Nå i disse ferietider er det fint å tenke på andre og ikke lage så stor hekkbølge.
Via en link til en gammel artikkel kom jeg over litt om hekkbølger.
Vi vet at deplasementsbåter og båter som ligger på terskelen til plan kan lage overaskende store bølger, verst er det når bølgene kommer inn på grunt vann. Med andre ord så får de bygge seg opp, det blir som en trakt. En liten bølge på dypt vann kan ha mye energi, denne energien "komprimeres" og løses ut med dramatiske følger på grunt vann, spesielt der det stiger jevnt oppover.
Via en link til en gammel artikkel kom jeg over litt om hekkbølger.
Vi vet at deplasementsbåter og båter som ligger på terskelen til plan kan lage overaskende store bølger, verst er det når bølgene kommer inn på grunt vann. Med andre ord så får de bygge seg opp, det blir som en trakt. En liten bølge på dypt vann kan ha mye energi, denne energien "komprimeres" og løses ut med dramatiske følger på grunt vann, spesielt der det stiger jevnt oppover.
Selv om jeg kjenner argumentet og vet det ble jeg litt
overasket over hvor stor virkning det kan ha når jeg ser på formelen. Jeg får
en helt ny teknisk forståelse av 5 knops fartsgrensen, det er ikke bare juss og
en grense, den er godt matematisk forankret.
Jeg satte derfor opp et regneark og satte inn dybde og
hastighet. Se bilde nedenfor.
Bakgrunnen for artikkelen var hekkbølger og såkalt wake-wash
og at vi må ta hensyn og ikke minst at vi skal forstå hvorfor.
At det er hydrauliske krefter og strømning i vann oppdager
man også når man padler kajakk. Når det er grunnere enn 1 meter så går
hastigheten ned pga friksjonskrefter mot bunnen. Ved 0,5 meters dyp mister jeg
erfaringsmessig 1 km/h.
Artikkelforfatter Eivind Amble viste til eksempler, bl.a i
forbindelse med en hurtigbåt på vei inn til Harwich havn, da ble man mer oppmerksom på den voldsomme
oppbygging av bølger en kan få. Bl.a ble det noen svært uventede dødsulykker av
det.
Et eksempel var en 10 m lang delvis overbygd engelsk
fiskebåt som i 1999 ble utsatt for en mer enn 4 høy bølge som brøt kraftig
etter at ovennevnte hurtigbåt passerte 1 nm unna i tilpasset hastighet. Der
fiskebåten Purdy befant seg var det 2-3 meter dypt. Skipperen ble slått bevistløs og hans kamerat
forsvant over rekka og druknet. Artikkelen kan du lese her: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/eivind-amble-marerittet-hekksj%C3%B8
Tabellen nedenfor viser det såkalte Frouds tall, jo nærmere 1 tallet
er jo verre er oppbyggingen av bølger.
Den røde linjen jeg har lagt inn er ca. på linjen 1, det er
worst case.
Dette gjelder også fritidsbåter, spesielt i litt trange
havneområder. Store fartøyers bølger gir kraft uventet langt unna, se tabell. I
trange farvann er litt større fritidsfartøy å regne som store.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Har du kommentarer eller tips?