11. juli 2015

Tur fra Aure på Møre til Bolga i Nordland, 520 nm med en Merry Fisher 595

Bilde fra turen i 2014, Bolga i bakgrunnen.
Mandag morgen starter min yngste sønn og jeg fra Aure på Nordmøre og setter kursen mot Bolga i Nordland med en Jeanneau Merry Fisher. Turen er på 260 nautiske mil hver vei. (Ca.480 km) . Til sammen så blir det 520 nm (963 km)
Utklipp fra UT.no
Det er nok en av kystens desidert minste langtursbåter som setter kursen.
Vi tar sikte på å komme til Rørvik på mandag kveld.
Tirsdag morgen drar vi til Sandnessjøen og legger til i båthavnen der for å gå fjellturen "De syv søstre".

Etter turen tar sønnen bussen til Mosjøen og tog hjem, mens jeg fortsetter de siste 50 nautiske milene til Bolga som ligger en times fergetur fra Ørnes.

Planleggingen som er gjort:
Det er kjøpt sjøkart for de stykkene jeg manglet kart.
Jeg har printet ut turbeskrivelse for fjellturen, man får kjøpt turkartet bare i Sandnessjøen.
Jeg har supplert med fuel for webastovarmeren og har med ekstra olje til Evinruden.
Det er pakket telt og soveposer, primus og turmat.
Ekstra håndholdt GPS er med.
Tørrmat og middag for to døgn.

Vi tar med to eller tre ti-literskanner med bensin ekstra. Båtens 100 liters tank skal holde til 125 nautiske mil, rundet ned til 100 nm og 5 timer. Jeg liker ikke å bruke 20 liters kanne, de er vanskeligere å fylle med ute i rom sjø.

På sjøkartene har jeg tegnet på rute og kurser.
Jeg navigerer alltid på både kartplotter og papirkart.
For noen år siden fikk jeg full strømkutt ombord i ei skøyte jeg tok transportansvar for. 
I ganske grov sjøgang og trangt farvann kuttet all strøm, også til kartplotteren, jeg var sjeleglad for at jeg hadde kontroll på papirkartene også den gangen. I ettertid har jeg blitt enda mer nøye.

Jeg har alltid papirkartet oppe på rett sted og jeg vet hvor jeg er, pluss at jeg har en håndholdt GPS i beredskap.

Jeg har SeaPilot innstallert på mobiltelefonen men har opplevd å bli blokkert så det baserer jeg meg ikke på, men bruker det som støtte og hjelpemiddel.
Gule siders sjøkart og Redningsselskapets app har samme svakhet, det er støtte, ikke navigasjonsutstyr.

Fordelen med SeaPilot er at det viser AIS signalene fra andre skip, kjekt å ha i tåke.
Boat Beacon er en annen variant, den viser AIS samt at du har et web-basert AIS system selv. Andre med BoatBeacon installert kan se deg samt at du kan følges på web.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?